A negyedik legnagyobb - Marc Rothemund filmrendező

Film

Hitler végnapjai után Sophie Scholl mártíromsága szolgáltatta a témát a németek új, Oscar-díjra esélyes sikerfilmjéhez. A Sophie Scholl - Aki szembeszállt Hitlerrel megjelenésünk napjától látható a mozikban.

Magyar Narancs: Mennyire volt ismert Sophie Scholl története, mielőtt elkészítette a filmjét?

Marc Rothemund: Ma már iskolai tananyag Németországban, egy generációval ezelőtt, tehát a hetvenes-nyolcvanas években azonban senki sem akart hallani a történtekről. Jól mutatja, mennyit változtak az idők, hogy jelenleg 190 iskola viseli Sophie Scholl nevét. A legnagyobb német tévéadó, a ZDF felmérése azt vizsgálta, kit tartanak az emberek a legnagyobb németnek, és ebben a rangsorban, ami szerint egyébként Adenauer volt az első, Hans és Sophie Scholl a negyedikként végzett. A harminc éven aluli németek körében azonban abszolút elsőnek számítanak.

MN: A hetvenes években miért nem beszélt senki sem Sophie Schollról?

MR: Mivel ezekben az években már nem csak a náci múlttal azonosították a németeket, senkinek sem akaródzott újra felszínre hozni a régi bűnöket. Michael Verhoeven például, A Fehér Rózsa című film rendezője rengeteg akadályba ütközött, míg végül 1982-re elkészíthette az ellenállási mozgalom történetéről szóló játékfilmjét. Két évtized elteltével az emberek hozzáállása annyira megváltozott, hogy amikor híre ment, hogy Sophie Scholl háromnapos kihallgatását akarom minimális költségvetésből rekonstruálni, a producerek szinte maguktól ajánlkoztak, hogy segítenének egy nagyobb szabású film megvalósításában.

MN: A letartóztatástól a kivégzésig eltelt idő rekonstruálása során a meglévő dokumentumok felhasználásán túl mennyire engedhették szabadjára a fantáziájukat?

MR: Annyi, különböző forrásból származó információ állt a rendelkezésünkre, hogy nem is volt szükségünk ilyesmire. Valószínűleg az én generációm az utolsó, amelyik még kapcsolatba léphet a szemtanúkkal. Mindenkit bevontam az előkészületekbe, Sophie Scholl nővérét és a Fehér Rózsa még ma is élő tagjait éppúgy, mint a már említett '82-es film rendezőjét. Én találtam rá elsőként a filmben szereplő kihallgatótiszt fiára, és sokat segített Sophie Scholl cellatársának 14 oldalas levele is, melyben részletesen beszámolt a családnak arról, hogyan töltötte lányuk az utolsó napjait. Találtunk továbbá dokumentumokat a kihallgatásról, a tárgyalásról, és bármilyen szörnyű, de magáról a kivégzésről is, amely az előkerült iratok szerint az elfüggönyözéstől a lefejezésig pontosan 8 másodpercig tartott.

MN: Érte ahhoz hasonló támadás, mint a '82-es film rendezőjét?

MR: Most, hogy a filmmel körbeutaztam a világot, arra jöttem rá, hogy nácik mindenhol léteznek. Berlinben például a lakosság másfél százaléka szavazott a náci pártra, ami első hallásra nem sok, de ha hozzávesszük, hogy Berlinnek több mint hárommilliós a lakos-sága, az már annyit jelent, hogy a városban, ahol élek, több mint 40 000 náci él. Persze úgy is nézhetjük a dolgot, hogy amikor Münchenben 120 náci tüntetett az utcákon, 8000 tiltakozó fiatal vonult fel velük szemben. Én '68-ban születtem, nincs és nem is lehet bűntudatom a történtek miatt, de a felelősség az enyém is, hogy tanuljunk a múltból. A németek 95 százaléka tisztában van ezzel, a maradék öt százalékon meg rajta tartjuk a szemünket. De hogy a kérdésére válaszoljak, igen, én is és Julia Jentsch is kaptunk olyan leveleket, amik arra szólítottak fel, hogy ne csináljuk meg a filmet, és ne vegyünk részt a náciellenes tüntetésen.

MN: Oliver Hirschbiegel, A bukás ugyancsak német és Oscar-díjra jelölt rendezője ma Hollywoodban forgat. Ha hívnák, menne?

MR: De még mennyire! Tudja, Németországban a legjobban fizetett rendezők azok, akik tévésorozatokat készítenek, utánuk jönnek a tévéfilmesek, a legrosszabbul fizetettek pedig a német művészfilmesek. Oliver azt mondta, ha hívnak, nyugodtan fogadjam csak el a kétmilliós gázsit! Kifizetném belőle az adósságaimat, és utána csinálnám tovább a kedvemre való filmeket.

Köves Gábor

Sophie Scholl - Aki szembeszállt Hitlerrel

Mind kifinomultabb és körmönfontabb filmnyelvi redundanciában élünk, (nagyjából) mindenki igyekszik kidolgozni egy unikális filmnyelvet, rájátszani, ellentmondani, utalni a filmtörténet egyes fejezeteire. Hej, mostan üzenet igazán a média, mondhatná Petőfi McLuhan a nagy vizuális puszta közepén állva, csóválva busa fejét, miközben remake-ek húznak el felette kelet felé. A nagy kreatív nehéztüzérség bornírtsága fél a leleplező egyszerűségtől. A néző retinájáért folyó harcban ezt a hamar kivérző egyszerűséget értékelhette a berlini filmfesztivál zsűrije: a Sophie Scholl tavaly elnyerte az Ezüst Medvét. A bátyjával és pár barátjával 1943-ban, Münchenben röplapterjesztés miatt elfogott lány története a valóságon, igazi gestapós aktákon alapul. Elfogatásuk hamar elérkezik, a mozi így a kihallgatásra koncentrál, a per és a következménye pedig rövid és heves. A film semmilyen meglepő fordulattal, csavarral nem szolgál, és a nézők sokkolását sem tűzi ki célul, a kihallgatótiszt inkább tűnik szánalmasnak, mint kegyetlennek. A cél tehát a megemlékezés lenne, de hogyan? Egyedül Julia Jentsch kissé szögletes, kislányos arca lehetne az érzelmek terepe, de ő fegyelmezett: az enyhén papírízű filmben rokonszenvesen sok dolgot nem játszik el. A filmzene ellenben mindig kicsit sok, mintha Marc Rothemund rendező nem bízott volna eléggé az egyszerűség erejében. Mindegy, a nagy csörömpölésben így is jólesik egy kis csend.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.