A magyarok 80 százaléka az élelmiszereken spórol

  • narancs.hu
  • 2022. június 23.

Belpol

A spórolás már a "háborús infláció" előtt elkezdődött. 

Már tavaly novemberben a magyarok 95 százaléka érzékelte az infláció gyorsuló emelkedését, vagyis bőven az ukrajnai háború kitörése előtt – írja a Népszava a Cetelem Bank friss fogyasztói felmérésének alapján.

 A májusi adatai szerint tovább romlottak a háztartások fogyasztási és inflációs várakozásai, ennek oka nem annyira a szomszédban kitört háború, hanem az emelkedő árak voltak. A két jelenséget a  válaszadók a két jelenséget nem, vagy csak kisebb részt kapcsolják össze. 

A váalszok szerint viszont az elmúlt hónapokban a magyar háztartások egy része az orosz-ukrán háború miatt újratervezte költségvetését:

  • ötödük lemondott valamilyen nagyobb vásárlásról (pl. új autó, ingatlanvétel vagy lakásfelújítás)
  • 9-9 százaléka növelte megtakarításait, vagy tartós élelmiszerek felhalmozásába kezdett.

Az inflációs félelmek miatt pedig a válaszadók négyötöde kényszerült az emelkedő árak miatt a fogyasztásának a csökkentésére. Elsősorban az élelmiszer és higiéniai termékek vásárlását mérsékelték a magyar vevők.

Az infláció a válaszadók 

  • 65 százalékát érintette negatívan,
  • ezen belül 15 százalékuknak  súlyos problémát okozott számára az árak emelkedése.
  • Az áremelkedés miatt a háztartások 80 százaléka reagált fogyasztáscsökkenéssel. 
  • A válaszadók 10 százaléka azt mondta, hogy az árak emelkedése nem vagy alig befolyásolja életüket.

Az infláció elleni védekezés azonban nemcsak a fogyasztás csökkentésében nyilvánult meg:

  • a válaszadók 20 százaléka plusz munkát vállalt, hogy növleje bevételeit,
  • 12 százalékuknak a korábbi egtakarításaikhoz kellett hozzányúlnia.
  • Az áremelkedés okozhatja azt a trendváltozást is, hogy a magyarok közül egyre többen kezdtek a hitelkártyáikkal is készpénz felvenni, annak ellenére, hogy ez kimondottan drága.

A válaszolók harmadának általános tapasztalata, hogy az elmúlt hónapban legalább 20 százalékkal költöttek többet élelmiszerre, mint korábban, miközben csökkentették fogyasztásukat. 

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk