Zsolnay Kulturális Negyed

A "léptékváltás" hat éve

  • Bencze Zoltán
  • 2012. október 6.

Képzőművészet

Két év csúszással tavaly ősszel befejeződött az EKF utolsó nagyberuházása Pécsen. Tizenegymilliárdos költségvetésből, 33 épület újrahasznosításával és 12 elbontásával 40 000 m2 hasznos területet alakítottak ki a Zsolnay-gyár területén. Kérdés, mire elég mindez.

A Zsolnay negyedet a belvárostól keletre elterülő városrészben, Pécs legújabb kulturális nagyberuházásai között, a regionális könyvtár és a hangversenyterem társaságában találjuk (a Kodály Központról és a Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpontról lásd: Két ígéret, Magyar Narancs, 2011. május 19. - a szerk.). Az új intézmények nagyra törő paraméterei mutatják, hogy a súlyos gazdasági problémáktól szenvedő városban az előremenekülés taktikáját választották hat évvel ezelőtt.

A 2000-es évek konjunkturális hangulatában mertek nagyot álmodni Pécsen. Olyan kulturális infrastruktúra-fejlesztéseket terveztek, amelyek a turizmus és a tudásalapú gazdaság erősítésével képesek enyhíteni a város gazdasági nehézségeit. Az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) projekt dimenzióiban jól mutató, ám a város akkori kapacitásait messze meghaladó tervek fogalmazódtak meg. A cél nem kevesebb volt, mint kulturális "decentrummá" tenni Pécset, ahol euroregionális szerepkörű intézmények működnek, és szolgáltatásaik európai piacokat vesznek célba.

Ez volt az a jövő, amit a kulturális városfejlesztés jelszavával és a "léptékváltás" ígéretével hirdettek meg hat évvel ezelőtt. A Zsolnay negyednek azt a szerepet szánták, hogy a kreativitás, az innováció és a kísérletezés helyszíneként a kultúra fogyasztásának és termelésének "sűrűsödési pontját" hozza létre. Egy évvel az üzemelés megkezdése és hat évvel a projekt indítása után időszerűnek látszik mérlegre tenni az építés eredményét, és megvizsgálni, hogy alkalmas-e az új negyed a neki szánt feladatok ellátására.

Újrahasznosított építészet

A kulturális megújuláshoz nehéz lett volna emblematikusabb helyet találni Pécsen, mint az 1851-ben alapított Zsolnay-gyár. A 19. század végén az eozinbevonat és a pirogránit épületkerámiák által egész Európában ismertté vált Zsolnay kerámia a Monarchia iparművészeti központjává tette Pécset. Száz évvel később a továbbra is eredeti helyén működő termelés már nagyon messze volt a hajdani sikertől. Az épületek között megállt az idő, és a gyártelep a város szövetébe zárványként ékelődő romos területté vált. A reménytelenül drága rehabilitációra először az EKF-program keretében nyílt reális esély. Az építészet két nagy kihívással találta szembe magát: meg kellett oldani a jórészt műemléki épületegyüttes funkcióváltását, és az eddig elzárt iparterületet a városlakók számára birtokba vehető környezetté kellett formálni.

A Zsolnay-gyár hangulatát és karakterét leginkább a beépítés módja határozta meg. A 19. század végétől a szocializmus koráig terjedő időszak épületei - a termelés igényei szerint - legtöbbször toldásokkal, ráépítésekkel jöttek létre. Ebből következően a terület nem annyira gyártelepre, inkább valamiféle középkori kisvárosra kezdett hasonlítani; a szabálytalanul egymásra nőtt épületek angolparkot, zegzugos udvarokat zártak közre.

A tervezéssel megbízott MCXVI Építészműterem Kft. (Herczeg László, Pintér Tamás, Csaba Katalin és társaik) a sajátos beépítési karakter megtartására és a jellegzetes hangulat felerősítésére törekedett. A 150 év különböző korszakaiból származó épületegyüttest úgy kezelték, mintha egy komplett kis városka felújításáról kellene gondoskodni. Egy várost sem egy ember tervez: a munkálatokat itt nagyszámú, ám hasonló korú és szemléletű építészre bízták. Így a generáltervező véghezvihette a 40 ezer m2 rekordgyorsaságú tervezését. Ma már lényegtelen, hogy a szükség diktálta a módszertant vagy sem, de sikerült általa elkerülni a sematizmus csapdáit. Ami mégis közös és talán minden egyes épületre jellemző, hogy miközben funkciót váltottak, régi karakterük nemcsak megmaradt, hanem még erőteljesebbé vált. A tervezés közös nevezője a rendkívül heterogén épületegyüttes sokszínűségének megőrzése volt.

A formakezelést az ipari építészet karakterjegyeinek felhasználása, pontosabban újrahasznosítása jellemzi. Mintha a 20. század első felében elszenderült gyártelepen hirtelen újraindult volna az élet. Alig vesszük észre, hogy itt közben minden megváltozott. Sok helyen megőrizték vagy új helyre építették a gyár korabeli termeléséből megmaradt pirogránit épületdíszeket, burkolatokat, tetőcserepeket, színes klinkertégla kéményeket. Az épületek homlokzatait és az udvarok szegleteit szobrok, vázák, szökőkutak, épületkerámiák mintadarabjai díszítik - mindegyik bécsi, hágai vagy budapesti megrendelések emlékét őrzi. Mintha egy elveszett városrész archeológiai feltárására került volna sor - mégsem érezzük magunkat skanzenben vagy múzeumi bemutatóhelyen. Régi és új építések természetes hétköznapisággal simulnak egymáshoz. Nyoma sincs reprezentációs kényszernek vagy romantikus múltba révedésnek. A kortárs építészet hétköznapi elemei, üveg-acél korlátok, nyersbeton felületek, rozsdás acélburkolatok vagy éppen nagyméretű fém nyílászárók a legnagyobb természetességgel jelennek meg a különböző korok épületeit kiegészítve. Pécs századfordulós fénykorának emlékei hétköznapi módon, élő városi környezetben találkozhatnak a város lakóival - miközben az eredeti terület egyharmadán folytatódik a kerámiagyártás.

