Változások a közmédiában: Kedves Varga Mária!

publikálva
1999/1. (01. 07.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Új arcok tűnnek fel egyes, régiek bukkannak fel más tévécsatornákon, új műsorok és új műsorrendek szórakoztatják januártól a nézőket. És a néző meg a hallgató e kavalkádban szinte nem is gondol avval, hogy ez a kavar nemcsak úgy magától lett, hanem gondos kezek alakították, s e kezek rendszerint kormánypárti politikusokban végződtek. A dolog talán a parlament utolsó tavalyi munkanapjának utolsó órájában kezdődött, amikor a kormánypártok (+ MIÉP) az ellenzék kivonulása miatt egyhangúan szavazták meg a médiakuratóriumok elnökségének kibővítését. E kibővítést pedig a médiatörvény felkent egzegétái szerint nem joghézag, hanem törvénysértés tette lehetővé. Az offenzíva következményeit látni már látjuk, és semmi kétség, hamarosan hallani is fogjuk.

Új arcok tűnnek fel egyes, régiek bukkannak fel más tévécsatornákon, új műsorok és új műsorrendek szórakoztatják januártól a nézőket. És a néző meg a hallgató e kavalkádban szinte nem is gondol avval, hogy ez a kavar nemcsak úgy magától lett, hanem gondos kezek alakították, s e kezek rendszerint kormánypárti politikusokban végződtek. A dolog talán a parlament utolsó tavalyi munkanapjának utolsó órájában kezdődött, amikor a kormánypártok (+ MIÉP) az ellenzék kivonulása miatt egyhangúan szavazták meg a médiakuratóriumok elnökségének kibővítését. E kibővítést pedig a médiatörvény felkent egzegétái szerint nem joghézag, hanem törvénysértés tette lehetővé. Az offenzíva következményeit látni már látjuk, és semmi kétség, hamarosan hallani is fogjuk.

"Műsorvezető: Varga Mária (betelefonáló - a szerk.) kérdezi: meddig tűri a kormány a rádió és a tévé hírműsorait? Szerinte lejáratják a kormányt.

Orbán Viktor: Köszönöm a kérdését, kedves Varga Mária! Az embernek néha vannak ilyen érzései, az kétségtelen, hogy nem sikerül azokat a szándékokat hibátlanul bemutatnunk a televízióban és a rádióban, mint amelyek vezetnek bennünket. Időnként, ha a sors úgy hozza, hogy látok egy tévéműsort, amely politikai hírekről szól, nem mindig ismerem föl azokat az eseményeket, amelynek magam is részese voltam. Nem tudom megmondani, hogy ez meddig lesz még így. (...) Esetleg majd lesz olyan műsor is, ahol nem csak papíron kaphatunk kérdéseket, eljut a technika oda is, hogy beszélgethetünk is egymással. És ha ilyen közvetlen találkozók vannak, akkor a média torzító hatását talán ki tudjuk küszöbölni.

Műsorvezető: Nekem nem feladatom, hogy válaszoljak kérdésekre, de képtelen vagyok megállni, hogy ezt egy picit ne próbáljam lesimogatni. Örök igazság, hogy ha a hír szent és igaz, akkor a rossz hír hozóját sem szabad szidni, vagy mérgelődni azon, hogy rossz hírt mondott. (...)

Orbán: Summa summarum én is úgy érzem, majd összecsiszolódunk."

A Magyar Rádió Reggeli krónikájában december tizedikén elhangzott interjú sejtetett valamit abból, hogy a kormányfőnek kezd elege lenni a Fidesz - MPP és koalíciós partnereinek médiamegjelenéséből, és hogy változások várhatók a közszolgálati hírműsorokban. Néhány nappal később hivatalosan is megerősítették azokat a lapinformációkat, amelyek szerint a miniszterelnök hivatalában fogadta Horváth Lórántot, a Magyar Televízió ügyvezető elnökét, és hogy a látogatáson elsősorban az intézmény pénzügyi helyzetéről volt szó (lásd: Szabadság tér, te szülj nekem rendet!, MaNcs, 1998. november 12.). Stumpf István miniszter három hónappal korábban segítséget ígért az MTV vezetőjének, ám ennek csak egy része teljesült: januártól emelkednek a tévédíjak. A költségvetési törvény vitája után a Stumpf által ígért négymilliárdból az MTV Rt. csak másfél milliárdot remélhet.

