A TV 3 felvásárlása: Hasonlítson ön is!

  • - sl -
  • 1999. április 22.

Belpol

Indult egy új szappan a TV 2-n: arról szól lényegében, hogy egy agilis médiacápa felvásárol egy szegény kis kábeltévét, átveszi a munkatársak zömét, de nem tudja, mit sugározzon, oszt ebbõl nagy konfliktusok vannak. A 7-es csatorna forgatókönyvét, mondhatni, maga az élet írja: március végén jelentették be hivatalosan, hogy a nagy hal (a TV 2 tulajdonosa) megeszi a kis halat (a TV 3 tulajdonosát), és még részvényt is ad neki.

A TV 3 felvásárlása

Hogy a történet szálai végül is hogyan bonyolódnak az új magyar szappanban, azt sajnos nem tudjuk árnyaltan közreadni, lévén hogy másfél adást megtekintve heveny idegrángások közepette átszörföltünk a Spektrumra, ahol éppen a köztisztviselõk párzási szokásairól adtak egy igen lenyûgözõ természetfilmet.

Elõttünk van azonban az a PR-papír, amit Laluk Márta mûsorigazgató írt a ki nem talált mûfajú borzalomról: a 7-es csatorna "a TV 2 elsõ magyar, saját finanszírozású napi sorozata" (amelyet ugyanaz a Gát György producel, aki akkorát bukott a 12 részt megért Tévé a város szélénnel, mint ide Lacháza); "a mostani üzemszerû mûködést egy kísérlet elõzte meg" (ne feledjük, hogy rajtunk, élõ tévénézõkön történt a kísérletezés, különben is, nem úgy hangzik az üzemszerû mûködés, mint az üzletszerû kéjelgés?); "ennek a történetnek a szereplõi ízig-vérig hétköznapi magyar emberek, bármelyikük lehetne a szomszédunk is" (welcome to Gazdagrét); a sorozat "példákat mutat a konfliktusok kezelésére" (a volt KBTV-s Bajor Imre egyelõre szervilisen kiszolgálja az új tulajt, Harkányi Endrét elbocsátották); "a humornak fontos szerepe van" (Bajor Imre grimaszol, Lóránt Lenke megvágja az ujját, Gregor Bernadett úgy tesz, mintha színésznõ lenne). A "tartalmi és formai alapelvek" között pedig az szerepel, hogy a szereplõket "az egészséges nemzettudat jellemzi", és hogy a történeteknek, epizódoknak "nincs napi aktualitása". Pedig azt hittük, van.

Március 29-én jelentették be a New York-i tõzsdén, hogy a TV 2 legnagyobb tulajdonosa, az SBS Broadcasting SA 615 millió dollárért megveszi a TV 3 többségi tulajdonosát, a Ronald S. Lauder és Mark Palmer volt budapesti amerikai nagykövet nevével fémjelzett Central European Media Enterprises Ltd.-t (CME), amely a Financial Times szerint az utóbbi hónapokban jelentõs,

kilencvenmillió

dolláros veszteséget

volt kénytelen elkönyvelni Közép- és Kelet-Európában.

A merge-dzsel az SBS Broadcasting SA nevû új cég lényegében átveszi a teljes ká-európai CME-hálózatot, a profitábilis cseh Nova TV-tõl a szlovák Markizán át egészen a román Pro TV-ig, létrehozva ezzel a kontinens legnagyobb tévé- és rádióvállalkozását. A CME-tõl kapott információnk szerint a CME tulajdonosai 33 százalékban kapnak résztulajdont az új SBS-ben, maga Ronald Lauder CME-elnök meg az SBS társelnöke lesz Harry Evans Sloan SBS-fõnök mellett. Al Bundy a Rém rendes családból pedig nyilvánvalóan szerepet kap A szerelem a lélek habostortája címû új közép-guatemalai sikersorozatban.

A magyar médiatörvény azonban egy apró akadályt gördít egy esetleges hazai fúzió elé, nem véletlenül erõsítette meg a MaNcs-nak a TV 2 elnöke, Pintér Dezsõ, hogy márpedig nem lesz fúzió (a vele készült interjút lásd külön - a szerk.). Mivel a TV 3, akárcsak az Antenna Hungária által történõ valamennyi mûholdas sugárzás, országos terjesztésûnek minõsül (a TV 2 természetesen dettó), ezért a médiatörvény 86. és 123. §-a értelmében nem egyesülhetnek egy tulaj kezében, hacsak a tulaj át nem alakítja az egyik adóját úgynevezett szakosított mûsorszolgáltatóvá, azaz olyan adóvá, ahol 80 százalékban ugyanaz megy, mint mondjuk az Eurosporton a sport, az HBO-n a film, a királyi MTV-n az unalom. Márpedig

nem a TV 3

megszüntetése a cél,

tudtuk meg: a TV 2 vezetése szakosítaná a TV 3-at, ifjúsági vagy klipcsatornává mondjuk (errõl persze még az ORTT-nek is lesz egy-két keresetlen szava).

