Film

Festett képek

Andrzej Wajda: Emlékképek; Jan P. Matuszyński: Az utolsó család

  • 2017. június 18.

Film

Két lengyel életrajzi filmet is láthatunk a napokban: mindkettő hőse tragikus sorsú festő­művész. Ám az egyezéseknél tanulságosabbak a különbségek.

Andrzej Wajda utolsó munkája egy jelentős művész és művészetfilozófus, az 1952-ben elhunyt Władysław Strzemiński életének utolsó időszakát dolgozza fel. Strzemiński a húszas évek avantgárd mozgalmának részeseként nemcsak kor- és alkotótársa volt Chagallnak, Kandinszkijnak és Malevicsnek, de festőként is ugyanazt a nagyságrendet képviselte. A látás elmélete című, az észlelés és kifejezés mibenlétét taglaló elméleti munkája pedig a film tanúsága szerint egy nagyszabású, eredeti gondolkodót mutat. (E műből származik az egy adott látvány szemlélését követően a retinára égő utóképek kifejezés, amely a Wajda-film helyesen fordított magyar címe lehetett volna.)

A sztálinista diktatúrának behódolni nem hajlandó festőt a művészetet is birtokba venni akaró, sötét zsarnokság pusztítja el. Előbb munkájától fosztják meg – kiteszik az általa alapított (ma már az ő nevét viselő) képzőművészeti akadémiáról és az általa alapított művészeti szervezetből –, majd műveit is eltávolítják az általa alapított szépművészeti múzeumból. Még a felvonulásokhoz óriási Lenineket, Sztálinokat pingáló műhelyben sem dolgozhat, amikor megtudják, ki ez a súlyosan sérült (az első világháborúban fél kezét s lábát is elvesztő), szótlan, tüdőbajos nyomorék. Strzemiński éhezik, majd belehal amúgy könnyen kezelhető betegségébe a rosszul ellátott kórházban. És közben mindig nemet mond, amikor raportra hívják a neki folyton munkát és érvényesülést ajánlgató állambiztonsági szervek. Nemet arra, hogy – nem is a semmit sem érő dicsőségért, hanem a puszta életben maradásért cserébe – megtagadja önmagát, megtagadja nézeteit, tanításait, műveit, amelyek – absztrakt kompozíciók, a néző aktív részvételét kikövetelő izgalmas vizuális ötletek – mind arról a megélt és másokra is átsugárzott belső szabadságról tanúskodnak, amelyre a legnagyobb ellenségként tekint a rendszer. A művészt megfosztják ugyan mindenétől (mindenhonnan kiközösítvén már festéket sem szabad vennie), ám volt tanítványai áldozatos segítségével elkészül A látás elmélete. Így Wajda a külső leépülést a belső erő megnövekedésével együtt mutatja be. A világos vonalvezetésű történet végig fogva tartja nézőjét, erőteljes képei nem a kompozíciók különleges esztétikájával hatnak, inkább belesimulnak a film realista világába: ahogy a hős ingatag kirakati bábukra próbálja a textileket tekergetni fél kezével, fél lábon állva, míg maga is a szétgurult báburészek közé zuhan, s egy műkéz himbálózik felette, nos, mindez a retinánkra ég, s látjuk még sokáig a film után mint utóképet.

A pályakezdő Jan P. Matuszyński hőse egy nem kevésbé jelentősnek tartott lengyel képzőművész, Zdzisław Beksiński, akit szintén életének utolsó periódusában látunk (esetében ez vagy harminc év). A 2005-ben halálra késelt, apokaliptikus vízióit zaklató rémálmokként megjelenítő szürrealista festő alkotásai nemcsak a művészeti kánon részét képezik, de a populáris kultúrában is sikeresek: heavy metal lemez borítójaként vagy sci-fi magazin címlapjaként is remekül funkcionálnak. Ám az életét alapul vevő film látványosan kerüli, hogy műnek és életnek egymáshoz, valamint az adott társadalmi állapotokhoz, történelmi periódushoz való viszonyára reflektáljon. Míg azonban a festő esetében a (kétségtelenül megosztó, szélsőséges megítélést kiváltó) művek magukért beszélnek, egy film nem emelheti el s absztrahálhatja alakjait hasonlóképpen. Hogy a rendező sem a festő műveit vagy a festő e művek létrehozásához való viszonyát nem mutatja egyáltalán, sem pedig az életét keretező történelmi-társadalmi eseményekről nem vesz tudomást (a szükségállapot éppúgy említetlen marad, mint a kommunizmus bukása), csak akkor volna elfogadható, ha valamilyen más irányban elmélyülne ez az egyetlen varsói lakótelepről gyakorlatilag ki sem mozduló, kizárólag a Beksiński család hisztérikus privát életével és az abban egymást érő tragédiákkal foglalkozó film. A rendező azonban pont olyan hidegen és részvétlenül szemléli ezt a sorsüldözött, rák, szívbaj, öngyilkosság, végül gyilkosság következtében kihaló családot, ahogyan hőse is inkább filmezi a haldokló nagymamát, mint hogy átölelné, s ahogyan felesége holtteste is újabb téma tud lenni egy kényszeresen rögzített videofelvételhez.

Władysław Strzemiński művészete veszélyes állásfoglalásként jelenik meg és együtt rezgést kíván, Zdzisław Beksiński erős hatásra tör és könnyen dekódolható, de tét nélküli. Wajda az állásfoglalást, együtt rezgést, a sorsot, magát az autentikus egzisztenciát állítja elénk, Matuszyński maga is a hatásra koncentrál, ám ahol a tragikumot sejti, ott csak banalitást tud felmutatni.

Forgalmazók: Vertigo Média (Emlékképek); Mozinet (Az utolsó család)

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.