"A szabad szólás bátorítása" (Monroe E. Price médiakutató)

  • Bugyinszki György
  • 2003. március 20.

Belpol

Magyar Narancs: Egy korábbi könyvében, a

Az amerikai Cardozo Law School médiajogász-professzorának fő kutatási területei az információs szabadságjogok, a médiaglobalizáció hatásai és a posztkommunista országok médiaszabályozása. A közelmúltban a Közép-európai Egyetem vendégeként tartott előadást Budapesten, amely után exkluzív interjút adott lapunknak.Demokrácia és szólásszabadságban felvetette, hogy a szólás szabadságának kérdéskörét ideje lenne újragondolni, egyfajta New Dealt sürgetett ezen a téren. Az ilyesfajta állítások hallatán mindenki rögtön a cenzúrára gondol.

Monroe Price: Pedig nem így értettem. Van egy közkeletű felfogás, amely szerint a véleménynyilvánítás szabadságának biztosítása egyet jelent az ilyen tárgyú törvényi szabályozás teljes leépítésével, következésképpen az erőteljesebb állami szerepvállalás sürgetése e téren a cenzúra erősítésének szándékával egyenlő. A valóságban azonban mindenfajta társadalmi berendezkedésben, így a demokráciában is a nyilvános beszédeseményekre számos norma és szabályozás vonatkozik. Az általam szorgalmazott újfajta szabályozásrendszer középpontjában nem a nemkívánatosnak ítélt megszólalások tiltása és szankcionálása áll, hanem a szabad szólás bátorítása és a minél sokszínűbb közviták biztosítása, vagyis hogy minden egyes állampolgár hallathassa a hangját a nyilvános szférában. Ez a pozitív hozzáállás a társadalmi beszéd természetének vizsgálatával próbálja megteremteni az alapját annak, hogy a szabad szólás beteljesítse a demokráciákban kívánatos funkcióját. Sok helyütt van szólásszabadság, mégsem válnak az emberek tájékozottabbá a döntéseik meghozatalához - ilyesmire gondolok, amikor azt mondom, a szabad szólás ma biztosított formái nem töltik be azt a feladatot, amire hivatottak lennének.

MN: Milyen feladata van az államnak ez ügyben?

MP: Mint már mondtam, semmiképpen nem a restriktív, tiltó intézkedéseket kell erőltetni, a cenzúrázási törekvéseket fel kell váltsa a promóció gyakorlata. Anyagilag kell támogatni a megszólalás lehetőségeinek létrejöttét, infrastruktúrájának megerősödését. Minél többet áldoz az állam a közoktatásra, egyetemi beruházásokra, annál több iskolázott hang hallatszik majd, de nem lehet csak úgy várni, hogy a semmiből egyszer csak kiemelkednek felkészült hivatalnokok vagy akár éleslátó közírók. Egy ország oktatásra fordított kiadásai közvetlen összefüggésben állnak az illető ország nyilvános vitáinak a színvonalával, ami pedig a demokratikus működés alappillére, de persze sok más kormányzati lépés is hatással van a szólásszabadságra. Ugyanakkor vannak vitás kérdések. Az Egyesült Államok alkotmányának mércéül tekintett első kiegészítése szavatolja ugyan az állampolgárok elfogulatlan tájékozódáshoz való jogát, de biztonsági megfontolásokból a Fehér Ház indokoltnak látta, hogy az ellenőrzési körébe vonja Uszáma bin Ládin videobeszédeinek a sugárzását, és erre meg is volt a törvényes lehetősége.

MN: A szabadságjogok megnyirbálása manapság leggyakrabban egyes destruktív - zömében politikai - csoportosulások kapcsán merül fel. Változott valamiben a véleménye ezekről szeptember 11-e után?

MP: Egy társadalom szabadságfoka sok tényező összhatásának az eredménye. Szeptember 11-e azt az erőteret változtatta meg, amelyben a szabad szólás kérdése felmerül, de az én álláspontom lényegileg változatlan maradt.

