Rév István: Retrospektív

  • 1997. január 30.

Egotrip

"A szovjet és magyar lobogó alatt haladó űrhajó, az égi Szaljut-6 égi kikötő fedélzetén is használnak magyar műszereket, a Pillét, a Balatont. Utóbbival könnyen mérhető az idegrendszer munkaképessége vagy fáradtsága. Látható, megrendelhető volt a Budapesti Nemzetközi Vásáron is. Talán nemsokára gépkezelőként, autóvezetőként ellenőrizzük vele saját idegrendszerünk reakcióidejét..." - írta 1980 egy meleg pünkösdi estéjén Marx György akadémikus, megannyi népszerű természettudományos mű sokak által kedvelt szerzője.

"A szovjet és magyar lobogó alatt haladó űrhajó, az égi Szaljut-6 égi kikötő fedélzetén is használnak magyar műszereket, a Pillét, a Balatont. Utóbbival könnyen mérhető az idegrendszer munkaképessége vagy fáradtsága. Látható, megrendelhető volt a Budapesti Nemzetközi Vásáron is. Talán nemsokára gépkezelőként, autóvezetőként ellenőrizzük vele saját idegrendszerünk reakcióidejét..." - írta 1980 egy meleg pünkösdi estéjén Marx György akadémikus, megannyi népszerű természettudományos mű sokak által kedvelt szerzője.

Talán éppen a Nemzetközi Vásáron is sikerrel bemutatkozott Balatonnal igyekezett a Washington környéki rendőrjárőr a Szojuz-36 parancsnokának reakcióidejét megmérni nem egészen 17 évvel a felejthetetlen páros repülés után. Valerij Kubaszov parancsnoksága alatt véste be nevét a magyarok cselekedeteit számon tartó krónikák lapjaira Farkas Bertalan dandártábornok, a Magyar Köztársaságnak az Amerikai Egyesült Államokba akkreditált légügyi és tengerészeti attaséja, aki szerencsésebben járt, mint grúz kollégája New Yorkban, aki ittas kocsikázása során pechjére (az áldozat szerencsétlenségéről nem is beszélve) halálra talált gázolni egy elővigyázatlan gyalogost. Az első és mindeddig egyetlen magyar űrhajós nemcsak a Magyar Köztársaságra hozott szégyent, de Nyikolaj Dovinra is, aki az izmailovói terület Elektrozavodja brigádvezetőjeként azt a közösséget vezeti, amely még 1979-ben, felkészülése idején fogadta tagjai közé a magyar Farkas Bertalant. Pedig nem akármilyen brigád a Nyikolaj Doviné (ha még ma, a privatizációs elkótyavetyélés után is összetartanak)! Annak idején a fasizmus felett aratott győzelem 40. évfordulójának tiszteletére jó nagy fába vágta fejszéjét ez a brigád: "Eddig három műszakban dolgoztunk, most átálltunk a folyamatos munkarendre. Minden percet, minden másodpercet igyekszünk kihasználni" - mondja Nyikolaj Dovin, jogos büszkeséggel hangjában. "Eddig jól állunk. Időarányosan minden vállalásunkat teljesítettük" - suhan át a megérdemelt mosoly a sokat megélt brigádvezető barázdált orcáján. Nem kis dolog háromszor nyolc óránál is többet helytállni egyetlen napon; jó közösségbe került a magyar űrhajós, akit még Czinege Lajos is - ahogyan egyszer meghatottan megvallotta - saját fiaként szeretett.

Most azonban elveszítette a mértéket Farkas Bertalan. Pedig ritkán választanak ilyen gondossággal magyar légügyi attasét. "Miért éppen őt, Farkas Bertalant választották ki?" - teszi fel sokunk helyett a jogos kérdést a Népszabadság 1980. május 18-án. "Amikor a több mint száz önkéntes jelentkezőn elvégezték például az úgynevezett Hilov-hintával a vizsgálatokat, ezzel az egyetlen eszközzel több tucat jelentkezőt kirostáltak. A legnagyobb vihar sem tud olyan tengeribetegséget előidézni az óceánon, mint amire a Hilov-hinta képes, miközben a benne ülő vérnyomása 120-ra, pulzusa pedig 175-re ugrik. És ezt bírni kell!! Persze hogy kiestek, akik ezt nem bírták." Dr. Szabó József repülő ezredes igen nagy jelentőséget tulajdonít a személyiségvizsgálatoknak is, "hiszen az űrhajós megfelelő intellektusa, alkalmas temperamentuma... fejlett akarati rendszere ...nagyfokú kollektív érzelmi világa... külön-külön is roppant fontos tényezője lehet ...a feladat sikeres vagy sikertelen teljesítésének. A jellem különféle nemes vonásairól már nem is szólva... A kiképzés kezdetétől például tilos volt nekik dohányozni" - sorolja tovább a latba nagy súllyal eső szempontokat dr. Szabó ezredes. "Szeszes italt is csak akkor fogyaszthattak, mértékkel, ha előre tudták, hogy a kiképzésben legalább 72 órás szünet következik. De ilyen szünetre az elmúlt 25 hónap során jóformán alig volt példa." Az elmúlt hónapokban, úgy látszik, a kiképzésben szünet állhatott be. Ez vezethette tévútra és taszíthatta a lejtőre a nagy magasságokhoz szokott magyart.

Figyelmébe ajánljuk