Eörsi István: Optipista (Nem ugyanaz)

  • 1999. december 23.

Egotrip

Babarczy Eszter Hálózatháború című cikkében (MaNcs, 1999. december 9.) megtisztítja a sandaságoktól és magasabb szellemi színvonalra emeli Hankiss Ágnes koncepcióját, mely szerint országunkban két "hálózat", két "rivális kultúra" harcol egymással: a zsidó és a magyar. Ez csak úgy értelmezhető, hogy a szocialista, liberális, kozmopolita "hálózat" zsidó, a "nemzeti oldal" pedig magyar. Az ilyen felosztás fölöttébb kedvez a zsidóknak, hiszen századunk egész polgári kultúráját - mondjuk Karinthy mellé Kosztolányit és Tóth Árpádot, sőt Babitsot és Adyt is - a zsidó hálózatba sorolja. Különösen Babarczy Eszter felfogásából következtethető ki ez, hiszen ő a zsidókérdést, Hankiss Ágnessel ellentétben, nem politikai, hanem kulturális problémának tekinti. Eszerint tehát Csurka joggal kurziválta zsidóvá Esterházyt és Gönczöt. Én viszont nem tekintem nem-zsidó származású barátaimat zsidóknak, még akkor sem, ha kedvelik Ginsberget, vagy ha a Szent Korona körüli humortalan cirkuszról ugyanolyan lesújtó a véleményük, mint nekem. (A királyságról alkotott nézeteimet ugyanis az "Itt a nyilam! Mibe lőjjem?", továbbá az "Akasszátok föl a királyokat!" szelleme alakította ki, vagyis egy Petőfi nevezetű költő szelleme, akit - noha a világszabadságért rajongott - szintén nem tekintek zsidónak.)

Babarczy Eszter Hálózatháború című cikkében (MaNcs, 1999. december 9.) megtisztítja a sandaságoktól és magasabb szellemi színvonalra emeli Hankiss Ágnes koncepcióját, mely szerint országunkban két "hálózat", két "rivális kultúra" harcol egymással: a zsidó és a magyar. Ez csak úgy értelmezhető, hogy a szocialista, liberális, kozmopolita "hálózat" zsidó, a "nemzeti oldal" pedig magyar. Az ilyen felosztás fölöttébb kedvez a zsidóknak, hiszen századunk egész polgári kultúráját - mondjuk Karinthy mellé Kosztolányit és Tóth Árpádot, sőt Babitsot és Adyt is - a zsidó hálózatba sorolja. Különösen Babarczy Eszter felfogásából következtethető ki ez, hiszen ő a zsidókérdést, Hankiss Ágnessel ellentétben, nem politikai, hanem kulturális problémának tekinti. Eszerint tehát Csurka joggal kurziválta zsidóvá Esterházyt és Gönczöt. Én viszont nem tekintem nem-zsidó származású barátaimat zsidóknak, még akkor sem, ha kedvelik Ginsberget, vagy ha a Szent Korona körüli humortalan cirkuszról ugyanolyan lesújtó a véleményük, mint nekem. (A királyságról alkotott nézeteimet ugyanis az "Itt a nyilam! Mibe lőjjem?", továbbá az "Akasszátok föl a királyokat!" szelleme alakította ki, vagyis egy Petőfi nevezetű költő szelleme, akit - noha a világszabadságért rajongott - szintén nem tekintek zsidónak.)

Azt sem gondolom, hogy a zsidókérdés nem politikai, hanem kulturális természetű, csak éppen politizálódott, és politikai eszközként kerül felhasználásra. Maga Babarczy Eszter is hangsúlyozza, hogy a "hálózatokat" a gazdasági rivalizálás fordítja egymás ellen. E kérdésnek szerintem hol politikai, hol gazdasági, hol pedig kulturális vonatkozása nyomul az előtérbe. Az antiszemitizmust nemcsak nálunk, a Babarczy Eszter által emlegetett szerencsétlen történelmi körülmények folytán szítja fel gyakran a politikai érdek, hanem mondjuk Franciaországban és Ausztriában is.

