Benedek pápa öröksége

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. február 12.

Diplomáciai jegyzet

A nyugati társadalmak emberének nem kell hinnie dogmákban, még csak istenben sem ahhoz, hogy az egyház igazán emberi nagyságáért mégis hálát érezzen. A klérusnak pedig nem kell lemondania hagyományairól ahhoz, hogy otthon érezhesse magát a posztmodern világban.

Sokan vagyunk, akik nem tekintik magukat egyetlen felekezethez tartozónak sem, mindazonáltal cselekedeteink azon szimbólumrendszerek keretei között zajlanak, amelyeket vallások – a zsidó-keresztény hitvilág – és a beléjük ivódott görög-római kultúrák teremtettek és tartanak fenn mindmáig. Különösen egy olyan pillanatban van fontossága számot vetnünk mindezzel, amikor valami szokatlan, önmagán túlmutató történik abban a nyugati és demokratikus valóságban, amely alapvetően meghatározta szocializációnkat.

XVI. Benedek pápa váratlan lemondása nemcsak intézményi változásnak szokatlan, hanem emberi gesztusként is az. Nem véletlen, hogy eddig csak egyetlenegyszer, hétszáz évvel ezelőtt történt hasonló, ám akkor a történelmi események kényszere idézte elő V. Celesztin távozását a vatikáni trónról (1294). Benedek pápa mostani cselekedetét az emberi természet kényszerítette ki, s ezáltal a mítoszok világába felemelt személy ismét visszatért mindannyiunk valóságába. Mi ez, ha nem annak az emberközpontúságnak és személyiségközeliségnek a tényleges megtestesülése, amit XXIII. János pápa álmodott meg s indított el 1962-ben, a 21. egyetemes zsinat egyházi reformjaival?

Benedek pápa távozása alkalmat adhat mindannyiunknak arra, hogy felülvizsgáljuk az általunk oly gyakorta okkal kritizált katolikus egyház belső mechanizmusaival kapcsolatos eddigi tudásunkat, s megállapítsuk: az egyház minden közismert konzervativizmusa dacára alapvetően megváltozott az elmúlt fél évszázadban. Ötven esztendő alatt alighanem többet, mint előtte ezer év során.

Kezdetben formálisnak tűnt XXIII. János azon rendelkezése, hogy a papok szembefordulva, s ne háttal celebrálják a misét, és számos hívő számára túlzottan profánnak, hogy anyanyelvükön hallják az egyébként nem értelmükhöz, hanem feltétlen hitükhöz szóló liturgikus szövegeket. De az új formák mégis hamar otthonossá váltak. Utóda, VI. Pál továbbvitte a reformokat, és nyitott Kelet-Európa felé is. A következő utód, I. János Pál ígéretei még elődei szándékait is messze meghaladták, de számára nem adatott megvalósításukhoz idő.

A legnagyobb változásokat és az alapvető szemléletbeni váltást paradox módon egy olyan pápa idézte elő, akinél konzervatívabb embert elképzelni sem lehet. Karol Wojtyła, azaz II. János Pál – ahogy egy lengyel barátom mondta egyszer – „kilépett Jézus árnyékából, s belépett a mindennapjainkba”. Szenvedéstörténete, látványos fizikai hanyatlása utolsó éveiben sem volt más, mint annak demonstrálása: lehet ő Jézus földi helytartója, de mindenekelőtt mégiscsak halandó lélek, akárcsak mi magunk.

És a világ meglepetten egyszer csak arra ébredt, hogy az addig oly barokkos, feudális katolikus klérus az ünnepnapokból visszalépett a hétköznapokba, a dagályból az egyszerűségbe; a kinyilatkoztatásokat hátrahagyva a párbeszédbe. Erényeivel és bűneivel együtt. Hallott valaki korábban a vatikáni korrupcióról, papi pedofíliáról? Soha. Ma viszont állandó témája ez a sajtónak, és segíti a megtisztulást.

Benedek még pápává választása előtt, Joseph Ratzinger bíborosként vitát folytatott korunk egyik legnagyobb filozófusával, Jürgen Habermasszal. A szöveget később kötet formájában is közreadták (2007-ben). A szekularizáció dialektikája című mű szellemisége egy másik jelentékeny alkotás, a Theodor Adorno és Max Horkheimer által 1944-ben megjelentetett A felvilágosodás dialektikája című filozófiai esszégyűjtemény logikáját idézi, leírva egy progresszív történelmi folyamat belső ellentmondásait. Ratzinger és Habermas kötete azért keltett feltűnést – joggal –, mert egyszerre nyújtott betekintést a szekularizáció ellentmondásait nehezen megélő, de azok létét elismerő modern életérzés és a szekuláris körülmények között önmaga helyét tudatosan kereső konzervatív katolicizmus közös vívódásaiba. Erre korábban nem volt példa, ehhez az kellett, hogy hosszas önvizsgálat után a klérus szóba álljon a szekuláris társadalommal, és hogy a társadalom tisztelettel honorálja e változást.

Persze, a világ sokszor vár el olyasmit a katolikus egyháztól, amit az nem tehet meg, az egyház szolgái pedig sokszor tesznek olyasmit, amit a világ nem bocsáthat meg nekik, de párbeszédük megindult, előfeltételek nélkül; párbeszédük létezik. A nyugati társadalmak emberének nem kell hinnie dogmákban, még csak istenben sem ahhoz, hogy az egyház igazán emberi nagyságáért mégis hálát érezzen. A klérusnak pedig nem kell lemondania hagyományairól ahhoz, hogy otthon érezhesse magát a posztmodern világban.

Ez XVI. Benedek öröksége.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.