Az üzemeltetőre és az EU-ra mutogat az olasz kormány a hídomlás tragédiája után

  • MTI/narancs.hu
  • 2018. augusztus 15.

Katasztrófa

Pedig korábban pont az egyik kormánypárt nevezte „mesének” a híd állapotával kapcsolatos aggodalmakat.

A beomlott olasz híd üzemeltetőjét, valamint az Európai Unió költségvetési megszorításait vádolták a keddi genovai tragédia felelőseit kereső olasz politikusok. A genovai főügyész szerint nem „véletlen baleset” történt.

A hídomlás halálos áldozatainak száma szerdán negyvenkettőre nőtt, de a helyszínen még mindig folyik az eltűntek keresése – közölte Cozzi szerdán a RAI közszolgálati televízióval.

A tragédia az A10-es autópálya Morandi nevű hídjával történt, amely a francia határ közelében van, és üdülőhelyekhez is vezet.

Legalább 35 halottja van az olaszországi hídomlásnak

35-re emelkedett a genovai hídomlás halálos áldozatainak száma, ezt a mentésben részt vevő tűzoltók közölték kedden délután.

Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) szerdán kiadott nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére, és ezek mindeddig megnyugtató eredménnyel szolgáltak.

Francesco Cozzi genovai főügyész szerdán újságíróknak elmondta: a nyomozás során elsősorban az 51 éve épült híd karbantartását és terveit vizsgálják majd. Cozzi hozzátette: nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem „véletlen baleset” történt. A híddal kapcsolatban senki sem tett panaszt az elmúlt években – mutatott rá –, de a nyomozás a híddal kapcsolatos korábbi dokumentációkra is kiterjed.

Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter ugyanakkor arról számolt be, hogy már folyamatban volt egy 20 millió eurós (6,5 milliárd forint) pályázati kiírás arra, hogy jelentős biztonsági fejlesztéseket végezzenek a hídon.

Az ASPI az után adta ki közleményét, hogy Toninelli a Facebookon közzétett bejegyzésében a híd fenntartóinak lemondását követelte, továbbá kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától. A miniszter ezen felül 150 millió euróig (48,69 milliárd forint) terjedő büntetés kiszabását javasolta a cégre vonatkozóan, és kötelezné az üzemeltetőt a híd újjáépítési költségeinek fedezésére.

Luigi Di Maio, az 5 Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője ugyancsak az ASPI-t tette felelőssé a tragédia miatt, Matteo Salvini olasz belügyminiszter pedig szintén a cég engedélyeinek megvonását indítványozta.

Salvini az EU Olaszországra kirótt megszorításait is hibáztatta a tragédiáért, és ígéretet tett rá: a jövőben nem hagyja majd, hogy az EU költségvetési megszorító előírásai miatt szenvedjen csorbát az ország biztonsága.

A kormány, elsősorban az 5 Csillag Mozgalom azonban komoly kritikákra számíthat a tragédia után, az olasz állami rádió jelentése szerint ugyanis az M5S képviselői 2013-ban megkérdőjelezték egy a hidat is érintő nagyszabású és költséges infrastruktúra-ellenőrzési program szükségességét, pazarlónak tartva az intézkedést. A Politico szerint a híd strukturális állapotával kapcsolatos aggodalmakat egyenesen „mesének” titulálták. A keddi tragédia után azonban az erre vonatkozó bejegyzést eltávolították a párt weboldaláról.

Figyelmébe ajánljuk