Véget ért a vasutassztrájk: A dolgok állása

  • Kovács Róbert
  • 2000. február 17.

Belpol

Hétfő délután ötkor befejeződött minden idők leghosszabb magyar sztrájkja a MÁV Andrássy úti központjában. Kukely Márton vezérigazgató szobájától mintegy húszméternyire, a "nemzetközi tárgyalónak" elnevezett levegőtlen szobában boldogan üldögélt a három reprezentatív szakszervezeti vezető meg néhány MÁV-szakértő, hogy a sajtó élénk érdeklődése mellett, ünnepélyes keretek között írják alá a három hónap alatt kiizzadt megállapodásukat. Csak a MÁV felső vezetése hiányzott az aláírási ceremóniáról - lapzártánkig a társaság nem is ellenjegyezte a szakszervezetek által szignált dokumentumot.
Hétfő délután ötkor befejeződött minden idők leghosszabb magyar sztrájkja a MÁV Andrássy úti központjában. Kukely Márton vezérigazgató szobájától mintegy húszméternyire, a "nemzetközi tárgyalónak" elnevezett levegőtlen szobában boldogan üldögélt a három reprezentatív szakszervezeti vezető meg néhány MÁV-szakértő, hogy a sajtó élénk érdeklődése mellett, ünnepélyes keretek között írják alá a három hónap alatt kiizzadt megállapodásukat. Csak a MÁV felső vezetése hiányzott az aláírási ceremóniáról - lapzártánkig a társaság nem is ellenjegyezte a szakszervezetek által szignált dokumentumot.

Negyedórányi várakozás után Márkus Imre, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke felállt, hogy személyesen járjon utána Kukely Mártonnak. A vezérigazgatói titkárságon azonban különös hír fogadta: a Kukely elhagyta az épületet, s maga után csak egy zavaros sajtóközleményt hagyott, miszerint a MÁV Rt. a leghatározottabban cáfolja Márkus Imrének azt az állítását, hogy ő, mármint Kukely Márton, tárgyalást kezdeményezett volna hétfőn a szakszervezetekkel.

Na de hol van Kukely?

Szakszervezeti vezetők elmondása szerint előző este ők azzal váltak el Kukelytől, hogy másnap délelőtt egyeztetnek még egy utolsót. Azért utolsót, mert már csak részletkérdésekben volt közöttük vita, és szinte biztosra vették, hogy hétfőn aláírják a megállapodást.

Kukely Márton azonban hétfőn nem akart aláírni, ami ugyancsak érthetetlen, hiszen a különböző médiumokban hetek óta azt kommunikálta az utazóközönség felé, hogy a MÁV Rt. kész a megállapodásra, különféle kompromisszumos ajánlatokkal siettetik sztrájk végét. A vezérigazgató azonban a vasárnap belengetett bírósági útra terelést nyomatta hétfőn is - legalábbis amíg megvolt -, szerinte jogszerűtlen a sztrájk esetleges folytatása, mivel vasárnap minden lényeges vitás kérdésben megállapodtak a szakszervezetekkel. A hétvégi tárgyalásokat a MÁV Rt. fordulópontként értékelte; a vezérigazgató szerint, ha kompromisszumokkal is, de teljesültek az érdekképviseletek követelései. A szakszervezetek pedig hétfőn délután azt mondták, hogy nem folytatják tovább a munkabeszüntetést, mert vasárnap a főbb kérdésekben, még ha kompromisszumok árán is, de teljesültek a követeléseik, ezért a sztrájkot sikeresnek ítélik és berekesztik.

Lapzártánk idején még nem teljesen világos, hogy kinek is van igaza, az azonban biztos, hogy a szakszervezetek elégedettek, pontosabban: nagyon úgy akarnak tenni, mint akik elégedettek. Ám hogy egészen pontosan mivel is, azt senki sem tudja már követni. A januári hatvanórás és a februári kéthetes sztrájk alatt annyi számadat hangzott el mindkét oldalon, hogy nincs ember, aki tudná, mi mit jelent, és minek van valóban alapja.

