Ki kellett cserélni az Orbán által átadott várpalotai hídszakaszt

Belpol

A Dömper Kft. várpalotai hídja olyan fokú, úgynevezett lehajlásba kezdett Orbán Viktor 2018-as választási kampánybeli átadása után, hogy másfél év múlva alá kellett állványozni, majd a 170 tonnás hídszakaszt ki kellett cserélni.

Gondjai akadtak két éve az útépítéssel annak a cégnek, amelyik a hazai autópályák 35 évre szóló üzemeltetési koncesszióját szeretné elnyerni az államtól. A Dömper Kft. a Mészáros Lőrinc érdekeltségéhez tartozó Themis Magántőkealap és a Strabag- Colas konzorciumok mellett pályázik a magyarországi autópályák üzemeltetési és építési jogaira, 273 kilométer gyorsforgalmi út bővítésére, 272 kilométer gyorsforgalmi út kiépítésére. A társaság korábban az M6-os autópálya koncessziós üzemeltetésére is pályázott, akkor második helyezést ért el.

A Dömperrel az elmúlt hat évben kezdett el igazán futni a szekér: 6 milliárdról 25 milliárdra növelték árbevételüket. Az egyik tételt a Várpalotánál 28 milliárd forintért épített 9,4 kilométeres elkerülő út jelentette, amelynek átadása 2018 tavaszán országos hírű kampányeseménnyé vált. A szalagátvágást az országgyűlési választások előtt egy hónappal tartották, az utat Orbán Viktor adta át. A kormányfő nagyon büszke volt az új útra; elsőként hajtott át rajta, azt hangsúlyozva, "ez nem egy Patyomkin-átadás, ez tényleg megépült". A Facebook-oldalán büszkélkedő videóban Kontrát Károly belügyi államtitkárral és Talabér Márta fideszes polgármesterrel beszélgetve hajtott át ünnepélyesen.

A fejlesztés részeként megépült kerékpáros- és gyalogoshidat azonban másfél év múlva, 2019 őszén már alá kellett állványozni, az esőzések ugyanis kifogtak a szerkezet minőségén. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) az aládúcolást lapunknak azzal magyarázta, hogy az őszi esőzéseket követően szakembereik vízmegállást tapasztaltak a hídon. Az okokat ki kell vizsgálni, a javítási technológia ezt követően határozható meg, legkésőbb 2020 tavaszán elvégzik a szükséges munkákat – közölte a NIF, amely a Dömpert innovatív megoldásai miatt választotta kivitelezőnek. Az átadáskor a Dömper Kft. fürdött a sikerben, mivel szokatlanul nehéz talajon, bányászattal meglazított felvizes terepen, egy lezárt szemétlerakó felett vezette át az utat. A Dömper projektvezetője elismerőleg szólt arról a sikerről, ahogyan megtalálta a zöld megoldásokat a problémákra, az alábányászott talaj adta kihívásokra.

A NIF által megbízott független mérnökiroda nem volt ennyire elragadtatva: a hídvizsgálati szakvélemény a tervezett és megépült szerkezet kialakítását koncepcionálisan problémásnak minősítette. Azt állapította meg, hogy a hídszerkezet középső keresztmetszete a tervezettől eltérő lehajlásos alakváltozásba kezdett, a lassú ereszkedés miatt a szerkezet felső síkja közel vízszintes lett. Az alakváltozás 2019 végére tovább növekedett, ami a műtárgy élettartama tekintetében kedvezőtlen jövőképet vázolt statikai, állékonysági, esztétikai és vízelvezetési szempontból. A további esetleges állagromlás elkerülése és a visszafordíthatatlan folyamatok előfordulásának teljes kizárása érdekében a gyámolító állványozáson túli beavatkozást írt elő a Dömper számára. 2020 nyarán

a Dömper Kft.-nek saját költségén teljesen le kellett cserélnie a 30 méteres 170 tonna súlyú vasbeton felszerkezet középső nyílását.

A kormány 28 milliárd forintot biztosított a 9,4 kilométer hosszú 2x2 sávos út megépítésére, amit az SDD Konzorciuma, a Dömper Kft. cseh és szlovák érdekeltségű partnereivel, a Subterra-Raab Kft.-vel illetve Pannon-Dobrastrav Kft.-vel végzett el. Az SDD a 2014-ben kezdett beruházás mindkét ütemét elnyerte, a 2016-ban kezdte a második ütem kivitelezését, amelyen a garanciális javítás végezték, hirdetmény nélküli közbeszerzési eljáráson vitték el. A konzorcium utólag kétszereplőssé vált, ugyanis a Pannon-Dobrastavot 2018-ban bekebelezte a Dömper-tulajdonos Horseradish Kft., Abronits Róbert érdekeltsége. Abronits az elmúlt évek alatt annak ellenére tudtott portfolióját bővítve, alagút- és vasútépítő cégeket megvásárolva feltörekedni, hogy a súlyos tartozásai miatt bedőlt, 2014-ben felszámolt Viadom Zrt. egyik fő részvényese volt. A Dömper a Lánchíd és az Váralagút felújítására is pályázott; nevéhez fűződik az egyik legdrágább, 39 milliárd forintos ajánlat.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.