A gondolkodás magasabb szintjei, rugalmas ismeretalkalmazás meg a katasztrofális PISA-eredmények

  • narancs.hu
  • 2017. március 28.

Belpol

A miniszteri biztos szerint a köznevelés tartalmi és pedagógiai megújulása kéz a kézben kell, hogy járjon.

„Meg kell tanítanunk a gyermekeinket dinamikusan, konstruktívan, kritikusan gondolkodni, akár élethosszig.” Ezt Csépe Valéria pszichológus, az új Nemzeti Alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos mondta ma egy pécsi konferencián. Csépét márciusban nevezte ki Balog Zoltán a posztra, azóta adott már egy reménykeltőnek nevezhető interjút, és ottani gondolatmenetét mai megszólalásával is erősítette.

„Kis és nagy lépésekben készülünk fel a köznevelés tartalmi megújítására, s ezek fókusza a gyermek.” Elmondta, hogy egy korszerű alaptanterv jellemzője a stabil tudás, a rugalmas ismeretalkalmazás, a generalizálható készségek, a természet- és társadalomtudományok egyensúlya, a nyelvtudás, a gondolkodás magasabb szintjeinek beépítése és a többkomponensű tanulás. Fontosnak tartja továbbá az olvasás megszerettetését és a digitális kompetenciák fejlesztését. „A komoly számítógépes játékoknak, applikációknak pedagógia céljuk van, lényegük pedig az ismeretszerzés, a kapcsolati tapasztalati tanulás, az összefüggések feltárása és a dinamikus gondolkodás.”

Egyik legnagyobb problémaként a komplex fejlesztés hiányát jelölte meg, ami a leginkább az olvasási és szövegértési képességekben érezhető. Csépe szerint ahhoz, hogy a köznevelés tartalmilag megújulhasson, egyfajta pedagógia megújulásra is szükség lesz. Távlati céljai között egy web alapú e-tantervet emlegetett.

Hogy ötletei és a megvalósítás között mennyi idő telik el, és az idő alatt egyáltalán mi marad meg a tervekből, egyelőre nem tudni, de az egyre romló PISA-eredményeket elnézve (erről szóló Palkovics László-interjúnkat itt olvashatják), jobban tennék, ha nem késlekednének.

Figyelmébe ajánljuk