A Nemzet szerpapja

A szerk.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház júliustól aktív igazgatója kinevezése óta, ha lehet, még intenzívebben kampányol saját maga mellett.

Ezekben az interjúkban, nyilvános megszólalásokban, miegyebekben ügyesen és szórakoztatóan, nem minden ravaszság és stílus nélkül vegyíti a sértett átkozódást a szellemes apercukkel és riposztokkal, vélt vagy valós ellenségei, és legfőképpen elődje ihletett gyalázását ugyanezen személyek szubtilis feldicsérésével, a periféria perifériájáról a centrumba igyekvő, mindeddig kellőképpen meg nem értett művész sirámait a személyes nyomulása miatti magyarázkodással. (Vidnyánszky egyebek mellett korunk egyik jelentős álláshalmozója.) Mintha előre védekezne a munkáját majdan érő bírálatok ellen. De ezért még nem szóltunk volna: kicsit ugyan kezd sok lenni a duma, de csak pár hónap, és megtekintjük az új bemutatókat, már most izgatottan várjuk őket. Az mondjuk nagy marhaság volt, hogy le akarta szedni Klaus Mann Mephistójának a bemutatóját a programról. Vakuljunk meg, ha a tehetséges, ám a hatalomnak a saját tehetsége kinyírása árán lefekvő, a becsvágyba belepusztuló Hendrik Höfgen figurájába Alföldi nem rendezi bele az utódját. De erre nem a betiltás a megfelelő reakció, mert az csak szegényítené a nemzet kultúráját - inkább Vidnyánszky is rendezze bele valamibe Alföldit! Tegyük a szívünket a kezünkre, Vidnyánszky küzdelme Alföldivel a maga módján szórakoztató is, a nemzet szájtátva figyeli a két kultúrpistollero párviadalát.

Annál is fájóbb, ha valamelyik fél ebben a deathmatchben nyilvánvalóan nemtelen eszközökhöz folyamodik. Márpedig Vidnyánszky beszólását a Nemzetiről celebrált minapi nyilvános beszélgetésen sajnos ilyennek vagyunk kénytelenek minősíteni, a director in waiting ugyanis azt találta mondani, hogy a Nemzetit "a jobboldali gondolat építette és tartotta életben". Most akkor tisztázzuk: a Nemzeti Színházat a "jobboldali gondolattal" szemben a Demján Sándor-féle Trigránit-csoport építette az adófizetők pénzén, és ugyancsak az adófizetők tartják fenn. Adófizetőből meg van jobboldali és baloldali is. Továbbá: a Nemzeti Színház új épületére 1997-ben a Horn-kormány írta ki a tervpályázatot (nem kifejezetten jobboldali kormány volt). Még továbbá: a Nemzetit legalább a 60-as évektől feszt fel akarták építeni, és azok a kormányok sem egy kiköpött "jobboldali gondolat" voltak; mint ahogy a nagyszerű Gobbi Hilda sem, aki 1983-ban, a 70. születésnapján a Katona József Színházban tartott ünnepségen ajándékba kapott százezer forintos betétkönyvével indított a célért közadakozást. Szívesen folytatjuk történelmi leckénket. Ha már valaki a Nemzeti Színház igazgatója, és a hátán lévő nyílásba dobott százforintos hatására azonnal, kérés nélkül a nemzetről és a nem-nemzetről kezd károgni, nem árt, ha értesül arról is, hogy a Nemzeti Színház - és általában a nemzeti színházak - eszméje a reformkorban született, amikor is ez a jobb-bal dichotómia parányit másként festett. A nemzetépítés, a nemzeti gondolat a korabeli (Ke-let-)Európában bizonyos demokratikus alapjogok kiterjesztésének erős óhajtásával járt kéz a kézben, ez utóbbi meg a felvilágosodásból eredeztette magát. Akárcsak a modern baloldal. A korabeli konzervativizmus aulikus volt: nem nemzetben, hanem birodalomban gondolkodott, Habsburgokkal, arisztokráciával, előjogokkal. A magyar nemzeti színház nemzeteszméje ráadásul befogadó volt: Pest német polgárait akarta meggyőzni, hogy járjanak magyar színházba és váljanak magyarokká (így is hívták: Pesti Magyar Színház). A jobboldali nacionalizmus - amit nem neveznénk konzervatívnak - XX. századi kirekesztő eszme, amely mindenféle próbáknak, teszteknek veti alá a magyar állam polgárait, hogy vajon elég jó magyarok-e. Vagy magyarok-e egyáltalában.

Tény és való viszont, hogy a "jobboldali gondolat" is hozzátette a magáét a mai Nemzeti Színházhoz. Az épület monumentális, groteszk rondaságát és általános alkalmatlanságát most hagyjuk is (ezért Schwajda György magánépítészének lehet hálás a művészetpártoló utókor), az igazán felháborító a módszer volt, ahogy az első Orbán-kormány semmibe vette a demokratikus, nyílt, tisztességes pályázati eljárást és döntést, és szemétre vetette Bán Ferenc terveit, amit hozzáértők a kommunizmus bukása utáni legjelentősebb magyar középület terveinek minősítettek. A magyar demokrácia romlásának egy kitüntetett pillanata volt ez; ahogy akkor írta ez a lap: "Színház helyett botránykövet emeltek a Duna partján azok, akik megszégyeníteni merészelték a nemzetet és annak kultúráját."

Vidnyánszky ugyanezen a fórumon még hozzátette azt is, hogy a Nemzeti több mint színház, "egy templom, spirituális, szakrális hely". Ezt talán valami mentegetőzésnek szánta az előző gondolatért, elvégre a templomokban sem követelmény, hogy minden elhangzott mondat, hogy is fejezzük ki magunkat, a szó hétköznapi értelmében igaz legyen; a templomban is szeretik a metaforikus beszédet. (Tényleg, ha a Nemzeti spirituális izé lesz, templom és kegyhely, mi lesz Vidnyánszky? Esperes? Vagy... maga a pápa?? És mi marad az egyházaknak? 'k miért nem tiltakoznak a konkurencia miatt?) De gyanítjuk, Vidnyánszky nem a nyilvánvaló hazugságra, a gyalázkodásra keresett felmentést az állítólagos "szakralitás" védelmében. Az Orbán-kormány legócskább, legaljasabb toposzához tért meg, ahhoz, amelyik a nemzetet a "jobboldallal", valójában Orbán Viktorral és pártjával azonosítja. A 2002-es kokárdázáshoz. Aki velem van, és akivel én vagyok, az van, a többiek nincsenek. Ezt a szellemi színvonalat és ezt az erkölcsi tartást az Orbánt reggel, délben és este monoton hangon dicsőítő szklerotikus, fogatlan vének kórusától már megszoktuk, hovatovább hiányozna is, ha nem lenne. Reménykedjünk, hogy Vidnyánszky nem öregedhetett meg ilyen hamar.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.