„Valahol buli van” – Balaton Method

Film

Mozikban a Kodály Method-korszakot lezáró balatoni zenés örömködés, amely Szimler Bálint és Rév Marcell szerelemfilmje egy tóról, zenéről, életstílusról meg némi titokról.

Zenés kalandozások a Balaton körül: rezesbanda a kacskaringós csúszdán, bikinis vokálkörben gitárszóló egy vitorláson fekve, vadulás a strandon, erdőjáró éjszakai kabriózás, archív kép az egykor a parton latexoverallban éneklő Demjén Rózsiról, vagy egy sima templomi buli. Aki szerette Szimler Bálint és Rév Marcell (interjúnk velük itt olvasható) Kodály Method-os, újító videoklipjeit, nem fog csalódni a némiképp roadmovie jellegű, egész estés balatoni zenés filmjükben sem.

Pedig kockázatos vállalkozásnak tűnhet a Balaton Method (az is), de ismerve az eddigi lelkes szakmai és közönségfigyelmet, na meg tudva, hogy a film egy sikeres közösségi finanszírozás eredménye, ha jobban belegondolunk, talán nem is akkora a rizikó – főleg, hogy a srácok neve ma már alapvetően garantálja a minőséget, és akkor még a szerepet vállaló zenekarokról nem is szóltunk.

false

Az egysnittes felvételek, amelyek egyszeri, nem ismételt, élő zenét rögzítve egészen különböző formációkat hoznak érdekesebbnél izgalmasabb szituációkba, szinte mindegyike olyan jelenetet komponál, ami alapesetben eszünkbe se jutna. Üdítő látvány az Elefánt tagjait vízibicikliken vagy a Bin-Jipet egy kompra berendezkedve látni, miközben a szállított Wartburgból, Kispolskiból és egyéb, ma már retrószámba menő autókból egyszer csak a Talamba Ütőegyüttes tagjai pattannak ki, és használnak minden létező, hangzó felületet Harcsa Veronika és zenekara kísérete gyanánt. De az sem utolsó húzás, hogy Hó Márton és a Jégkorszak a Balaton vizében énekli, hogy „pókember lettem”, meg hogy „Purgatórium, hello”, miközben egyszer csak elmerülnek a vízben, mi meg „megyünk” utánuk, majd nem sokkal később térdig a tóban állva zenélnek tovább - de a kacsaúsztató mélységű vízből egy másik pillanatban meg a Honvéd Férfikar bukkan elő, akik búvárszerkóban segítenek. Látható még a retrószálloda erkélyein zenélő Napra, a titokzatos lakban daloló Sena, egy kultúrház színpadán díszletbe bújt, majd azt kiforgató Akkezdet Phiai vagy a nyaraló Quimby is.

false

Ha a Balatonról ódákat zengő, meghatározó akusztikus élmény eddig a „nekem a riviéra” meg a „napfény járja át a szívem újra”, esetleg a „balatoni nyár” volt, akkor épp itt az ideje elrugaszkodni a víztől, és a kortársiságot előtérbe helyezve beújítani valami progresszívebbet. Az ilyenfajta igényeket messzemenőkig kielégíti a Szimler–Rév-páros: méghozzá úgy, hogy mellőzik a konvencionális giccset, de bátran használják a jó érzést keltő, ismert és szeretett balatoni toposzokat, amiket a csodás kékséggel egészítenek ki.

Egyedüli hiányérzetet a kevés narratíva okozhat, mert ilyesmit csak nyomokban tartalmaz a film, bár nem is ez a fő profilja. Ez a könnyűzenei dokumentumfilmszerűség egyszerűen csak másról szól, és talán zavaró is lenne, ha sztorikat kreáltak volna hozzá az alkotók.

false

A zenei kreativitáson túl – hogy tudniillik minden lehet (tökéletes) hangszer – a képi megoldások már-már lenyűgözőek. A víz alatti vagy épp a magasban készült, a sötét és a vakítóan világos képek, az extrém mozgások mindegyike telitalálat. A Balaton Methodban pedig végtére is az az igazán rokonszenves, hogy bárkinek (annak is, aki nem ismeri az összes zenekart, zenészt, vagy akár egyikért-másikért kicsit sem rajong) komplett élményt nyújthat a hipp-hopp véget érő, gördülékeny film. Nosztalgikus érzéseket kelt a Punnany Massif és a Gizella Női Kar meg a Kalungu Ütőegyüttes ebédlői jelenete, meglepő a vonatból előbukkanó kamarazenekar, amely a pályaudvari, majdnem spontán minikoncertet kíséri, vagy a játékosan egymást előző Volkswagen kisbuszok haladása.

false

A sokféle jelenetből épülő, de mégsem kifejezetten szkeccsjellegű, kamerára komponált egyedi sztorikból összetapadó film valószerűsége elég vonzó ahhoz, hogy ne bírjunk magunkkal a moziszékekben, vagy most azonnal nyarat akarjunk a Balatonon.

Kell ennél több?

Forgalmazza a Boddah

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.