Akárcsak három hónappal korábban, a Stumpf-Horváth rendez-vous után, az MTV felügyelőbizottsága az Orbán-Horváth nem hivatalos csókcsere miatt is szívta a fogát: álláspontjuk szerint a liaison sérti a médiatörvény szellemét és a köszolgálati média függetlenségét. A kormány, nyilván hogy senki ne cseszegethesse tovább ilyen marhaságokkal, gyorsan lép: Áder János házelnök december közepén - házbizottsági konszenzus hiányában - elnöki jogkörével élve benyújtja a rádió és televízió tisztségviselőinek és tagjainak megválasztásáról szóló országgyűlési határozatot módosító javaslatát. A módosító javaslat napirendre kerül, és december 22-én utolsó pontként az Országgyűlés szavaz a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumi elnökségének, a Hungária Közalapítvány elnökségének és az MTI tulajdonosi tanácsadó testületének kibővítéséről. (A Hungária Közalapítvány a Duna TV tulajdonosi testülete.) Kuncze Gábor (SZDSZ) arra kéri a T. Házat, hogy halassza el a szavazást, mert sokkal fontosabb lenne a Magyar Televízió tulajdonosi testületének megválasztása és az intézmény helyzetének rendezése. "Hiába erőltetjük, hogy az MDNP és a KDNP ellenzéki pártnak minősüljön, amikor az egyiknek az elnöke a kormányban ül, a másiknak az elnöke pedig kinyilvánította, hogy támogatja a kormány munkáját", füstölgött Kuncze, aki szerint ezzel "a kiegyensúlyozott viszonyokat borítjuk fel, és sem a médiatörvény betűjének, sem a médiatörvény szellemének nem felelünk meg a jövőben. Abban az esetben, ha ez (a halasztás - a szerk.) nem történik meg, nem kívánunk ebben a színjátékban részt venni." Néhány kormánypárti reagálás után Lendvai Ildikó, az MSZP szónoka is kéri a szavazás elhalasztását, az előterjesztő önkényes értelmezése, illetve az előkészítettség nélkül törvénysértő javaslat miatt, ám a T. Ház leveri mind Kunczét, mind Lendvait. Ellenzéki pártok ki, 217 igen szavazat be, egy tartózkodás, nulla számú ellenszavazat, és már ki is bővült a Magyar Rádió Közalapítvány és a Hungária Közalapítvány kuratóriumának elnöksége meg a Magyar Távirati Iroda tulajdonosi tanácsadó testülete.

Az Országgyűlés Németh Erzsébetet választotta a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának elnökhelyettesévé, dr. Imrédy Szabolcsot, Olajos Pétert, Piller Ágnest, dr. Révész Máriát, dr. Trombitás Zoltánt és Szentmihályi Szabó Pétert pedig az elnökség tagjaivá. A Hungária Közalapítvány kuratóriumának elnökségébe Pálfy G. Istvánt, a Híradó egykori főszerkesztőjét, arany Picurunkat csempészte be a kacagó jobboldal; a testület új tagjai még: Bolyáki Attila, Fricz Tamás, Sneé Péter, Spéder Zsolt, Regős Sándor és Hegedűs Zsuzsanna. A Magyar Távirati Iroda Rt. tulajdonosi tanácsadó testülete Fekete Zoltánnal, Gábor Lászlóval, Ilosvai Gáborral, Lakatos Pállal, Langmár Ferenccel, dr. Sepsey Györggyel és Tóka Ágnessel bővült. Másnap az SZDSZ bejelentette: az Alkotmánybírósághoz fordulnak a testületek kibővítése miatt, mert elfogadhatatlannak tartják azt, hogy a kormánypártok kétharmados többséget szerezzenek a kuratóriumokban.

