Kivel ebédel Simicska Lajos?

  • - rpd -
  • 2012. december 21.

Belpol

A múlt héten a Magyar Narancs címlapján friss fotót közöltünk Simicska Lajosról. A kormány gazdasági hátországának legfontosabb szereplője valakivel egy kertvendéglőben beszélget a fotón. Ki a másik férfi?

A képen látható személy nem más, mint Fonyó Károly, a Fidesz médiabirodalmának egyik kulcsfigurája – állítják a kormány gazdasági hátországát ismerő informátoraink. A magyarnarancs.hu megkereste az érintettet, hogy erősítse meg vagy cáfolja értesülésünket. Fonyó telefonhívásunkra úgy reagált, hogy nem látta múlt heti újságunkat, és „nem foglalkozik ilyesmivel”. Annyit azért megígért, hogy amennyiben átküldjük a képet a telefonjára, akkor hajlandó elárulni, hogy ő van-e rajta, vagy sem. Elküldtük a képet, de utána már nem értük el Fonyót. Telefonos megkereséseinket előbb nem fogadta, később pedig felvette ugyan a telefont, de miután bemutatkoztunk, letette.

 


Fotó: Németh Dániel

Fonyó jó ideje Simicska közeli üzlettársaként ismert; olyannyira, hogy egymástól független forrásaink szerint Nyerges Zsolt ­– a médiabirodalom fő bástyájaként ismert Infocenter.hu, valamint a Közgép Zrt. vezetője – és Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője mellett ő a Fidesz egykori pénztárnokának egyik legbizalmasabb üzleti partnere. Miként arról tavaly augusztusban, a Fidesz médiabirodalmának tüzetes áttekintése során beszámoltunk itt és itt, Fonyó elsősorban a Fideszt támogató médiaipar üzleti és hirdetési szegmensét fogja össze.

Fonyó és Simicska üzleti kapcsolata a Mahír Cityposter Kft. tulajdonosi szerkezetét szemlélve kristálytisztán kirajzolódik. A hirdetési piacot uraló Mahír Cityposternek ugyanis résztulajdonosa a Fonyó birtokában lévő Euro-AWK, ám a részvények többsége a Simicska-tulajdonban lévő Mahír Zrt. tulajdonában van, melyet vezérigazgatóként maga Simicska igazgat. Így Fonyó gyakorlatilag Simicska alkalmazottja. Tavaly nyári helyzetjelentésünkben már beszámoltunk arról is, hogy 2011 júniusában Fonyó – az e célból, mintegy 81 millió forint alaptőkével alapított Megapolis Zrt. által – megvásárolta a Metro International S.A.-tól a mintegy 300 ezer példányszámban terjesztett Metropol napilapot kiadó MTG Metro Gratis Kft.-t. Már az adásvétel körül is felmerültek kérdőjelek, így például médiapiaci értesülések szerint az igen alacsonynak tetsző, 200 milliós vételár megszabásában vélhetően szerepet játszott, hogy a Fidesz-közeli érdekcsoport meghatározó befolyással rendelkezik az állami hirdetések piacán. Nem is keltett nagy meglepetést az augusztusi hír, miszerint a Művészetek Palotája úgy írt ki 15 milliós tendert országos, napi, ingyenes hírújságban és a hozzá kapcsolódó online felületen való médiavásárlásra, hogy a kritériumoknak egyedül a Metropol felelt meg.

A várakozásoknak megfelelően a Metropol Fidesz-közelbe kerülésével Simicska és Fonyó cégei csúcsragadozóvá nőtték ki magukat a napilapok és a közterek hirdetési piacain. Ez év júliusi összefoglalójában a Népszabadság a Kantar Media adataira hivatkozva arról számolt be, hogy tavaly az állami cégek – a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Posta, a Magyar Villamos Művek vagy a Magyar Turizmus Rt. – listaáron a Metropolnál közel 900 millió, a Magyar Nemzetnél majd' 500 millió forint értékben költöttek hirdetésekre. Nem kevésbé árulkodó, hogy a köztéri plakátok piacán  az állami cégek a rendelkezésre álló hirdetési összeg 85 százalékát a Simicska tulajdonolta Publimontnak, valamint a Fonyó birtokába tartozó Euro AWK-nak utalták át. A hierarchiát ugyanakkor jól szemlélteti, hogy míg a Publimont 2,1 milliárd, addig az Euro AWK „csak” 200 millió forint értékben kapott a hirdetési pénzekből. A kreativ.hu összeállításából emellett kiderül az is, hogy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) honlapján elérhető taggyűlési határozatok alapján 2011-ben médiavállalkozásaiból Fonyó 490 millió forint nyereséget vett ki.

Mint a Népszabadság citált cikke megjegyzi, a közterületi plakáthirdetések piaca az egyetlen olyan szegmens a hazai médiapalettán, ahol az állam a válság éveiben is növelte kiadásait, hiszen „a közterületi hirdetések összege két év alatt megduplázódott: a 2008–2011-ben összesen listaáron »elhirdetett« 6,6 milliárd forintból 2,7 tavaly ütötte a plakátcégek markát, javarészt a Szerencsejáték és a Turizmus Rt. kampányainak jóvoltából”. De Fonyó más cégei sem kell, hogy szűkölködjenek állami megrendelésekben: az ő érdekeltségébe tartozó AllSys Management Kft. tavaly 8 millió forint juttatást kapott a Miniszterelnökségtől – a 2011-es „szociális konzultációval” kapcsolatban nyújtott – lakossági tájékoztatás címszó alatt. A balatoni kötődésűként ismert Fonyó befolyását mutatja továbbá, hogy – többek mellett egy másik jobboldali prominenssel, a filmrendező Kálomista Gáborral egyetemben – társelnöke az ország egyik legpatinásabb kézilabdacsapatát igazgató cégnek, az MKB Veszprém Kézilabda Zrt.-nek is.

Figyelmébe ajánljuk