Az igazi Szabó Ervin - Az ismerős nevű ismeretlen

  • Konok Péter
  • 2010. szeptember 30.

Belpol

Amikor 1918 februárjában, a nagy spanyolnáthajárvány egyik első magyarországi áldozataként meghalt, eszmetársai és ellenfelei egyaránt tisztelegtek nagysága előtt. Személyisége a korabeli progresszív Európa számos törekvésének és ideájának foglalata volt.

Halálakor megemlékeztek róla a szociáldemokrata vezetők, az anarchisták, de Móra Ferenc is, aki ekkor a Szegedi Napló főszerkesztője volt, vagy éppen báró Wlassics Gyula, a főrendiház elnöke. Temetésén részt vett az egész magyar progresszió. 1919. május elsején óriási gipszszobra - milyen idegen is volt ez személyiségétől! - köszöntötte a Deák térnél az ünneplő munkásokat. Mindenki tisztelte, és gondolatai szinte mindenki számára kellemetlenné váltak. A szociáldemokratáknak és a kommunistáknak anarchista elhajló volt, a korszak kisszámú anarchistái számára nem volt eléggé aktivista; a liberálisok túlságosan szociálisnak tartották, a baloldal pedig liberalizmusát vetette szemére. "Nemzetietlennek" bélyegezték - nem utolsósorban egykori tanítványa, a kommunista kultúrpolitikussá avanzsált Révai József -, mivel a kurucos-hazafias mítoszokat és a felpántlikázott héroszokat kikezdve a durva társadalmi érdekviszonyok és harcok szemszögéből elemezte az 1848- 1849-es eseményeket.

Szabó Ervin, miközben igyekezett valamiféle szintézist kovácsolni a korszak haladó gondolatai között, tulajdonképpen önmaga volt ez a szintézis. ', aki a munkásmozgalom történetének nagy szakadását, a szocializmus és az anarchizmus szembenállását Marx és Bakunyin személyes ellentétére vezette vissza, egyaránt jó kapcsolatokat ápolt a hazai és külföldi szociáldemokraták, baloldali szocialisták (köztük sok későbbi kommunista), az anarchisták, szindikalisták, tolsztojánusok, liberálisok túlnyomó többségével. Marxizmusa németesen precíz és alapos, forradalmi elképzelései franciásan lendületesek voltak; morális-etikai felelősséget az orosz íróktól (és a 19. század végének orosz idealista forradalmáraitól) tanult, míg a tudományszervezés, a könyvtárügy terén a legjobb angolszász hagyományokat tartotta szem előtt. 1945 után is elismerték és elfelejtették: bár időnként újraértékelték életművét, nem került be az államszocializmus nyilvánosságnak szánt hőskoszorújába. Könyvtárnév lett, az általa kidolgozott közkönyvtári hálózat "áruvédjegye", és ha a minap elinduló régi-új Kulturkampf nem dobja be nevét ismét a köztudatba, maradt volna továbbra is, ami eddig volt: egy ismerős nevű ismeretlen.

Egy ifjú tudós pörgős évei

1877-ben született az Árva megyei (ma Szlovákia) Szlanicán Schlesinger Sámuel Ármin néven (nem, még véletlenül sem gondoljuk azt, hogy a 21. század elején Magyarországon ez a név is indítékul szolgálhat az emléke ellen szimbolikus hajszát indító szélsőjobboldali "történészek" számára). Három hónappal volt idősebb Adynál, a korszak másik nagy kérdezőjénél, és szinte egyszerre, négy hónap különbséggel haltak meg. Pályájuk, világképük amúgy is sok ponton érintkezett: a problémákat, amelyekre Ady vad, hömpölygő indulattal kérdezett rá, Szabó tudósi precizitással cincálta elemeire, és mutatta ki okait. Elegendő, ha összehasonlítjuk az 1890-es évekbeli írásaikat, Szabó cikkeit a Népszavában, illetve Ady írásait a nagyváradi Szabadság hasábjain.

