Illegális keresztállítás a Pilisben - Angyali seregek

  • B. Simon Krisztián
  • 2010. június 3.

Belpol

Csodatevő kettős kereszttel és nemzeti lobogóval díszítették fel a csobánkai látképet meghatározó Oszoly-tetőt. A fehér sziklafal a falu minden pontjáról jól látható, ezért egyaránt heves indulatokat váltott ki, amikor a lakosok előzetes értesítése nélkül felállították, és az is, amikor az éj leple alatt ismeretlenek baltával kivágták az új emlékművet.
Csodatevő kettős kereszttel és nemzeti lobogóval díszítették fel a csobánkai látképet meghatározó Oszoly-tetőt. A fehér sziklafal a falu minden pontjáról jól látható, ezért egyaránt heves indulatokat váltott ki, amikor a lakosok előzetes értesítése nélkül felállították, és az is, amikor az éj leple alatt ismeretlenek baltával kivágták az új emlékművet.

A Pilisben nem ez az egyetlen eset, hogy kettős keresztet próbáltak felállítani, nem sokkal korábban Leányfalun a polgármester és a képviselő-testület egyhangúlag utasította el a Jobbik ez irányú kérését, Pomázon pedig állt is a kereszt, amíg le nem fűrészelték az éj leple alatt máig ismeretlen illetők. A csobánkai keresztállítókat látszólag nem zavarták ezek az előzmények, és egy kisebb szertartás keretében, bármiféle engedély megléte nélkül felállították. Volt mise, aztán megszentelték a keresztet, amit végül fehér ruhás lányok táncoltak körbe. A rendezvényen részt vett a csobánkai képviselő-testület három tagja, köztük a Jobbik helyi képviselője is.

A kereszt kidöntése után hamar szárnyra kelt a pletyka, hogy két kiskorú, és éppen ezért nem büntethető roma fiú vágta ki a keresztet - ám amikor megkérdeztük néhány lakostól, honnan tudják ezt, csak annyit mondtak: "Ez a szóbeszéd járja." A romák körében e híresztelés után pedig az terjedt el, hogy jön a Magyar Gárda a faluba, bosszút állni a cigányokon. A közhangulatnak a helyi tévében bemutatott video sem tett jót, amelyen a keresztállítás képei láthatók, különféle szkinhed zenekarok zenei aláfestésével. A végén pedig egy üzenet az ellenzőknek: "Az újra felállításra sereggel megyünk!" A video készítője később azzal védekezett, hogy valójában angyali seregekre gondolt.

A romák úgy érzik, a puszta feltételezés is sértő, hogy ők állnak a keresztdöntés hátterében: "A cigányság jelképeket nem rongál meg - mondja Balogh Rezső, a csobánkai cigány önkormányzat elnöke. - Nem is magával a kereszttel van baj, hanem azzal, hogy ezt a szimbólumot jelenleg a szélsőséges jobboldal használja." Véleménye szerint egyáltalán nem kell csodálkozni azon, hogy a kettős kereszt félelmet kelt a romákban, hiszen e jelkép központi helyet foglal el a Jobbik jelvényében is, amely párt köztudomásúlag a cigányellenes indulatoknak köszönheti sikerét. Ennek ellenére Balogh ez idáig nem tapasztalt tettleges rasszizmust a faluban, bár vannak rasszista személyek, és még az önkormányzaton belül is gyakori az uszítás.

Csobánka úgy háromezer lakosú falu, és kedvelt kirándulóhely: népszerűek a kiépített tanösvények, és itt ér véget a Gyöngyök útja zarándokút első napi szakasza is. A szélsőjobb számára különlegessé teszi, hogy itt volt Szálasi Ferenc nyaralója.