A formakezelés jellegzetességeit jól példázza a 6-os út felett átívelő gyaloghíd költőien ihletett ipari hangulata, amely csak mímeli egy mérnöki szerkezet jellegzetességeit. A szobrászműtermek felülvilágítói és az egyetem zeneművészeti intézetének rozsdás burkolatai is azt a benyomást keltik, mintha az épületek a felújítást követően is a gyártás szolgálatában állnának.

Annak ellenére, hogy helyenként a tervezés színvonala hullámzik, és a kivitelezés minősége néhol alulmúlja a magyar átlagot, amit az építészet hozzátehetett a kulturális "léptékváltás" céljainak megvalósításához, azt hozzá is tette. A különböző művészeti tevékenységek gyakorlását és bemutatását szolgáló helyek páratlan méretű koncentrációja jött létre. Olyan funkciójú, méretű és minőségű terek, melyek nem léteztek eddig Pécsen. Az új hangversenyteremmel és a regionális könyvtárral együtt a város legnagyobb modern kori közberuházásai valósultak meg az elmúlt években. Ezek az új központok jelenleg átstrukturálják a városszerkezetet, képesek megváltoztatni a kultúrafogyasztás szokásait, és helyet biztosítani európai szintű intézményeknek.

Habár a gyártörténeti kiállítás és a látványmanufaktúra kínosan érdektelenre sikerült, és az udvarokon fellelhető iparművészeti tárgyakat sem prospektusok, sem információs táblák nem mutatják be, érdemes legalább fél napot rászánni a negyed felfedezésére. Az épületek történeti eredetisége izgalmas sétát ígér mind turistának, mind helybelinek. Kiemelten ajánlott célpont a felújított Sikorski-házban bemutatott Gyugyi-gyűjtemény.

Városfejlesztési vakrepülés

A negyed jelentőségét nehéz lenne túlbecsülni: a romos gyár helyén kulturális negyed áll. Látszólag minden összejött: az európai fejlesztési modell, az EU-s finanszírozás, a páratlan építészeti hagyaték és végül a kiváló kortárs építészet.

Most mégis úgy tűnik, mintha a kulturális negyed építése megelőzte volna korát. Hat évvel a projekt indulása után a finanszírozás még mindig nem megoldott. Egy év üzemelés alatt a programok a mindenhol szokásos fesztiválok, koncertek, kiállítások szintjén zajlottak. Új kezdeményezések nehezen találnak maguknak helyet, és leginkább a kreativitás, az újítás és az innováció hiányzik. Egyelőre csak a fizikai paraméterek változtak: európai színvonalú infrastruktúra, magasabb fenntartási költségek. Léptékváltás helyett inkább az infrastruktúra méretéből következő problémák szaporodnak: nehézkes szervezeti felépítés, akadozó finanszírozás, és a leginkább baljós tapasztalat, hogy a negyed erőteljesen konkurál a belvárossal. Pécs jelenlegi fogyasztói kapacitása nem képes megtölteni a belvárost és a Zsolnayt egyszerre. Egyelőre egymás kárára tudnak csak fejlődni, mind a térhasználat, mind a kultúrafogyasztás, mind pedig az ingatlanhasznosítás területén. Felmerül a kérdés, hogy az előremenekülés taktikája nem alakul-e át Pécsen városfejlesztési vakrepüléssé.

Pedig hat évvel ezelőtt világosan látták Pécsen, hogy nem lesz elegendő csak építkezésre költeni az uniós támogatásokat. Egyértelműnek látszott, hogy kultúrpolitikai és intézményi reformok nélkül a fordulat könnyen elmaradhat. A terv az volt, hogy az EKF eseménysorozatai segítik majd a helyi kezdeményezések fejlődését. Megerősödnek a kreatív iparágak, és a végén friss szemléletű intézmények születnek, melyek nagyszerűen fogják majd érezni magukat az új negyedben. Végezetül, a botrányokkal kísért 2010-es évad inkább hasonlított egy városmarketinges akciósorozatra, mintsem egy fejlesztési folyamat nyitányára. A kulturális ágazatok és szolgáltatások fejlődése elmaradt, és az újonnan születő progresszív intézmények helyett az önkormányzat régi intézményei és a pécsi egyetem néhány intézete költözött a negyedbe. Ide települt a Bábszínház, a Pécsi Galéria, az Ifjúsági és Művelődési Ház, az egyetemi színpad vagy például a Pécsi Kulturális Központ. Az EKF nehézségei és zavaros ügyei erodálták a korábbi lelkesedést, és Pécsen lassan már senki nem hisz a kultúra gazdasági erejében. Az önkormányzat továbbra sem kockáztat. Az intézményi reformok egyelőre összevonásokban és létszámleépítésben merülnek ki. Jellemző módon a negyed új igazgatóját - az Új Színház éléről érkezett Márta Istvánt - pályáztatás nélkül nevezték ki. Miközben Pécs hivatalos szlogenje a "mediterrán hangulatok városáról" "a kultúra városa" hangzatos címre cserélődött, még mindig nem enyhültek a gazdasági nehézségek, és egyelőre senki nem gondolkodik azon, hogyan lehetne a konjunkturális fejlődésre alapozott beruházásokat a válság időszakában is hasznosítani.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.