Minderről azonban hallgattam volna mélyen (mert a zsidókérdés már nem ingerel elméleti erőfeszítésre, amíg állami vezetők nem bajlódnak vele megint, a témában rejlő politikumot a kormányzati ügyintézés csatornáiba terelve), ha a cikk nem helyezkedett volna arra az álláspontra, hogy a zsidózás és az antiszemitázás egyaránt "tönkreteszi, balkanizálja, lealacsonyítja a magyar politikai kultúrát". Ez előkelő és nagyvonalú álláspont, mindazonáltal tarthatatlan és veszélyes is. Hadd bíbelődjem el egy kicsit vele.

1989-ben Csoóri Sándor azt állította, hogy aki a Magyar Demokrata Fórumot antiszemitizmussal vádolja, az éppúgy rágalmaz, mint aki a Szabad Demokraták Szövetségét zsidó pártnak nevezi. Ezt feleltem neki: "Nem vizsgálom a két állítás valóságtartalmát. Csak azt állapítom meg, hogy ha valaki egy nem-zsidót zsidónak minősít, akkor nem rágalmaz, hanem téved. Az >>antiszemitaAki a zsidósággal (vagy cigánysággal, homoszexualitással stb.) kapcsolatos fogalomkört diszkriminatív módon használja, az csakugyan lealacsonyítja a magyar politikai kultúrát. De aki leleplezi a diszkrimináció híveit, mégpedig cselekedeteiknek megfelelő súllyal, az igazságtevés vágyától vezérelve, az európai módon politizál. 1945-ben az európai demokráciák a fasizmus által hátrahagyott romhalmazon, a fasizmus iránt érzett megvetéstől áthatva épültek újjá. Létezik olyan egyenes hátú, demokratikus európai tradíció, Zola óta a zsidókérdés vonatkozásában is, mely erkölcsi erejét abból meríti, hogy néven nevezi a dolgokat. Az antiszemitázó csak akkor ítélhető el, ha nem-antiszemitát mocskol be vádaskodásával, vagy ha önös célokért mozgósítja indulatát. A zsidózó viszont mindenképp hátat fordít a demokratikus közmegegyezésnek, akárkit bélyegez meg így. Már az a puszta tény is tűrhetetlen, hogy értékelő pátoszba tunkolja egy embercsoport nevét. (Ez persze a filoszemitáktól sem fogadható el.) A zsidó terminus Babarczy Eszter szerint "a szitokszó és az etnikai címke között helyezkedik el a magyar nyelvben". Leíró szinten igaz ez, csakhogy szitokká az antiszemiták szóhasználata tette, és e szóhasználat, vagyis a terminus mai állapota elfogadhatatlan. Nem feltétlenül érdemli ki a létezés rangját mindaz, ami létezik. Ezért állítom, hogy a szó igazi jelentése értékmentes.

A zsidózás és antiszemitázás erkölcsi azonosítását Babarczy Eszter azzal készíti elő, hogy az antiszemitizmus ma nem a zsidók elpusztítását tűzi ki célul, hanem egy rivális elitcsoport hatalmát és befolyását korlátozná. Először is Auschwitz után nem létezhet olyan antiszemitizmus, amely megfeledkezik a saját lehetséges végkövetkezményeiről. Másodszor is gyerekként átéltem már, hogy a "rivális elitcsoport" milyen zökkenésmentesen tér át, mihelyt lehetősége nyílik erre, a másik "elitcsoport" hangulati-propagandisztikus diszkriminációjáról törvényes korlátozására, majd fizikai megsemmisítésére. Tapasztalataim ezen a téren olyan lenyűgözők, hogy kedvem volna egy nem túl jókedvű nevetésre, amiért még magyarázgatnom kell, hogy a zsidózás és az antiszemtázás nem ugyanaz.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.