A keresztnek rövid ideig otthont adó Oszoly-tető a falu "emblémája", az EU ökológiai hálózatának részét képező Natura 2000-es védett terület. A Duna-Ipoly Nemzeti Park területén fekszik, vagyonkezelője a Pilisi Parkerdő Zrt. A keresztállítás ellenzői azzal érvelnek, hogy egyrészt esztétikailag is kifogásolandó (a látvány távolról sem nevezhető szemet gyönyörködtetőnek), másrészt szerintük az Oszoly önmagában szimbólum, nem attól, hogy ráaggatnak valamit. Ezek a lakosok azt mondják, beszéltek erdészekkel, akik hevesen ellenezték a keresztállítást, de a döntéshozók nem vették ezt figyelembe. A helyi környezetvédők úgy vélik, a hatóságok azért nem merték a keresztállítók kérvényét elutasítani, mert

félnek, hogy a politika

a későbbiekben megtorolná. Talán ennek köszönhető, hogy többen is azt állították, csupán belerángatták őket egy olyan kérdésbe, amely inkább politikai, mint környezetvédelmi. Zámbó Péter, a Pilisi Parkerdő Zrt. vezérigazgatója azt mondja, hogy a kettős kereszt erdőgazdálkodási tevékenységet nem gátol, ők pedig mindig támogatják, ha civilek kilátót, pihenőhelyet, vagy esetleg keresztet akarnak emelni. Az egyetlen felmerülő kérdés az szokott lenni, hogy a kérvényezők tudják-e garantálni ezeknek az objektumoknak a karbantartását, hiszen nekik maguknak nincs arra állami támogatásuk, hogy a veszélyessé vált, elhanyagolt építményeket rendbe tegyék. Az engedély kiadása amúgy is a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségen múlik. Náluk jelenleg két eljárás van folyamatban az apostoli kereszt és a zászló ügyében: egyrészt egy engedélyezési, másrészt egy felügyeleti ellenőrzési eljárás. Ezek részleteiről a felügyelőség munkatársai nem adhatnak bővebb felvilágosítást.

Annyit tudni, hogy a kettőskereszt-állítás mögött a bejegyzetlen Pilisi Lélekigazító Szellemi Képző és Gyógyító Műhely áll. 'k el is indították az engedélyeztetést, csak nem volt türelmük megvárni a döntést. A nevükben egy helyi lakos, Joó Katalin lépett fel, foglalkozását tekintve "szellemsebész", bármit jelentsen is ez. Lapunk megpróbálta szóra bírni az eset részleteiről, de éppen zarándokúton járt Erdélyben. Annyit azért elmondott: nem hinné, hogy minderről pont a Narancsnak kellene beszámolnia. Török István polgármester azt mondta, körülbelül egy héttel a keresztállítás előtt értesült a tervekről, még csodálkozott is, hogy ilyen hamar sikerült kivitelezni. Azért nem szólt bele a keresztállítók munkájába, mert azt mondták neki, megvan minden szükséges papírjuk, az pedig meg sem fordult a fejében, hogy hazudnának, mint ahogy az sem, hogy bárkinek is baja lenne egy kereszttel. Neki például már régóta álma, hogy az Oszoly-tetőn legyen valamiféle jelkép, amely erősítené a lakókban a magyarságtudatot. Szerinte ez nem kell, hogy zavarja az amúgy többnemzetiségű falu cigány, szerb vagy épp sváb lakosait. Mindenesetre, miután most "vandál módon megrongálták", valamilyen módon ki fogja kérni a lakók véleményét - de abban továbbra sem kételkedik, hogy a legtöbben örülnek a keresztnek. Ugyanakkor nem az ő feladata, hogy megmondja, állhat-e a kereszt vagy nem, hiszen ez a szentendrei építési hatósághoz tartozik. Egyébként meg az építmény alacsonyabb hat méternél, ezért mindössze bejelentésköteles, vagyis nem tilthatják meg a felállítását - magyarázta a falu első embere.

A helyiek ugyanakkor nehezményezik, hogy a polgármester támogatta az építőket azzal, hogy kölcsönadta nekik a település terepjáróját. Bár a polgármester azt állítja, a járművel csupán a keresztet szentelő Józsi atyának és a falu öregjeinek tette lehetővé, hogy feljussanak a csúszós, sáros úton a hegytetőre, mások látni vélték, hogy a kocsi cementeszsákokkal van megrakva, a pap pedig gyalogszerrel kapaszkodott fel a hegyre.