Családja nem volt jómódú, de arra azért jutott pénz, hogy a fiút taníttassák. A hasonló társadalmi hátterű fiatalemberek számára ekkoriban szinte magától értetődő volt, hogy jogi pályára lépnek, hiszen élt még az a - máig is ható - jurátusszemlélet, hogy a jogi tanulmányok szinte mindenre felkészítenek. Pesten kezdte az egyetemet, majd Bécsben volt vendéghallgató. A gyenge testalkatú, betegeskedő fiatalembert a jog helyett mindinkább a szociológia, a statisztika és a könyvtártudomány foglalkoztatta, ám közben belevetette magát a legkülönfélébb világjobbítók, orosz emigráns forradalmárok és nosztalgikus olasz carbonarik, svájci anarchisták és osztrák szocialisták színes, kávéházi-kocsmai kavalkádjába. Főleg az orosz szociálforradalmárok bűvölték el: éveken keresztül segédkezett a Nyugaton nyomtatott forradalmi sajtó Oroszországba csempészésében. A szocializmus számára legalább annyira szellemi kaland és életmód volt, mint ideológia.

1899-ben tért haza Budapestre. Itt korántsem volt olyan sokszínű a szellemi és a forradalmi miliő, de a szociáldemokrata mozgalomban mégis volt némi élet. Szabó rendszeresen publikált a szociáldemokrata Népszavában, és 1902-től a lap segédszerkesztője lett. A legfontosabbnak azonban a különféle ifjúsági csoportok, diákkörök, értelmiségi vitacsoportok szervezését tekintette, amelyek visszahozták a bécsi hangulatot. A könyvtári kutatószobák magánya és a szerkesztőségi aprómunka mellett itt találta meg az inspirációt. Fenntartotta és bővítette nemzetközi kapcsolatait - a munkásmozgalom különféle rendű és rangú vezetőivel, művészekkel, társadalomtudósokkal levelezett világszerte, magyarországi korrespondenciája pedig lényegében lefedte a progreszszió teljes, tágan értelmezett táborát.

Az önjáró forradalmár

Aktivistaként, ideológusként, publicistaként, szocialistaként mindig is külön utasnak számított. Nem csupán azért, mert a különféle irányzatok szintézisére törekedett, hanem mert nem volt hajlandó pártkatonaként viselkedni. Marxizmusa a kérdések és kritikák marxizmusa volt, nem az a lassanként dogmává jegecesedő ideológia, amely ekkoriban már egyre inkább meggyökeresedett az európai szociáldemokráciában. Szabó nem fogadta el a tekintélyelvű érvelést, és úgy látta, hogy csak a szabad kezdeményezések, a nyílt vita lehet ama mozgalom alapja, amely a világ megváltoztatását tűzte ki célul maga elé. Az 1904-es Pártfegyelem és egyéni szabadság c. írásában rámutatott, hogy a demokrácia többségi elve helytálló, de statikus elv; ezzel szemben a dinamizmus, a változás igénye mindig valamiféle "elszánt" egyén vagy kisebbség kezdeményezéséből indult ki. "...szabad utat kell nyitni minden új törekvésnek, amely a fennálló vagy uralkodó intézményekkel vagy igazságokkal bár ellenkezik, de új igazságokat tár föl, új utat mutat: az új véleményeknek a tekintélyekkel szemben ezen tisztelete az egyéni szabadságnak a demokráciában második fő biztosítéka." Ugyanakkor Szabó a demokráciát nem célnak, hanem lehetőségnek tekintette, és ennek megfelelően meglehetősen szkeptikus volt gyakorlati aspektusaival, így mindenekelőtt a parlamentarizmussal szemben: "...a demokrácia nem lehet öncél, hanem csak út és eszköz a legmagasabb társadalmi cél, az emberi nem tökéletesedése számára. Hogy előbb egyéni és társadalmi-erkölcsi követelmény és csak azután politikai eszmény. Lelkünkben, erkölcsünkben kell szabadságra és egyéni tökéletesedésre törekednünk, hogy igazán demokraták lehessünk" - írta nem sokkal halála előtt. Mindennek fényében komoly szellemi bűvészmutatvány szükséges ahhoz, hogy Szabót a bolsevik típusú proletárdiktatúra valamiféle előfutárának tekinthessük.