Nem alaptalan a gyanú, hogy Tolvaly Ferenc fõtulajdonos csak kibelezné a TV 3-at, átvenné mindazt, ami használható. Ilyen például (nincs sok példa) a nem is oly rég még 5 milliárdot érõ filmcsomag, Balóék büszkesége, ami egyik informátorunk szerint ma már "lényegében a töredékét" éri, pláne amióta a TV 2 és az RTL is bevásárolt nézhetõ filmeket. Úgy tudjuk, a TV 3 már jóval az ORTT-per elõtt kénytelen volt elkezdeni megszabadulni értékes filmvetítési jogaitól, és errõl élénk tárgyalásokat folytatott a két földi sugárzású kereskedelmi adóval. "Hiába, a negyvenszázalékos lefedettség csak negyvenszázalékos reklámbevételt jelent" - mondta egy, a TV 3-at ismerõ szakértõnk, aki szerint feltûnõ, hogy már nincs is ötévesnél újabb film a csatornán. Egy drasztikus büdzsé- és létszámcsökkentést már hetekkel ezelõtt bejelentettek a Hír3 munkatársainak, ezért is vált meg az adótól Elek János hírfõnök.

A TV 3-nál érdeklõdésünkre cáfolták korábbi értesülésünket, amely szerint Lauder és Baló György között - a merge-tõl teljesen függetlenül - bizalomvesztés állt be, és hogy Lauderékkel nem egyeztették az Írisz TV új perét az ORTT ellen (az Írisz azért nyújtott be keresetet a Fõvárosi Bíróságon, hogy az ORTT hajtsa végre azt, amit a bíróság kimondott: az RTL Klubbal kötött szerzõdés felmondását, azonnali hatállyal). "Ez teljesen lehetetlen is volna, ilyen lépést meg sem tudnánk tenni Lauderék nélkül" - mondta a MaNcsnak Danks Emese, a Tv 3 sajtófõnöke.

Kérdés, hogy az MTM-SBS számára mekkora értéknek számít az MTV után a TV 3-on menedékjogot kapott Gyárfás Tamás-féle Nap-kelte, ami ugyanúgy külsõ produkció, mint a Vinkó-féle Jó reggelt, Tolvaly Ferenc a TV 2-n. Pintér Dezsõ kérdésünkre nem mondta ki, inkább csak érzékeltette, hogy valószínûleg

nem tartanak igényt

a reggeli mûsorok között a 18-49 évesek körében utolsó helyen álló, 11 százalékos nézettségû mûsorra: "Elsõsorban a saját mûsorkoncepciónkat kívánjuk erõsíteni." Értesülésünk szerint jelentõs átalakulás elõtt áll a Jó reggelt: csökkentett létszámmal, rövidebb mûsoridõvel kedveskedik a tévénézõknek, akiknek épp elég büntetés, hogy hajnal van, és valami belsõ kényszer miatt máris be kell kapcsolniuk készüléküket. A mûsorátalakítás persze a nézettség miatt rá is fér a TV 2-re, hiszen úgy tíz napja az RTL elkezdte lekörözni.

Igen, a jó öreg nézettség, megannyi fejfájás forrása a TV 2 Róna utcai székházában. Az AGB mutatóiból a szakértõk nem annyira a ratingre figyelnek (tehát hogy a lakosság hány százaléka néz valamit), hanem az audience share-re (az éppen tévét nézõk hány százaléka néz valamit), ezen belül is a hirdetõk szempontjából lényeges 18-49 évesek vizuális szokásaira. (Persze van, aki vitatja az AGB megbízhatóságát, amióta magas nézettséget mutatott ki a TV 3 egyórás adásszünetére is.) Márpedig a share azt mutatja, hogy egy három hónapja az RTL Klubban botorkáló vak mexikói lány a napi 65 százalékával lenyomta a TV 2-t, de úgy, hogy az RTL nézõi még a híradóra meg részben a Fókuszra is ott maradnak, drámai zuhanásnak kitéve a másfél éve vezetõ Tényeket.