A kereszt kivágása után egy volt önkormányzati képviselő nevében levél érkezett a lakosoknak, amelyben megmagyarázták nekik, miért is előnyös a számukra, ha a település minden pontjáról látható apostoli kereszt őrködik a falu népe felett. Eszerint "az apostoli kereszt a mindenkori magyar király méltóságjele, ami azt mutatja, hogy ő a pápa fölött áll. II. Szilveszter pápa írta Szent Istvánnak, hogy én csak apostoli vagyok, míg Te apostol vagy." Bár királyunk épp nincs, a keresztre szükség van, hogy jelezze: "a magyar mint fogalom több tízezer éve a legmagasabb minőség jelzője". Egy falugyűlésen aztán kiderült, hogy praktikus haszna is van neki: olyan, mint egy antenna, amely

összeszedi a pozitív energiákat,

és továbbítja őket a falu népe felé, éppen ezért állítólag az is elhangzott, hogy a közeljövőben további kereszteket is felállítanak a Pilisben. A keresztállítók elmagyarázták: azért nem tudták megvárni az engedélyezési eljárás végét, mert május 2-án annyira kedvező volt a csillagok állása, mint soha máskor. Mindezekre megpróbáltunk első kézből is választ kapni, ezért megkerestük Takács Jánost, a Jobbik helyi elnökét is, de ő csupán egy sms-t küldött válaszul: "Szélsőséges, a másként gondolkodást semmibe vevő, és az Életet nyíltan romboló erőket képviselő emberekkel nincs miről beszélnem." (Lásd a www.narancs.hu oldalon a Politikai okkultizmus Magyarországon cikk-gyűjteményt, amelyben külön írás foglalkozik a pilisi szívcsakrával.)

A kereszt jelenleg a polgármesteri hivatal közelében, egy udvaron fekszik, a baltával okozott károkat már kijavították rajta, csak arra vár, hogy eldöntsék, végül kegyhelyként vagy tüzelőként végzi. A polgármester elmondta, hogy a következő hónapokban biztos nem viszik innen sehová, addig lefolyik az engedélyeztetési eljárás, és a lakókat is meg lehet majd kérdezni, kell-e nekik az Oszoly-tetőről sugárzott pozitív energia. Az Oszoly Környezetvédő Egyesület tagjai úgy gondolják, a hatóságok engedélyezni fogják a keresztet, mert csak azt vizsgálják, hogy azon a pár négyzetméteren, amelyen áll, nem okoz-e kárt. Figyelmen kívül hagyják viszont a pufferzónát, a madarak költőhelyét, a védett virágokat, és a helyi lakosok éjjeli álmát, amiket megzavarhat egy ilyen zarándokhely jelenléte - ezért is csatlakoztak a környezetvédők a keresztállítást petícióban ellenző helyi civilekhez.

Szerintük a probléma megoldása a falubeliek összefogásán múlik. A többségnek látszólag nem tetszik az Oszoly-tető elcsúfítása. Egy helyi lakos például elmondta: nem hiszi el, hogy senki nem volt szem- vagy fültanúja a kereszt kivágásának, mindeddig viszont hallgattak a környéken lakók. Szerinte az lesz a falubeli szolidaritás legszebb példája, ha továbbra is meg tudják tartani maguknak ezt a titkot.

Az apostoli kereszt

Az apostoli (kettős) kereszt keresztény és magyar jelkép is egyszerre. A Magyar Katolikus Lexikon szerint a felső, vízszintes szára a keresztfeliratot jelképezi, melyet Pilátus Jézus feje fölé helyeztetett. A 10-11. században a pápa előtt vitt apostoli kereszt az egyetemes joghatóságot szimbolizálta, később a pápai követek és a 15. századtól már püspökök is használták. Magyarországon II. András óta bizonyítottan a koronázási jelvények egyike, a címerben Szent István apostoli királyságának a jele. Ezt a jelzőt viszont nem a pápa adta neki, hanem életrajzírói ruházták fel vele, minthogy uralkodása az apostolokéhoz hasonlóan előzmények nélküli, és az Apostoli Szentszékkel együttműködve hozta létre Magyarország egyházszervezetét. Az ebből következő főkegyúri jog a hagyományos egyházjogi felfogás szerint jogot biztosít a magyar uralkodónak arra, hogy püspököt, apátot vagy prépostot nevezzen ki, illetve ilyen címeket adományozzon. Nem jelenti viszont azt, hogy "magasabb rangú" lenne a pápánál, minthogy a pápák attribútuma a 14. század óta a hármas kereszt.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.