A szocialista gondolkodó Szabóról sokat elárul az általa szerkesztett Marx-válogatás hányatott története. Az ő kezdeményezésére és nagyrészt az ő irányítása alatt kezdődött - az MSZDP egyre lanyhuló támogatásával - a világviszonylatban is páratlan munka. Szabó a kor legelismertebb, egymással is hevesen vitatkozó marxistáival konzultálva válogatta ki az óriási életmű legjellemzőbb darabjait. Fontosnak tartotta, hogy a gyűjteménybe kerülő írások saját korának problémáira is reflektáljanak, illetve magyar szempontból is legyen aktualitásuk. Az eligazodást gazdag szakapparátus, bevezetők és jegyzetek segítették. Az 1903-tól meginduló munkálatok során olyan kollektíva alakult ki, amelynek tagjai évtizedekig meghatározó szerepet játszottak a szociáldemokrata és a kommunista mozgalom értelmiségi elitjében, elég Kunfi Zsigmondra, Czóbel Ernőre vagy a közgazdász Varga Jenőre gondolni. Szabó Marxot nem tekintette bálványnak. Kérdező, kritikus, reflektív Marxa viszont nemigen felelt meg a szociáldemokrata pártvezetésnek: A Gothai program kritikájához írott jegyzetei után az MSZDP nem támogatta tovább a kiadást. Amikor Szabó születésének centenáriumán, 1977-ben felmerült a válogatás újbóli megjelentetése, a korabeli kultúrpolitika végül éppoly zavarónak találta Szabó önálló és kritikai marxizmusértelmezését, mint hetven évvel korábban a szociáldemokrata pártértelmiségiek.

A marxista Szabó a magyarországi anarchizmus születésénél is ott bábáskodott. A tolsztojánus-gnosztikus anarchista Schmitt Jenő Henrik barátja és levelezőtársa volt, de komoly szerepe volt abban is, hogy az anarchista gróf Batthyány Ervin (akit családja korábban, attól félve, hogy felosztja birtokait a parasztok között, elmegyógyintézetbe záratott) bögötei birtokán végül megalapíthatta népiskoláját, a magyarországi reformpedagógia első komoly kezdeményezését (amely ellen azután a plébános vezetésével kaszára-kapára kapva támadtak az "istentelenség" ellen tiltakozó helybeliek). Maga Szabó az anarchizmus egy másik válfajához, a gazdasági harcot és a munkások önfelszabadítását középpontba állító anarchoszindikalizmushoz közeledett, nem utolsósorban azért, mert a "német" szociáldemokrácia megmerevedésének láttán figyelme a francia mozgalom felé fordult. Ha mindenképpen be kell sorolni valahová, akkor marxista anarchista szindikalista volt: ilyenek Nyugaton sem voltak túl sokan. Magyarországon pedig Szabó önálló, egyszemélyes irányzat lett. Felismerte, hogy Eduard Bernsteinnek, a revizionizmus atyjának igaza volt abban, ahogyan a szociáldemokrácia beilleszkedését leírta a polgári társadalomba, ám Szabó ezt nem tekintette örvendetesnek. Elismerte a Bernsteinnel vitába szálló ortodox marxista Karl Kautsky igazát, de a tudatbevitelről, a párt szerepéről vallott elképzeléseivel - amelyekre később Lenin saját pártdiktatúra-koncepcióját alapozta - a legkevésbé sem értett egyet. Szabó a francia szindikalistákkal és az anarchista teoretikusokkal együtt vallotta, hogy a harc mindenekelőtt a termelés, a munka színterén, a munkahelyeken zajlik: nem elsődlegesen politikai, hanem társadalmi küzdelem ez, melynek célja nem az új, fegyelmezett pártember kikovácsolása, hanem az ember lényegének kiteljesítése. Ha úgy tetszik, Marx módszereivel jutott Bakunyin következtetéseire.

