Cipőt a cipőboltból – A tervezett reklámadóról

Felcsuti Péter

Milyen hatása lesz a reklámadónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő csökkenti a fogyasztást.

Újabb kormányzati lépésről értesültünk a múlt héten: a kormány adó kivetését fontolgatja a reklámból származó bevételekre. Nem ez az első eset, amikor a kormány kiszivárogtat egy elképzelést mindenfajta indoklás vagy háttérszámítás nélkül, ami lehetővé tenné, hogy a piaci szereplők megértsék, illetve felkészüljenek a változtatásokra. Marad a találgatás a kormányzat szándékait illetően; ez nagyjából a legrosszabb, ami a gazdaságban (és a társadalomban) történhet. Az elmúlt években akárhány felmérés született a bel- vagy külföldi befektetők körében a gazdasági növekedést akadályozó tényezőkről, az első helyen a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika állt. Aligha véletlen, hogy Varga Mihály hivatalba lépésekor éppen a kiszámíthatóságot jelölte meg a sikeres gazdaságpolitika legfőbb feltételeként. Hát, sikerült; Magyarország most már ezen a téren is „jobban teljesít”.

Rengeteg a találgatás, hogy mi a kormány valódi célja az adó bevezetésével. Nekem legjobban az tetszik, amelyik a német Bertelsmann csoport, illetve Angela Merkel „megbüntetéséről” szól. Nem mintha nem lehetne igaz, éppen ellenkezőleg: jelzi azt az elképesztő kisszerűséget, ami kormánypolitikusaink gondolkodását jellemzi (elképzelem, ahogy Angela Merkel a fejét fogja, mert az árbevételét több tízmilliárd euróban számoló Bertelsmann csoportot egy-két tízmilliós veszteség éri Magyarországon).

A Tv2 elértéktelenítése sem rossz tipp, hogy a kedvenc tőkéscsoport olcsón vehesse meg. Jól rímel a Transparency International legutóbbi országjelentésére, amely a Magánérdekek fogságában az állam címet kapta. Ez a korrupció új, „magasabb” szintjét jelenti, amikor az állam eleve olyan törvényeket hoz, amivel a hozzá közel álló csoportok számára teremt üzleti lehetőséget.

De tegyük félre ezeket a spekulációkat, és maradjunk a kétségbevonhatatlan állításoknál: az új adóból nagyjából 10 milliárd forint folyhat be, ami költségvetési léptékkel mérve kerekítési tévedés. A sávosra tervezett adó elképesztően meredek – 0, 1, 10, illetve 20 százalék –, ami nem hagy kétséget afelől, hogy a nagy külföldi szereplőkre, elsősorban a két kereskedelmi tévére kalibrálták. Az sem vitatható, hogy nagyjából ez a 30. adónem, amit az Orbán kormány hivatalba lépése óta bevezetett, ami éppenséggel nem igazolja az adócsökkentéssel és egyszerűsítéssel kapcsolatban tett ígéreteket.

Milyen hatása lesz az új adónak, ha bevezetik? Nyilvánvalóan drágul a reklám, amit az adóalanyok (tévé, rádió, újság) igyekeznek majd áthárítani a reklámozókra. Ez részben továbbgyűrűzik majd a végső fogyasztóra, részben tovább csökkenti a reklámkiadásokat. A kettő külön-külön és együttesen csökkenti a fogyasztást, illetve azon keresztül a növekedést, előbb-utóbb – az elmaradó adóbevételek miatt – pedig megnehezíti a költségvetési deficitcél (3 százalék) elérését is.

Nehéz elhinni, hogy az NGM-ben ülő gazdasági szakértők, netán maga a miniszter ezt ne tudná. „Tudja, de nem mondja”, mert ez bizony politikai döntés a javából. Az ország meg szép lassan baktat vissza abba a korba, amikor az állam a „Cipőt a cipőboltból”-féle reklámokkal igyekezett rávenni a lakosságot a fogyasztásra.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.