„Megkapja a néző a maximális csillagot” – a Chili vagy Mango rendezőjével beszélgettünk

Interaktív

Mobilról nézed, megérinted, játszol vele, jutalmat kapsz, irányítod. Ott és akkor, ahol akarod, akár többször egymás után. Az első okostelefonra készült interaktív sorozat ötletgazdájával és egyik rendezőjével, Ipacs Gergellyel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Magyarország első, okostelefonra készült interaktív sorozata nemrég került forgalomba. Külföldön milyen hagyománya van a műfajnak?

Ipacs Gergely: Ilyen típusú kombinációban még nem készült mobilra film, úgyhogy mondhatjuk, hogy ez a produkció egyedülálló még a műfajban. Kifejezetten okostelefonra készült filmek már születtek, de ezek jellemzően nem sorozatok, hanem egyszeri, pár perces anyagok. További különlegessége a Chili vagy Mangónak, hogy amellett, hogy a néző irányíthatja a történetet, játékelemeket is tartalmaz: különböző módokon jutalmazzuk a nézőt, illetve a felhasználót. Például csillagokat kap, ha egy epizódon belül olyan válaszutat ad meg, amely eljuttatja őt a történet megfelelő befejezéséhez, teljesíti az adott epizód célját. Az első résznél az a cél, hogy a főszereplő férfi, Zénó felcsípjen egy nőt. Ha ez sikerül neki, akkor megkapja a néző a maximális csillagot. A választás egyébként úgy működik, hogy egy drámaibb helyzetnél két ikon jelenik meg a képernyőn, amelyek a szereplő gondolatait tükrözik. Ezek eléggé emocionális képek és egyfajta zsákbamacska jelleggel bírnak, hiszen ezek alapján nem lehet tudni, hogy mi fog történni, és a nézőnek csak másodpercei vannak, hogy válasszon egyet. Egyébként az applikáció még azt is jutalmazza, hogy a felhasználó milyen gyorsan döntött egy helyzetben.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

magyarnarancs.hu: Mi volt a koncepció a sorozat készítésénél?

IG: Egyszerű struktúrában gondolkoztunk, és ezért szándékos a letisztult szerkezet. Az epizódok 5-6 percesek, és ezen belül háromszor dönthet a néző a folytatásról, ami összesen 8 befejezéshez juttatja el őt. Ennek megfelelően a teljes bukástól a sikerig mindenféle módon végződhet a sztori. A Chili vagy Mango két főszereplős, romantikus komédia, ami randihelyzetekből áll. Minden epizód egy-egy találkozás: ebéd, vacsora vagy kávé. Részenként változik, hogy a néző melyik szereplőt irányíthatja: egyszer a főszereplő férfi, Zénó szemszögéből láthatjuk a történetet, következő alkalommal pedig Lili döntéseibe szólhatunk bele.

magyarnarancs.hu: Hogyan látod a műfaj jövőjét? Elképzelhetőnek tartod, hogy a későbbiekben hosszabb, bonyolultabb és összetettebb sorozatok készüljenek okostelefonokra?

IG: A Chili vagy Mango az első interaktív sorozat, nem tudjuk még, hogy milyen utak következnek belőle, de abszolút érzem a műfaj jövőjét. Vannak további ötleteink az interaktív tartalmakat illetően, például egy krimisorozatot is tervezünk. Úgy gondolom, hogy meglévő igényt szolgálunk ki, hiszen azzal, hogy a film műfaját a játékkal ötvözzük, sokaknak kedvezünk, hiszen rengetegen töltenek le játékokat a telefonjukra. Ezenkívül nemcsak a Chili vagy Mangót készítettük el, hanem egy új applikációt is, a FilmDropsot, ami interaktív mobil-videó csatorna, tehát tervezünk további tartalmakat készíteni, illetve befogadni erre az appra.

magyarnarancs.hu: A munkafolyamat során mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást?

IG: A forgatókönyvet közösen fejlesztettük Lőrincz Nándorral, aki a sorozat másik kreátora és rendezője. Az évad megalkotása nem volt egyszerű feladat, hiszen itt nem egy lineáris szerkezetről van szó, hanem egy fastruktúráról. Az egyik nehézséget az epizódok egymásra való építkezése jelentette. Szerettük volna, hogy a történet az évad során előretartson, de az epizódonkénti nyolc befejezés ennek pont ellene ment. Ezt úgy oldottuk meg, hogy az epizódokban a néző az első döntési pontig minden olyan fontos információt megkap, ami aztán az egész évadot építi. A másik kihívás maga a forgatás volt, hiszen mint mondtam, nem lineáris szerkezetről beszélünk, rengeteg benne az oda-vissza ugrálás bizonyos helyzetekhez, amelyektől aztán teljesen másfele folytatódik a történet. Ez a struktúra a színészek számára is egy újfajta kihívást jelentett, mivel a karaktereiket egy szélesebb spektrumon kellett átgondolniuk. Féltünk attól, hogy az ugrálások miatt egy epizód felvétele nem fog beleférni egy forgatási napba, de mindenki meglepően jól vette az akadályokat, és sikeresen tudtunk együtt dolgozni.

magyarnarancs.hu: Nem tartod ijesztőnek, hogy a projekt olyan új módokat nyit meg az okostelefonok világában, amely még jobban rásegít az eszközfüggőségre?

IG: Változóban vannak a fogyasztói szokások, egyre kevesebben néznek tévét, és ezzel párhuzamosan alakul ki az új irány, melynek középpontjában a mobilitás, az internet és az ezáltal kapott szabadság áll. Az egyre több internetalapú filmes tartalomnak köszönhetően ma már nem kell egy hetet várni, amíg a tv-ben leadják x sorozatnak a következő részét, hanem az ember saját időbeosztásához tudja igazítani kedvenceinek a megnézését. Azonban a mobilra készült tartalmakkal most már ennél is szabadabb módon lehet sorozatokat nézni: metrón, utcán, mozgásban. Az eszközhasználattal kapcsolatban az ember abszolút a tanulási folyamat elején van, de azt gondolom, hogy úgy, mint korábban a televíziónál, itt is megfigyelhető lesz egy evolúció, és idővel egyre többen fogják tudatosabban használni.

(A sorozat a Google Playen és Apple Store-ban ingyenesen letölthető FilmDrops nevű applikáción keresztül nézhető meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.