MN: Tudományos vizsgálódásainak másik fő területe a globalizálódott médiapiac kihívásaira adott nemzeti válaszok elemzése. A televízió, a nyilvános szféra és a nemzeti identitás című könyvében bevezeti a "posztnemzeti identitás" fogalmát. Mit takar ez pontosan?

MP: Ebben az újfajta médiaközegben az egyes országok kormányainak szembesülniük kellett azzal, hogy többé már nem rendelkeznek korlátlan szabályozási hatalommal a nemzetük területén áthömpölygő üzenetek és jelképek felett. A posztnemzeti identitás az eszmék olyan globális koktélja, amely a lakásokban fogható tévécsatornák garmadájának hatására alakul ki. A területi korlátokat nem ismerő szatellitek korában a nemzeti önazonosság megkonstruálásához már nem csak az állam által felkínált szimbólumokból válogathatunk, hanem más társadalmak, kultúrák jelképeit is beépíthetjük identitásunkba. Hogy könnyebben érthető legyek, hivatkozhatok akár Magyarország példájára is. Bár a gazdasági és médiaglobalizációs tendenciáktól függetlenül, de itt is kialakult egyfajta posztnemzeti identitás az államszocializmus idején. A nemzeti önképnek volt egy nemzet feletti aspektusa: a Szovjetunióhoz való tartozás tudata és az ebből eredő értékrend, norma és viselkedésmód. Ezt most felváltja egy más típusú posztnemzeti identitás: Magyarország a kozmopolita nyugati világ része, amelyben a nemzetfelettiség eszméje mind nagyobb befolyásra tesz szert.

MN: Gyakran használja az identitásbuborék kifejezést a nemzeti önkép esetlegesen összeeszkábált voltának és illuzórikus egységének érzékeltetésére. Új könyvében, a Média és szuverenitásban mégis azt írja, túlságosan sokat vesztenénk, ha a globális média kihívásaira adott nemzeti válaszok elemzésénél elbagatellizálnánk az állam beavatkozó szerepét. Nincs ebben ellentmondás?

MP: Divat lett a nemzeti szabályozások korának és magának az államnak is a végét hirdetni egy ország önképének a kialakítása terén. Függetlenül attól, hogy egyébként ez lenne-e a helyes út, jelenleg még túl korainak tartom az állami beavatkozás teljes tagadását. A kormányok kompetenciájának körébe tartozik az új kommunikációs technológiák bevezetése, elterjesztése és szabályozása, és ez a képesség jelentősen felértékelődik most, szeptember 11-e után. Ennek legnyilvánvalóbb példája az interneten hozzáférhető tartalmak megrendszabályozása. Sokáig úgy tűnt, hogy ez az új médium túlságosan is pluralisztikus és nyitott ahhoz, hogy egy állam hosszú távon érdemben beavatkozzon a működésébe. Most mégis azt tapasztaljuk, hogy kísérletek történnek az internet felépítésének a megváltoztatására, hogy az állami szabályozás lehetősége megmaradjon. Új technikákat fejlesztenek ki ennek érdekében, megint csak függetlenül attól, hogy ez-e a helyes út. Ezt úgy fogalmaztam meg az új könyvemben, hogy az interneten terjedő jelképeknek és eszméknek a jövőben személyi igazolványa vagy útlevele lesz, amely meghatározza, mely felhasználókhoz juthatnak el.

MN: A médiatartalmak mind kifinomultabb osztályozása és szűrése tehát a jövő útja?

MP: Az osztályozás és a szűrés mellett a médiafigyelés állami intézménye is hasznos lehet, hiszen így előzetes cenzúra nélkül van lehetősége egy országnak a beavatkozásra. Ha a piac szereplői tudatában vannak, hogy a működésüket, produktumaikat erre hivatott szervek figyelik és ellenőrzik, ez visszahat majd a magatartásukra.

MN: Egy helyütt azt vizionálta, hogy a tartalomszolgáltatók megrendszabályozásának kísérletétől fokozatosan eljutunk majd a fogyasztók, felhasználók szankcionálásának a gyakorlatáig. Ez nem azt jelezné, hogy a kormányok mégis- csak belátják, hogy a gyakorlatban tehetetlenek ezekkel a transznacionális médiaóriásokkal szemben?