A Hét gyülekezete

Január 4-én reggel az MTV 1-en Havas Henrik köszöntötte a nézőket a közszolgálati televízió új, Szabadság tér című műsorában. A műsor majd tízéves múltra visszatekintő elődje, a Napkelte némi MTV-s sunyizás, üzletinek álcázott vita, majd a szerződés felbontása után - bár a rádióújság még nem jelezte - a Baló-féle TV 3-ra költözött át, hétfőn az új és a régi műsor közül választhattak a nézők. Azt, hogy Gyárfás Tamásék szerződését a Magyar Televízió nem hosszabbítja meg, már október közepén hallani lehetett, nagyjából akkor, amikor Feledy Péter alelnök különösebb indoklás nélkül felmondott Rudi Zoltánnak és Szombathy Pálnak, a Híradó, illetve A Hét főszerkesztőjének. Két hónapos tárgyalás (a jelöltnek feltételei voltak) után, december elején Bocskay Zsolt (korábban a Kossuth és a BBC munkatársa, majd a Magyar Rádió Parlamenti ütköző és az MTV Aktuális című műsorának műsorvezető-szerkesztője) átvette a Híradó vezetését. Aztán Rér Éva főszerkesztő vezetésével új arcot öltött A Hét, a premiert Torgyán József (FKGP) vidékfejlesztési miniszter tette emlékezetessé: ördögűzés gyanánt "megszentelt" búzát vetett el élő egyenesben, merthogy az ráfér a televízióra. (Teológusok állítólag azóta is szakmai vitát folytatnak arról, hogy az Élmunkás téri piacon vásárolt vetőmag a gyártásvezető vagy a kofa keze által töltekezett-e el a szentséggel.) A Hét új főszerkesztője, Rér Éva a nyolcvanas években a Híradó külpolitikai szerkesztője, majd a Los Angeles-i magyar konzulátus munkatársa volt, kinevezéséig pedig a Közép-európai Egyetemen töltött be asszisztensi munkakört (ez prózaibban titkárnőt jelent). Rér a regionális stúdiók fiatal munkatársaira építené a műsort, amiben a Híradó korábbi készítői bizonyosan nem gátolják majd meg, minthogy a maguk részéről nem kívántak az új főszerkesztővel együtt dolgozni, és leléptek íziben. A Hét múlt vasárnapi szerkesztője már Dézsy Zoltán volt, aki korát és Demszkyt messze megelőzve fogott a négyes metró kiásásához - 1994 tavaszán a Köztársaság téren lapátolt volna egy megállót, csak közben rábukkant a Horn-féle kazamatákra. Bocskay Zsolt megüresedett helyére az Aktuálisban a Napi Magyarország belpolitikai szerkesztője, Õsz Edit került. Az első próbafelvétel után kiderült, hogy alkalmatlan aműsorvezetésre (a súgógép sztrájkot jelentett), ezért az új esztendőben Havas Henrik késő esti jelenlétével is számolniuk kell az MTV 1 nézőinek. Akik hamarosan a képernyőn láthatják Chrudinák Alajost, a televízió egykori külpolitikai főszerkesztőjét is. Alajos - Horváth Lóránt beharangozója szerint - egykori hőseit keresi meg a volt szovjet régióban és az arab világban. Műsorának a szellemes Chrudinák címet választotta a veterán kolléga. Egykori kollegináját is megdobták egy kis műsoridővel: Járai Judit Külön tudósító című programjában a nők helyét kutatja majd a világban és a politikában. (Járainak már az új A Hétben sikerült egy emlékezeteset alakítania: a Pinochet-ügy kapcsán azt találta mondani, hogy az egykori chilei elnök, Allende öngyilkosságot követett el.) A hétvégén indul Belénessy Csaba Aranyfüst című magazinja is: a határon túli főszerkesztőség vezetője korábban a Magyar Rádió Vasárnapi Újságját szerkesztette. Tervei szerint az Aranyfüst nem követi ugyan a rádióműsor tematikáját, de az "egy nemzet - egy kultúra" gondolat jegyében számít a jobboldali műsor egykori hallgatóira.

Az egykor és most távozásra bírtak egy része Gyárfással átvonult a TV 3-ra: a Napkeltéről néhány hónapja letiltott Forró Tamás, aki mellett műsort vezet majd Bánó András, Ungvári Tamás, Lakat T. Károly, Verebes István. Kérdéses, hogy a stábbal együtt mehet-e Mélykúti Ilona, akinek a közszolgálati Magyar Rádióval van szerződése. A Napkelte új riválisa, a Szabadság tér főszerkesztője Pikó András, a Magyar Rádió Magyarországról jövök című műsorának egykori, az MTV Aktuális és Zóna című műsorainak jelenlegi szerkesztője lett. A főszerkesztő a hírek mellé politikai vitákat is tervez, de a "profi pankráció helyett inkább profi bokszot kínálnak majd". Havas Henrik műsorvezető mellett láthatjuk majd Vicsek Ferencet, a 168 óra című egykori rádióműsor, majd az Aktuális szerkesztőjét, Simon Andrást és Kálmán Olgát. A szigorúan belső gyártású műsor teljes költségvetése napi hatszázezer forint, ami a televízió illetékesei szerint bizonyosan alatta marad a Napkelte költségeinek.

