Kiállítás

Nem csak horvát problémák

Lighting out for the Territories

  • Kürti Emese
  • 2013. május 11.

Képzőművészet

Amióta megjelent a lengyel Piotr Piotrowski In the shadow of Yalta (2009) című kötete, amely a régió 1989 előtti vizuális kultúráját nem a korábban érvényes kelet-nyugati paradigmában helyezte el, a kortárs művészet értelmezésében is egyre tudatosabbá vált az értékelés önreflexív módja.

A teoretikusok és kurátorok egyik legtöbb fejtörést okozó dilemmája az, hogyan lehet a lokális jellegzetességek figyelembevételével a globális művészet egészén belül biztosítani a régió művészetének autonóm interpretálását. Hogyan lehet megkonstruálni a régió művészetelméletét úgy, hogy benne is legyünk a kánonban, amelyet nem feltétlenül ránk szabtak, érvényesítsük is a helyi specifikumokat, ugyanakkor ne vegyük magunkra a margináliáknak szánt másodrendű szerepet.

A Trafó lefordíthatatlan című kiállításának horvát kurátora, Leila Topic kis léptékben ugyan, de meggyőző módon kísérletezik azzal, hogy a specifikumok és az univerzáliák egyesíthetők legyenek a régió művészetének esettanulmányként felfogható prezentációján belül. A kurátor tudatosnak és ambiciózusnak tűnik, paradigmaváltásról beszél, ami ha kicsit talán túlzottnak tűnik is, összhangban van a kelet-európai autonómiavágyakkal, és jól kezeli a művészeti pozíciók heterogenitását. A dokumentarista, archivista, kutatói művészszerepek által eredményezett, rejtetten vagy nyilvánvalóbban kritikus művek a politikai realizmustól a poétikus-szürreális esztétikumig terjednek. Így végül egy teoretikusan jól körülhatárolt, mégis gördülékenyen befogadható kiállítás jön létre, amely még a horvát tengerparton elkényelmesedett magyar turistának sem okoz gondot, és még az is előfordulhat, hogy kétszer meggondolja legközelebb, melyik ronda apartmant veszi ki.

A kurátor által modellként említett "apró gesztusok" esztétikája a fölvezetésben a kortárs művészet globális nyelvébe jól illeszkedő festmény- és rajzinstalláció vegyesével indul, amelyet a horvát dokumentumok korlátozott nyelvi megfejthetősége miatt nyitottan lehet értelmezni. Ezt követően gyorsan nagyobb léptékbe vált át Igor Grubic videoművével, amely a Milosevic-rezsim végét jelentő bányásztüntetések archív felvételein alapszik. Mivel a felvételek önmagukban kevéssé teremtenek történelmi távolságot, a politikai cselekvés igazán hatékony módját könnyedén átélhetővé teszik a jelenben. Ehhez nem szükséges különösképpen a feliratozás: a lángoló autók látványa, az óriási tömeg ünneplése és a hétköznapi hősök öröme egyértelművé teszi, milyen is az, amikor átszakad a gát. A tisztára mosott képű, üldögélő bányászok Wim Wenderstől inspirált módon fehér angyalszárnyat kaptak ipari környezetükben.

A ritmus ezután erőteljesebben fordul a köznapok békésebb esztétikája felé, a mélyben húzódó nyugtalansággal és patológiákkal. Jasenko Rasol lakótelepek végében húzódó téli hobbikertjeit ábrázoló fotósorozata a régió képzőművészeinek egyik kedvelt témáját dolgozza fel. Ennél individuálisabb (és kicsit horrorisztikus) Vlasta Zanic zselatinba áztatott önarckép-sorozata (képünkön). Renata Poljak narratív dokumentumfilmje a háború utáni Horvátország lázas építkezéseit a megállíthatatlan kulturális hanyatlás kétségbeejtő jelének tekinti. Családjának önleleplező mikrotörténeti példáján keresztül szépen elbeszéli, hogyan tesznek tönkre gazdag nagybácsik falvakat brutálisan aránytalan, turistákat kiszolgáló házak felépítésével a tengerparton, a leplezetlen gazdasági haszon érdekében. Jellemző képe a filmnek a szomszéd ház teraszára kilépő szerző, aki előtt a teljes horizonton kitakar minden látványt az elébe épített másik ház teteje. Közben a családtagok cinizmusától végső soron bátorított lelkes futballszurkoló unokaöcs a rivális csapatok szurkolóinak fölgyújtásában vesz részt.

Ebből a már szinte bántóan közérthető narratívából könnyedén kielemezhető, mennyire nem egyediek a horvát társadalom problémái, és nyilvánvalóan van egy kézenfekvő referenciális olvasatuk a hasonlóan nem finomkodó magyarországi csoportokra vonatkozóan. Damir Ocko műve a kiállítás végére - mint valami jó nagy súly - visszabillenti az egész konstrukciót az értelmezés kevéssé kézenfekvő területére. A fiú csodakürttel című (wagneri referenciájú) videó a hetvenes években megkezdett, majd befejezetlenül hagyott egyik legnagyobb horvátországi építkezés, a zágrábi egyetemi kór-ház szürreális területén zajlik. Különösebb cselekményre nem kell számítani, de a hatalmas, üres fém-üveg csarnokokban furcsa, abszurd lények interakciója zajlik. Fejükön - talán az épület struktúrájára visszautaló - épületmakett-szerű papírszerkezeteket viselnek, mint valami valóságon és civilizáción túli szellemlények, egy lokalizálhatatlan birodalom megfejthetetlen természetű lakói. Damir Ocko műveiért érdemes fölkeresni a még nagyon fiatal Trapéz galériát (április 30-ig - a szerk.), mert olyasféle tehetségnek tűnik, mint a román Mircea Cantor, és még szobát sem kell kivenni.

Trafó Galéria, Bp. IX., Liliom u. 41., nyitva május 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.