Eredmények, csakis

A kiharcolt béremelés mértéke a jelek szerint megfelel az érdekképviseleteknek. Ennek értelmében a vasutasok inflációkövető béremelést kapnak idén; ha pedig a kormány által ígért hatszázalékos infláció nem jönne be, akkor októberben korrigálják a béremelés mértékét. Megállapodtak a másfél százalékos "pofapénz" elosztásáról is, ami gyakorlatilag nem más, mint a vasút tavalyi teljesítménye után járó pénz, amit a MÁV vezetése már kifizetettnek tekintett, a szakszervezetek meg nem. Most arra jutottak a magas tárgyaló felek, hogy a vasutasok ebédpénzét felemelik, és így osztják szét a már egyszer odaígért pénzeket. Született egy hároméves kollektív szerződés is, ami a munkavállaló és a munkáltató közötti a legapróbb részletekre is kiterjedő jogviszonyt szabályozza. A szakszervezetek a kollektív szerződésnek erre az évre vonatkozó részét fogadták csak el, a többiről tovább tárgyalnak. Egyezség született a különféle jutalmakról is és arról, hogy a jövőbeni létszámleépítéseknél a MÁV csak az elbocsátandók hatvan százalékát rúgja ki rendkívüli felmondással, a többieknek felajánlja a továbbképzést, a nyugdíjazást. Ám a sztrájk és az elmérgesedett vita másról szólt.

A sztrájk napjaiban a MÁV vezetése legtöbbször a szakszervezetek vagyonával és jogosítványaival és a vasutasok fizetésével volt elfoglalva. Azzal, hogy hány irodahelyisége van a vasúti érdekképviseleteknek, hányan vannak és mennyit keresnek a szakszervezeti vezetők. Kiderült, hogy a vasúti szakszervezeteknek sok száz irodahelyisége van, és a vasútnál tizenkilenc szakszervezet működik, háromszáz szakszervezetissel. Van olyan érdekképviselet, amelyik tizenegy tagot számlál, és van, amelyik tízezret. A törvény szerint mindegyiknek jár iroda, és a MÁV mindegyiknek adott is.

Problémák

Csakhogy a MÁV anyagi problémái nem ilyen nagyságrendűek. Az irodabérletek nem különösebben csorbítják az évente harmincmilliárd forintnyi veszteséget termelő vasút üzleti érdekeit, hiszen azok hasznosítása sohasem került szóba: egy hengerelt falú, kis kályhás helyiség tolatóvágányokra néző ablakokkal nem rejt magában komoly piaci lehetőségeket, még ha ötszáz van is belőlük. De a dolgozók három műszakban keresett 77 ezer forintos bruttó átlagbérét sem lehet eget verőnek nevezni, ahogy azt a MÁV-vezetés többször is sugallta az elmúlt hetekben. A keresetből felajánlott egyszázalékos szakszervezeti részesedéssel sem tudnának sokat kezdeni a MÁV vezetői, már csak azért sem, mert a törvény értelmében a dolgozó maga döntheti el, hogy belép-e egy szakszervezetbe, vagy sem, és ha belép, akkor a fizetésének egy részét befizeti-e az érdekképviseleti szervezetnek.

Nem titok, hogy aligha van Magyarországon még egy olyan társaság, amelyik ennyire rosszul, kevés hatékonysággal és elképzelés nélkül működne. Ahol naponta - sztrájk nélkül is - nem ötmillió forintnyi, hanem ennek sokszorosa a veszteség. (Pedig a tíz éve még 120 ezres vasúton ma már csak 57 ezren dolgoznak, miközben a vezetők száma olyannyira megnőtt, hogy a fele létszámmal üzemelő cég Andrássy úti vezérigazgatóságán már nem férnek el az igazgatók és tanácsadók.) A vasutat minden kormány meg akarja menteni, de érdemi lépéseket egyik sem tett érte. A mostani kormány, úgy tűnik, nagyon elszánt: Katona Kálmán közlekedési miniszter például reformokról és részleges privatizációról beszél. De hát akad-e olyan őrült befektető, aki olyan cuccba feccölne milliárdokat, ahol nemcsak a működés veszteséges, hanem ráadásul erős szakszervezetek is működnek.

Kovács Róbert

(Lásd még: 43. oldal.)

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.