Mintha a Fidesznek sikerült volna néhány műsor erejéig engedményeket kicsikarnia a MIÉP-től, leginkább úgy fest a dolog.

Mit üzennek a rádiónak?

A miniszterelnök által kívánatosnak tartott médiahelyzet tehát alakulóban van. Orbán, ha lenne egy szabad pillanata, filofaxában az "elintézendők" rovatban piciny pipát tehetne a televízió szócska mellé. Hátra szinte csak a rádió van már.

Az ellenzék kivonulása és a rádiókuratórium kibővítése után csodálkoznánk, ha pont a Magyar Rádióban kerülne porszem a gépezetbe. A változások meg is kezdődtek szépen: Kondor Katalint nevezték ki a Kossuth adófőszerkesztő-helyettesévé, P. Szabó Józsefet pedig a Krónika szerkesztőjévé. Agárdi Péter, a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának elnöke a kibővítést célzó parlamenti szavazás előtt felszólította a képviselőket: ne hozzanak döntést a kuratóriumokról. Ezután az MDF az elnök visszahívását kezdeményezte, mondván, nem várható kiegyensúlyozott magatartás azoktól az elnököktől (Agárdi felhívásához csatlakozott a Duna Televízió tulajdonosi testületének élén álló Bíró Sándor is), akik ilyen közleményeket adnak ki. Miközben a sajtó decemberben Agárdiék visszahívásáról cikkezett, lemondott Martin Kovács Miklós, a Kossuth adófőszerkesztője, és a rendészek elkapták Szirányi Jánost, az intézmény korábbi elnökét, jelenleg kulturális igazgatóját, amint CD-ket próbált kivinni a rádió épületéből.

Eközben az Országos Rádió és Televízió Testület döntéseket hoz frekvenciákról. Ennek értelmében megszűnik az ország egyetlen komolyzenei adója, a Classic FM. Helyén a Magyar Autóklub tulajdonában lévő Klubrádió sugároz ezután. A 92,9 frekvencia a Sztár Rádióé marad, míg a 96,4 hullámhosszon a Bakai Mátyás lemezlovas és vállalkozó által működtetett Roxy Rádió ezután 24 órában sugározhat adást. Ezen a frekvencián Bakai eddig a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő Budapest Rádióval és a Melody FM-mel osztozott. Mostantól nem fog.

Jézus, Mária!

Az ORTT érvénytelennek nyilvánította a közösségi rádiók frekvenciájára beadott pályázatokat. A nonprofit rádiók közül egyedül a Fiksz és a Civil Rádiót tömörítő Civil Rádiózásért Alapítvány nyújtott be érvényes pályázatot, ám a héttagú testületből csak négyen adták rájuk a voksukat, és ez nem volt elég. (Eddig megosztottan használták a 98-as frekvenciát a Tilossal, ám a Tilos a pályázat beadása előtti közgyűlésen úgy döntött, egyedül indul a hullámsávért.) A többi induló pályázatát a testület érvénytelennek nyilvánította: a Tilos Rádió egy nappal később adta fel a pályázati díjat, a Mária Rádió pedig rossz frekvenciára jelentkezett. Ez utóbbi adó a szervezők szerint (köztük találjuk Lehoczky Lászlót, a Duna Televízió vallási műsorainak főszerkesztőjét) mentálhigiénés vallási adó kíván lenni, nem csatlakozik semmilyen politikai irányzathoz, és semmi köze sincs lengyelországi névrokonához, a klerikális-fasisztoid Radio Maryjához. Az ORTT az újabb pályázat kiírásával párhuzamosan további fővárosi frekvenciák megtervezésére kérte a Hírközlési Főfelügyeletet, az igényelt hat hullámsávból egyet egy nonprofit, egy másikat pedig egy leendő roma rádióadás céljára kívánnak megpályáztatni.

Ami az igazi öröm, hogy a Spektrum Tévé növelte adásidejét. Idén reggel nyolctól másnap hajnali kettőig láthatunk jó filmeket, olyanokat, amilyenekben miniszterelnökök nem arról nyafognak, hogy a média nem szereti őket. A Spektrumon is baszakodnak, de ott csak az elefántok meg a rókák.

Pálinkás Szüts Róbert

publikálva
1999/1. (01. 07.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kis-Magyarország

Kultúra