A progresszív értelmiségi

Szabó egyik fő törekvése volt, hogy fórumokat és infrastruktúrát teremtsen egy olyan diskurzus számára, amely messze túlterjedt a szocializmuson, sőt a szorosan vett baloldaliságon is. A korszak változást akaró értelmiségének útkeresését jól példázza egy általa szervezett 1904-es előadás- és vitasorozat "a társadalmi fejlődés irányáról", amelynek során a Társadalomtudományi Társaságban a liberalizmusról Gratz Gusztáv (utóbb Tisza István Munkapártjának képviselője, 1919-ben a bécsi Antibolsevista Comité tagja, majd külügyminiszter, a második királypuccs támogatója, publicista, történész, közgazdász), az anarchizmusról Batthyány Ervin, a szocializmusról Szabó Ervin, a konzervativizmusról és a keresztényszocializmusról pedig Geöcze Sarolta (a magyar nőoktatás egyik kezdeményezője, keresztényszocialista és az "etikai szociológia" híve) tartott előadásokat. A politizáló értelmiséget később oly sokszor jellemző szűkkeblűségnek, szektásságnak nemigen találjuk itt nyomát. Szabó jó kapcsolatot ápolt a Huszadik Század körével, a Társadalomtudományi Társaság irányadóival: Jászi Oszkárral, Somló Bódoggal, Madzsar Józseffel, a polgári radikális mozgalom szinte teljes vezérkarával. Barátai közt tudhatta Babitsot, a felkavaró női verseket író, később kolostorba vonuló Erdős Renée-t, a zeneszerző Reinitz Bélát, az első magyar egyetemi tanárnőt, Dienes Valériát, a Nyugat körének nem egy tagját - a folyóiratba ő maga is többször publikált -, a magyar kultúra és tudomány számos jelesét. És persze az újat, mást akaró politizáló fiatalokat, barátait-tanítványait a Galilei-körből, Polányi Károlyt és Duczynska Ilonát, Korvin Ottót és Mosolygó Antalt, Lékai Jánost és Pikler Gyulát - megannyi eltérő habitusú és később oly eltérő életpályát befutó embert. Mindenki érdekelte, és mindenki számára volt mondanivalója.

Szabó Ervin neve leginkább a budapesti közkönyvtári rendszer kezdeményezőjeként és kiépítőjeként ismert. 1901-től dolgozott a Fővárosi Könyvtárban, amelynek 1911-től igazgatója lett.

A könyvtáros

Az ő nevéhez fűződik az egyetemes tizedes osztályozás (ETO) magyarországi bevezetése, amely nélkül ma a könyvtárakat nemhogy használni, elképzelni sem lehetne. Az általa kiépített kölcsönkönyvtári fiókrendszer - amely az angol public libraryk példája mellett a szociáldemokrata párt mozgalmi könyvtárának tapasztalataira is támaszkodott - pedig azt mutatta, hogy Szabó Ervin politikai, társadalmi credóját azon a gyakorlati területen tudta kamatoztatni, ahol az valóban mindenki javára szolgált. Nem volt szocialista könyvtáros; számára munkája sokkal inkább azt jelentette, hogy szocialista volt, tehát könyvtáros. Mélységesen hitt benne, hogy a műveltség fejlődése vezet az öntudat, így az osztályöntudat fejlődéséhez, az általa áhított emberibb társadalomhoz. Szakmai elképzeléseinek megfelelően indult meg a tudományos igényű könyvtáros-képzés és a fiókkönyvtárak hálózatának kialakítása. Ez utóbbi nagyszabású terv a világháború alatt megakadt: csupán öt budapesti fiókkönyvtár létesült, ám ezek világszínvonalú, ideológiáktól mentes, modern és demokratikus intézmények voltak. Szabó könyvtárépítő művét a háború után gróf Klebelsberg Kunó minisztersége alatt folytatták. A mennyiség - országszerte több mint 1500 fiók - imponáló volt. Ám ezekben a könyvtárakban már a minisztérium által kiadott könyvjegyzékek alapján alakították ki az állományt, és a könyvtárak lényegében az uralkodó keresztény-nemzeti ideológia támasztékául szolgáltak. A tudás demokratizálása immár okafogyottá, hovatovább gyanús gondolattá vált.

*

Szülőhelyén, az egykori Szlanicán ma nem hirdeti tábla (sem magyar, sem szlovák nyelven) Szabó Ervin emlékét. A falut 1954-ben, az Árvai-víztározó építésekor elárasztották, helyén ma tavat találunk. Csak a tó közepén lévő szigeten áll még az egykori falu temploma. Ahogy mára Szabó Ervin sokrétű személyiségéből, szerteágazó tevékenységéből is csupán könyvtárfejlesztői munkássága maradt meg úgy-ahogy a köztudatban. Ezt kétségbe vonni, Szabó Ervint tudatlan vádakkal a magyar történelemből kiírni legalább olyan kultúrpolitikai bűntett, mint amilyen kegyeletsértő gyalázat lenne, ha valaki netán le akarná rombolni az egykor volt Szlanica magányos templomát.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.