MP: Ijesztő gondolat, nem igaz? A legnagyobb veszélyt az államra nézve nem ezek az óriások jelentik, hiszen ők a stabilitásban érdekeltek. Éppen ellenkezőleg, azok a rendkívül határozott véleményekkel rendelkező "médiatörpék", amelyek a meglévő keretek között lavírozva próbálják terjeszteni eszméiket. Az állam szempontjából természetes és érthető, hogy ha nem képes hatékonyan kontrollálni a szerkesztés folyamatát, akkor egy másik szinten próbálja meg érvényesíteni a szabályozási potenciálját. Az internetről letölthető szerzőijogdíj-köteles anyagok problémája jól mutatja ezt a tendenciát, ha nem tudják megfogni a terjesztőket, akkor a felhasználókat szankcionálják, hogy elrettentsék őket.

MN: Médiajogászként egyetért ezzel a gyakorlattal?

MP: Semmiképpen sem. Én csupán konstatálom, hogy az állami szabályozás milyen irányba halad, de egyáltalán nem gondolom, hogy ez lenne a kívánatos megoldás. A szólásszabadság kérdéséhez hasonlóan itt is azt gondolom, hogy a tiltás helyett az oktatás lehet az az eszköz, amellyel csökkenthetők a média társadalmilag káros hatásai. A fogyasztó, a befogadó felé kell fordulni, de oly módon, hogy megtanítsuk nekik, milyen alapon válogassanak és hozzanak döntéseket médiahasználati szokásaikkal kapcsolatban.

MN: A Média és szuverenitásban felteszi a kérdést: vajon beavatkozhat-e az állam a szabadpiaci mechanizmusokba, ha azok közvetlenül veszélyeztetik a nemzeti érdekeket és az önazonosságot. A válasszal azonban adós marad.

MP: Az államnak fűződhetnek méltányolható érdekei a nemzeti kultúra védelméhez, ezért kivételes esetekben lehet helye a szabadpiaci mozgás korlátozásának. A szabad- piac elve nem lehet a végső, mindent eldöntő, egyedüli érv, ha egy társadalom igényei és elvárásai ezzel ellentétesek. Az bizonyos, hogy egy állami intézkedésről pusztán azon az alapon, hogy megsérti a piac szabadságát, nem állíthatjuk, hogy rossz, elvetendő. Ebben a tekintetben nagyon hasonlít a helyzet a szólásszabadság kérdéséhez. Hiszen vannak magasabb szempontok, a kultúra és a nyelv védelme vagy éppen a társadalmi stabilitás.

MN: Többször hangsúlyozza, hogy egy ország közelmúltjának eseményei és politikai berendezkedése alapjaiban meghatározza, hogy miként válaszol a globális média korának új kihívásaira. A Magyarországhoz hasonló posztkommunista új demokráciákat mi jellemzi ebből a szempontból?

MP: Nagyon sajátos, hogy Magyarországon egyesek nehezen szoknak hozzá a kormánnyal szemben kritikus sajtóhoz. A közelmúltban demokratizálódott országokban továbbá nagyobb a szándék a médiumok feletti politikai és állami befolyásra, mint azt a médiaháborúk vagy az ORTT példája is mutatja. A magyar médiaszabályozás szólásszabadság-pártinak tűnik, noha valójában csak a társadalmi érdekcsoportok közti egyensúlyozás eszköze, vagyis a jelenlegi helyzet konzerválási kísérlete. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a monopóliumok mindent megtesznek pozíciójuk konzerválása érdekében, az eszmék piacán hasonlóan jár el a politikai elit is. A magyarországi privatizáció fájdalmas volta is sokban hozzájárult a magántulajdonú adókkal szembeni idegenkedéshez. Mind a korábbi rendszer természete, mind pedig a rendszerváltozás módja rányomta tehát a bélyegét a jelenlegi magyarországi médiahelyzetre.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.