Lebontanák a felüljárót a Nyugatinál, visszahoznák a villamost a Bajcsy-Zsilinszky útra

Belpol

Új gyalogátkelőket és bicikliutakat alakítanának ki, több parkot is létesítenének. Zöldebb, élhetőbb Budapestet szeretnének az ellenzéki polgármesterek és Karácsony Gergely.

A főváros vezetése elkötelezett amellett, hogy a jelenlegi belvárosi "autópályák" helyett újjáéledő sugárutak legyenek Budapesten, ezért a városlakók, gyalogosok és kerékpárosok érdekeit szem előtt tartva újítják meg a Váci utat, a Bajcsy-Zsilinszky utat és az Üllői utat – jelentette be a főpolgármester pénteken.

Online is követhető sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely elmondta, lassan befejeződik a 3-as metró felújítása, és szeretnék kihasználni az átépítés nyújtotta "történelmi" lehetőséget, ezért a kerületekkel, szakmai szervezetekkel egyeztetve kidolgozták az érintett városrészek fejlesztésének koncepcióját.

Közölte, a cél az, hogy

a jelenleg "városi autópályaként" működő utak közlekedési jelentősége megmaradjon, miközben a minőségi élettér kialakításával "visszatérjen az élet" az utcákra.

A főpolgármester elmondta, a fejlesztéseket európai uniós forrásból – több ütemben – 2030-ig szeretnék megvalósítani.

 
Látványterv Budapest jövőjéről kerékpársávval, növényekkel.
Fotó: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal

Hozzátette, a fejlesztés része, hogy az érintett utakon új gyalogátkelőket alakítanak ki, mert "nem lehet az aluljárókba száműzni az embereket".

Megjegyezte, a metrópótláshoz kialakított buszsávok révén csökkent a belvároson átmenő forgalom, a város alkalmazkodott ehhez, de ha visszaadnák ezeket a sávokat az autósoknak, akkor a forgalom a jelenlegi duplájára nőne. Ezért uniós forrásból

ott, ahol lehet, kerékpársávvá alakítják ezeket a buszsávokat, így a Váci úton kifelé a Dózsa György útig, az Üllői úton pedig a Kálvin tér és a Népliget között.

A tervek között szerepel, hogy ahol lehet, a dízelbuszokat trolibusszal váltják ki, a 9-es buszt Kőbánya-városközpontig meghosszabbított 72-es trolibusz váltaná ki. Szándékuk a zöldterületek növelése is a fővárosban, ennek részeként újul meg a Városháza park.

A főpolgármester közölte, abban nincs politikai vita, hogy

a népligeti és a Nyugati téri felüljáróra hosszú távon nincs szükség, azok rontják a városképet, rossz műszaki állapotban vannak, és olyan forgalmat hoznak létre, amit a belváros nem tud levezetni. A tervek szerint ezeket 2026 után elbontják.

 
Látványterv Budapest jövőjéről, a Nyugati pályaudvar környékéről a felüljáró lebontása után.
Fotó: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal

Karácsony Gergely elmondta azt is, tervezik a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítését, és a villamosok összekötését a Lehel tértől a Deák térig, így Újpesttől a XI. kerületig fonódó villamoshálózatot lehetne létrehozni a pesti oldalon, olyan átszállási lehetőségekkel, amelyek sok százezer ember életét könnyítenék meg.

Kiemelte, ez egy olyan jövőkép, amely minden budapesti érdekét szolgálja, egyben visszaadja a 150 éves Budapest méltóságát, "ahol nem az autópályák találkoznak, hanem az emberek". Megjegyezte, a cél az, hogy – ahogyan a Blaha Lujza téren a felújítás után – visszaköltözzön az élet oda, ahonnan az elmúlt évtizedek hibás döntéseivel száműzték.

Soproni Tamás (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Terézváros polgármestere a VI. kerületet érintő fejlesztésekről szólva ismertette, tervezik a Nyugati tér és környékének "feltámasztását", a többi között gyalogosátkelők építésével, a felüljáró elbontását, az aluljáró megújítását. A Nyugati pályaudvar és a Váci út közötti, jelenleg buszvégállomásként használt tér helyén parkot alakítanának ki, a Ferdinánd híd és az Eiffel tér közötti rozsdaövezetben pedig létrehoznák a Podmaniczky parkot.

Niedermüller Péter (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Erzsébetváros polgármestere a VII. kerületről elmondta, hozzákezdtek a forgalomcsillapításhoz, korlátozzák az átmenő forgalmat a tisztább levegőjű, élhető kerületért. Felújítják a Klauzál teret, és duplájára növelik a téren a zöldfelület arányát.

Pikó András (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Józsefváros polgármestere azt mondta, a VIII. kerületben megkezdték a forgalomcsökkentést, fizetőssé tették a parkolást. A fejlesztések nyomán kis park létesül a Klinikák metrómegállónál, növelve a kerület kevés zöldfelületeit, az Üllői út környékén pedig tisztább lesz a levegő, és szeretnék, ha a 9-es buszt trolibusz váltaná ki. Kiemelte, a metrófelújítás miatt a 72-es trolibusz az Orczy térig, a 83-as pedig a Népligetig járt, és "elképesztő sikerük van" ezeknek a járatoknak.

Reiner Roland, Ferencváros alpolgármestere a IX. kerületet érintő fejlesztésekkel kapcsolatban elmondta, radikálisan át fog alakulni az Üllői út képe a Határ út és a Kálvin tér között, a Pöttyös utcai és az Ecseri úti metrómegállónál zöldebb, rendezettebb teret hoznak létre, és biztonságos kerékpársávot alakítanak ki az út egy szakaszán. A népligeti felüljáróról azt mondta, annak elbontása "reális és kívánatos alternatíva".

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.