Film

Szakáll, bajusz

Fabrice Gobert: K.O.

  • - kg -
  • 2017. szeptember 17.

Film

A topmenedzser is csak ember, még az is, aki a tévéipar ritkás levegőjű magaslatain szívja napszámosainak vérét, takaros otthonába hazatérve pedig hozzátartozóit fixírozza rutinos megvetéssel.

Innen csak megjavulni lehet, valahová ide kéne kifutnia a Visszajárók című sorozattal befutott Fabrice Gobert filmjének, hova máshova is futna ki, amikor a főszereplő már az első képsorokon úgy fest, mint a sötétség jól fizetett fejedelme, aki a gyengéket megtapossa, vagy – ha elég csinosak – ágyba viszi. Ha valaki már az elején úgy árasztja magából az ellenszenvet, mintha más dolga nem is lenne, csak az anyaszomorítás, ott más nem következhet, mint hogy a nagy törtetőt móresre tanítja az élet. A műfajok sokféleségének hála számtalan lehetőség kínálkozik egy ennyire elvetemült alak előtt: egy mózeskosárban csecsemő várja a lépcsőfordulóban (családi vígjáték), Tibetben kezd gyógyítóként új életet (dráma), Magyarországra költözik és politikusnak áll (rémdráma), vagy egy emberségében megsértett kolléga lepuffantja, és kiderül, hogy csak képzelte az egészet. Mert amikor magához tér és bőszen hazahajtat, mindent másképp talál, mint annak előtte: hiába erősködik, hogy ő a tévé kiskirálya, mindenki más csak a szerencsétlen tévébemondót látja benne, aki az időjárást olvasta fel, mielőtt infarktust kapott az esti műsorsávban.

A francia film időről időre előveszi ezeket az egzisztenciális válságba taszajtott férfiakat, legutóbb Vincent Lindon hasonlott meg egy borotválkozást követően, melynek során nemcsak a bajuszát vesztette el, de addigi életét is. Ám míg Lindon bajuszválsága irodalmi alapanyagból készült (Emmanuel Carrère a saját regényét rendezte meg), Gobert-nek nincs ilyen biztos hátországa, ráadásul az ő hőse szakállas. Az embert, aki az időjárás-jelentésig süllyedt, Laurent Lafitte alakítja; Párizsban nagy név, ő volt az, aki Cannes-ban beszólt Woody Allennek és lesmárolta Catherine Deneuve-öt, vagy fordítva, a lényeg, hogy beszéltek róla. Arról kevesebb szó esett, hogy milyen remek partnere volt Isabelle Huppert-nek az Áldozat? című filmben; ott is rájárt a rúd, itt is rájár a vadkan módjára fújtató, talaját vesztett tévés szerepében. Szegény csak fújtat és szenved, keresi önmagát, benéz az ágy alá is, ott sem találja, elmegy egy fight clubba, de ez sem enyhíti gyanúnkat, hogy Gobert-nek néhány sejtelmes, Párizst párizsiatlannak láttató beállításon túl még egy bajusznyi válság kifundálására sem futotta.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.