A hátsó padban

Felcsuti Péter

Az állami újraelosztás nagyságrendje, a beruházások aránya és a növekedési kilátások számszerű tükörként mutatják a kormány gazdaságpolitikájának sikerét.

Egy ország jövedelmét (nevezzük GDP-nek) a gazdaság szereplői, köztük az állam állítja elő, és ők is osztoznak rajta (a külföldről érkező és oda irányuló jövedelmeket most figyelmen kívül hagyva). Az állam az ország által előállított jövedelem egy részét – adók és járulékok formájában – elvonja, és ebből finanszírozza a társadalom számára nyújtott szolgáltatásait (oktatás, egészségügy, honvédelem, igazgatás és a többi). Ezen az oldalon különböző modellek figyelhetők meg; a szociális piacgazdaság európai modellje szerint az állami szolgáltatások köre viszonylag széles, és ezért a jövedelemelvonás (központosítás) mértéke (például a GDP-hez viszonyítva) viszonylag magas, gyakran megközelíti az 50 százalékot (skandináv országok, Franciaország).

Bármelyik modellről is beszélünk, a lényeget illetően nincs vita: az állam azoktól vonja el a jövedelmet, akik, egyéb feltételeket változatlannak tételezve, gazdasági értelemben legalábbis biztosan, hatékonyabban tudnák felhasználni. Más szavakkal, az állam az elvonással mintegy elszívja a meglévő forrásokat a jövedelemtermelésre egyébként képes és kész szereplőktől, akik így a lehetségesnél (és gyakran a szükségesnél) kevesebb jövedelmet állítanak elő. A helyzet paradox voltát erősíti, hogy ennek eredményeként aztán az államnak is kevesebb jut, hiszen a kevesebb jövedelemből kevesebb is vonható el.

Ezért – különösen most a válság idején – még a nagy állami újraelosztással működő országok is igyekeznek az újraelosztás mértékét csökkenteni oly módon, hogy az állami szolgáltatásokat hatékonyabbá és olcsóbbá teszik, illetve a szolgáltatások egy részét privatizálják. Ezekkel a megszorításokkal azt is axiomatikusnak nevezhetjük, hogy célszerű az állami újraelosztás mértékét legalábbis tendenciaszerűen csökkenteni.

Vegyük szemügyre a következő táblázatot, amely az állami újraelosztás mértékét mutatja Magyarországon néhány más, környező országgal összehasonlítva.

Az állami újraelosztás mértéke, százalékban:





Forrás: Eurostat

Világosan látszik, hogy nálunk magas az állami újraelosztás. Ehhez vegyük hozzá, hogy – legalábbis a lakosság és a vállalatok így érzékelik – folyamatosan romlik az állami szolgáltatások színvonala. A választások előtt a mostani kormánypárt gazdaságpolitikusai az állami újraelosztás radikális csökkentése mellett szálltak síkra, ami sok tényezőből tevődött volna össze, mint amilyen a hatékonyabb/olcsóbb államigazgatás, az alacsonyabb hitelkamatok és egyáltalán nem utolsósorban a magasabb ütemű növekedés.

2012-es adatok még nincsenek, így a következtetések levonásakor kellő óvatosság indokolt. Annyi azonban biztosan elmondható, hogy a radikális áttörés az újraelosztás tekintetében elmaradt; ennek a kormánynak a gazdaságpolitikája is a magas elvonáson, tehát az adóztatáson alapul, ez pedig fenntartja, illetve erősíti a kiszorító hatást a gazdaságban. Legyünk jóhiszeműek és engedjük meg, hogy a kormány számára a magas eladósodottság következtében szűkebb mozgástér adódik ezen a területen, mint a többi ország számára, amely kevésbé eladósodott.

Nézzünk ezért egy másik táblázatot, ami a beruházások arányát mutatja a GDP-hez képest (százalékban):


Forrás: Eurostat

2012-es végleges adatok itt sincsenek, de a szakmai konszenzus szerint szó sem lehet fordulatról. Miért csökkennek folyamatosan a beruházások Magyarországon? A válság egymagában erre nem lehet magyarázat, hiszen a többi országban a visszaesés messze nem ennyire erőteljes.

És végül vegyük a növekedési kilátásokat (százalékban):


Forrás: Európai Unió

A három jelenség – a magas állami újraelosztás makacs fennmaradása, a beruházási  ráta zuhanása és az alacsony tényleges és várható növekedés – között a kapcsolat, mint a gazdaságban általában, bonyolultabb annál, hogy egyszerű okságiként vagy lineárisként jellemezhetnénk. Ám a mögöttük meghúzódó nevező kétségtelenül közös – ez pedig a kormány által folytatott gazdaságpolitika, amelyet nevezhet kitalálója nem hagyományosnak, ám az egyre erősebb szakmai konszenzus leginkább a dilettáns és voluntarista jelzőt használja. Ezért szakadunk le a régiós versenytársak csoportjáról, ez tolja az országot egyre távolabb a perifériára,  a tartós stagnálásba.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.