Bontott csirke, női test

Konyhában, ágyban, társaságban

  • Kürti Emese
  • 2013. április 28.

Képzőművészet

A képzőművészet gender típusú interpretációja három hullámban öntötte el a várost: a Ludwig Múzeum egészen friss kiállítása atipikus módon a férfitestre vetítette a társadalmi nemek kérdését, és bemutatta az első férfiakt-kiállítást Magyarországon.

Néhány évvel ezelőtt a Nemzeti Galéria rendezett egy akadémikus tónusú nőiakt-kiállítást, amely azonban nem terjedt ki a kortárs művészet produktumaira, és nem a női alkotók programja szerint szerveződött, így nem is igazán kapcsolódott az "budai Társaskör Vízpróba (1995) című, genderszempontból úttörő kiállítássorozatához. A Vízpróba a rendszerváltás utáni új, emancipálódó művészgeneráció addig ismeretlen pozícióinak nyújtott teret, majd ettől kezdődően máshol is, egyre szervesebben jelentkezett a vonulat. A Mai Manó Házban most egyszerre két válogatás foglalkozik a női szerepekkel, közülük a beszédes című Konyhában, ágyban, társaságban - Női szerepmodellek bírálata a hazai kortárs fotográfiában redukált módon, de öszszefoglalja azt, ami a Vízpróba óta történt (a másik tárlat kritikája itt, jobbra olvasható - a szerk.).

Az Oltai Kata kurátor által rendezett kiállítás feminista társadalomkritikája a klasszikus női szerepmodellek bírálatától a nőkre negatívan visszaható társadalmi struktúrák hétköznapi megjelenésének elemzéséig terjed. Lefordítva: a művek egy része a konyha-háztartartás klasszikus toposzát veszi elő, amit bátran tekinthetnénk anakronisztikus, elavult tematikának, ha erre a feltételezésre az élet és az aktuális politikai kurzus nem cáfolna rá rendre. Innen, a mozgalmi gondolkodás érvényessége felől nézve abszolút relevanciája van a kurátor által a bejáratnál összegyűjtött, monitoron végtelenített médiagyöngyszemeknek a házassági tanácsokat megosztó honlapoktól a pornószínezetű kereskedelmi reklámokon keresztül a bontott csirke-női test analógiáig. Ugyanakkor épp a primer nyerseségük, feldolgozatlanságuk miatt érezni fölöslegesen lifegő adaléknak a feminista kultúrakritika számos közhelyét tartalmazó gyűjteményt. (Eperjesi Ágnesnek a fogyasztói társadalom nyelvezetét ironikusan adaptáló szöveges printjei kellőképpen karakteres felvezetésként szolgáltak volna.)

A rendelkezésre álló kis terek miatt rendkívül zsúfolt kiállításon a sűrűség önmagában nem zavaró, az már inkább, ha egy fotóinstalláció esetén azt érezni, a bővíthetőség vagy az elvétel ugyanazt az eredményt nyújtaná. Gáldi Vinkó Andrea nőket és "női tereket" ábrázoló töredékei nem állnak össze olyan montázzsá, amelyből világos alkotói állásfoglalás rajzolódhatna ki. Nem az erőteljesebb mozgalmi artikulációt hiányolom, mert az elég koncentráltan bejárja a tereket, hanem a fiatalabb generáció általában érvényes problémájára gondolok, ami az alkalmazott fotográfia és az autonóm fotó/mű határainak (gyakran kényszerű) egybecsúszásával jár. Mintha nem mindig tudnák, melyik térfélen mozognak. Szombat Éva installációja e tekintetben tudatosabb gondolkodásról árulkodik.

A kiállítás - szerencsés módon - nem törekszik merev történetiségre, de talán mégsem érdektelen a kilencvenes években már aktív női alkotók és az utóbbi években pályára került művészek közötti nyelvi, tematikus hangsúlyeltolódások figyelembevétele. Azt lehet talán megállapítani (ameny-nyiben a válogatást reprezentatívnak tekintjük), hogy az "idősebb" művészek nem pusztán társadalmi, hanem mediális értelemben is reflektáltabb műveket hoztak létre. Nagy Kriszta kacsintós önarcképe, amely még a nemi szerepek problematikáját köztérben megjeleníteni képes Kortárs festőművész vagyok előtt készült, a női klisék és jogok kérdését a nyolcvanas évek kommersz vizuális kultúrájának kritikájával tudta ötvözni. A fotográfia mint médium újragondolása egyaránt foglalkoztatja Eperjesi Ágnest és Gőbölyös Lucát, utóbbi a hagyományos reprezentációt a főzőműsorok narratíváját parodizáló videóval egészítette ki. Baglyas Erika nemi szerepekre fókuszáló műveinek legjobbjai mediálisan vegyesek, installációban, fotóban, objektekben egyaránt gondolkodik. A kiállításon szereplő, gombostűkkel teleszurkált aszott (nedvességet, életenergiát vesztett) almája, illetve a róla készült fotók társadalmi szintje a Geréb Ágnessel szembeni vérlázító hadjárathoz kapcsolódik, de attól szép, hogy esztétikailag autonóm módon is működik.

A kortársi szociografikus fotóhasználat legújabb felfedezettje Szász Lilla, akinek mikroközösségi (atipikus családformák) fotográfiái erősen támaszkodnak a narratív elbeszélésmódra. Egy kiöregedett prostituált, az anya és egy nevelt autista fiú hármasának története direkt társadalmi utalásokat tartalmaz a női szerepek szélsőséges példáira, és a marginálián való létezés különböző szintjeire. Az elhasznált, túlsúlyos meztelen test vizuálisan eltávolíthat, a torz testből kiáradó gyöngédség közelebb visz. De a legfontosabb talán az a nem túl eredeti és nem is új elgondolás, hogy a női szerepeket (ahogy a férfiakét) komplex társadalmi környezetben, nem pusztán önmagukban érdemes elemezni.

Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva május 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.