"Esmeralda

a rémálmunk"

- fogalmazott tömören egy TV 2-s szerkesztõ. Egyébként elképesztõ a magyar nép: a Ferenciek terén simán elmegy a vak román koldus mellett, de egy latin szappanopera hõsnõjét könnyesre nézi, és még adományokat is gyûjt neki. A TV 2 új szerzeményét, az Esmeraldánál korábban kezdõdõ Kassandra címû venezuelai komplexust egyelõre feleannyian követik, mint a vak mexikói rémálmot, úgyhogy a 2-es csatorna úgy döntött, hasonmásversennyel csinál neki publicitást: "Hasonlítson ön is Kassandrára!" - hangzik a felhívás, és a sarki fodrászhoz közel álló informátorunk szerint többen már elkezdtek dolgozni magukon.

Most pedig tények két percben: a Dáridó még sikersztori, de Esmeralda hatására pánikszerû kapkodás kezdõdött a Róna utcában: új mûsorok és sorozatok indultak, kezdési idõpontok változtak. Még elõtte elküldtek több riportergyakornokot, a parlamenti exkluzív információk begyûjtõjét, valamint (EU-konformitás szempontjából érdekes módon) azt a riportert, aki aláírásokat gyûjtött az elbocsátások ellen. És szegény beteg Kepes Andrásra is vonatkozik, amit a TV 2-nél próbálkozott, azóta az MTV-hez visszatért Sugár Ágnes és Radványi Dorottya nyilatkozott a Népszavának: "Lassanként valahogy eltûntünk, belemosódtunk a mûsorfolyamba. Az is eszünkbe jutott: talán csak arra kellettünk, hogy a mûsor indulásakor odacsábítsuk a nézõket a csatornára."

Információnk szerint azonban nem zárult le a tárgyalás Friderikusz Sándorral, aki az RTL Klubtól való botrányos távozása után, ha nincs a TV 2, jó idõre kizárta magát a vizuális kultúrából. Az MTM-SBS természetesen járt a középhaladó Fridi-tanfolyamra, és olyan szerzõdést akar kötni vele, amely kizárja az adó átverését, valamint több Fridi-mûsorból álló Fridi-ego-adóvá változását. A kölcsönös egymásra utaltság nyilván segíti a felek kompromisszumkészségét, akárcsak az, hogy a TV 2 állítólag másfél milliárd forintot ajánlott egy évre a Fridi-produkciónak; ezt a TV 2, ahogy mondják, se nem erõsítette meg, se nem cáfolta.

És azt sem, hogy forrásaink szerint háttértárgyalások zajlanak az RTL Klub és a TV 2 vezetõi között bizonyos piacmegosztási kérdésekrõl. Megkönnyítheti a két adó közti kommunikációt, hogy a TV 2 produkciós igazgatójának, Árpa Joschinak a fia, Attila az RTL Klub produkciós igazgatója. Igen informatívak lehetnek a családi ebédek.

Seres László

Beolvadás

Pintér Dezsõ, a TV 2 elnöke

MaNcs: Mirõl szól a TV 3 felvásárlása?

Pintér Dezsõ: Egyelõre arról született megegyezés, hogy egyesül a két tulajdonos, a CME beleolvad az SBS-be.

MaNcs: Tehát nem a TV 3 a TV 2-be.

PD: Nem, a tulajdonosokról van szó. Az SBS 49 százalékos szavazati arányban tulajdonosa a TV 2-nek. Megkezdõdtek a tárgyalások, de a birtokbavétel még nem történhetett meg, mivel eddig csak az igazgatótanács jóváhagyása van meg a tranzakcióhoz. A tulajdonosi közgyûlés a közeljövõben fog ülésezni.

MaNcs: A TV 3 tiltakozott az ön egyik nyilatkozata ellen, amely szerint "a TV 3 jövõjének alakulása nagymértékben függ a TV 2 menedzsmentjének állásfoglalásától". Miért tartotta fontosnak ezt hangsúlyozni?

PD: Az SBS menedzsmentje nagymértékben a magyar TV 2-nél szerzett tapasztalatokat vette figyelembe, amikor a kelet-európai televíziók megvásárlásáról döntött. A TV 2 története az SBS számára sikertörténet, és ez a siker átörökíthetõ más televíziókra is. Az SBS számára természetes volt, hogy a TV 2 menedzsmentjének adott megbízást arra, hogy mûsorpolitikai alternatívákat dolgozzon ki a TV 3 jövõjével kapcsolatban.

MaNcs: Milyen "szakosodás" képzelhetõ el a mûholdas adó számára?

PD: Lehet ifjúsági vagy sportadó is - a lényeg az, hogy ez a tévé akkor lesz sikeres, ha nézett lesz. Mindenféleképpen egy önálló arculattal rendelkezõ televíziónak kell lennie, amely hamar válik népszerûvé és így nyereségessé.

- sl -

Figyelmébe ajánljuk