A polgármester hallgat, a Nébih vizsgálódik - "disznóságok" egy sertéstartási ügyben Sarkadon

Kis-Magyarország

Sertéstartás miatti lakossági bejelentés alapján szálltak ki a Nébih ellenőrei egy sarkadi címre, ahol minden szabálytalan volt. A vállalkozó a helyi fideszes polgármester testvére.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra minden nap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet. De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket itt.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Ha a Békés megyei Sarkad szélén található aszfaltozatlan Sugár utcában az autóval félrehúzódva parkolunk le, egy másik kocsi akkor is csak nehezen fér el mellettünk. A kicsinyke utcában nagy telkek sorakoznak; vannak, amelyek takaros, átlagos vagy éppen lakatlan, lepusztult házakhoz tartoznak. Az utca végi lepukkant, viskószerű kalyiba mögött egy kis erdő húzódik, innen már nem vezet tovább út.

Erről a környékről érkezhetett az a jelzés a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) zöld számára, hogy a Sugár utca 11. szám alatti sertéstartással gondok vannak. Néhány hete a Nébih Kiemelt Ügyek Igazgatóságának ellenőrei autóikkal megjelentek a szűk utcában. A kiszálló egyenruhások Mokán Róbert házának kapuján kopogtattak. Ilyen szép felvonulást az utcabeliek még nem láttak. Az ellenőrök a fémkerítéssel leválasztott udvarban 75 sertést számoltak össze. A precízen elkészített ellenőrzési jegyzőkönyv 3 kocát, 17 szopós malacot és 55 hízó sertést rögzített; e mennyiség nem azt mutatta, hogy itt kizárólag magán- vagy családi használatra hizlalták volna a sertéseket. A Nébih-ellenőrök emellett egy 200 literes tárolóban növényi és állati eredetű élelmiszer-hulladékot – azaz moslékot – találtak. Ez az Európai Unió szabályrendszere szerint 2008 óta veszélyes hulladék, vagyis például a közétkeztetésben keletkezett moslékot nem lehet az állattartókhoz elszállítani, hanem szigorú, zárt rendszerben, jól dokumentáltan kell megsemmisíteni.

A vizsgálat során kiderült, hogy

az érintett ingatlanra nem is jelentettek be sertéstartást.

Ehhez képest – a meg nem erősített információk és az utcában lakók elmondása szerint – a disznónevelés hosszú évek óta zajlott már itt. A Nébih munkatársai azt is megállapították, hogy az ellenőrzés időpontjában ismeretlen volt az állomány állategészségügyi állapota, ugyanis semmilyen oltási, egészségügyi, vételi vagy eladási dokumentáció nem állt rendelkezésre. A sertések számából viszont okkal lehetett arra következtetni, hogy ezeket feldolgozónak, boltoknak, vendéglátóhelyeknek és magánszemélyeknek adták el – valószínűleg szabálytalanul, állategészségügyi dokumentumok nélkül. A feltárt és dokumentált szabálytalanságok miatt a hatóság eljárást indított a vállalkozó ellen.

A Nébih a feltárt jogsértések miatt azonnali hatállyal forgalmi korlátozást rendelt el a sertésállományra, továbbá azonnali hatállyal elrendelte az élelmiszer-hulladék lefoglalását és megsemmisítését. A hivatal minderről tájékoztatta a területileg illetékes Békés Megyei Kormányhivatalt és az ennek részeként működő térségi élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi főosztályt.

 
Mokán István, Sarkad polgármestere (j) Kovács Józseffel, a térség fideszes országgyűlési képviselőjével (b)
Forrás: Kovács József Facebook

A Nébih illetékese a Narancs.hu-t arról tájékoztatta, hogy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállítását célzó intézkedéseken túl a jogszabály által meghatározott bírságot is megállapít majd, illetve az érintett állattartó adatai elérhetőek a Nébih jogsértési listáján. További kérdéseinkre – sikerült-e kideríteni, hogy az élelmiszer-hulladékot (moslékot) honnan és milyen gyakorisággal szerezte be a vállalkozó, illetve hogy a jogsértő állapot mióta áll fenn – nem kaptunk választ arra hivatkozva, hogy a vizsgálat nem zárult le. „Jelenleg is zajlik az adatgyűjtés és felderítés a lehetséges további felelősök azonosítása és az esetleges jogkövetkezmények megállapítása érdekében”, s ha „olyan cselekmény megvalósulását észleli a Nébih, aminek kivizsgálására más szerv jogosult, arról tájékoztatja a hatáskörrel rendelkező, illetékes társhatóságo(ka)t” – írták lapunk érdeklődésére.

Az például nem túl életszerű, hogy a moslékot magánszemélyektől, hetente több tucat helyről begyűjtve szerezte volna a lebukott sertéshizlaló. A tízezres békés-bihari település legnagyobb konyhája viszont önkormányzati tulajdonú – nem kizárt tehát, hogy onnan származhat a veszélyes hulladék. Ebben az esetben viszont a jogsértésről tudnia kellett Mokán István polgármesternek is;

egyrészt, mert az önkormányzat első embere, másrészt, mert a "tilosba tévedt" vállalkozó testvére.

Természetesen megkerestük a polgármestert is: tudta-e, hogy be nem jelentett sertéstartás folyt a Sugár utca 11. szám alatt? Azt is megkérdeztük, megítélése szerint a város szempontjából milyen közegészségügyi, higiénés problémákat, veszélyeket vet fel, hogy nem jelentették be a sertéstartást, s hogy az állatok állategészségügyi állapota nem igazolt? Rákérdeztünk arra is, miképpen fordulhatott elő, hogy veszélyes hulladéknak számító moslékot is találtak az ellenőrzés során a disznótartónál, s ez esetleg nem az önkormányzat fenntartotta közintézményekből került-e a vállalkozóként ténykedő testvéréhez. Azt is szerettük volna megtudni, hogy tájékoztatta-e a sarkadi képviselő-testületet a történtekről, a feltárt szabálytalanságokról. Több hete elküldött kérdéseinkre azonban máig nem kaptunk választ.

 
Mokán István hivatalában
Forrás: Mokán István Facebook  

Ugyancsak nem válaszolt megkeresésünkre a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott, Takács Árpád, annak kabinetfőnöke és sajtószóvivője sem. A békéscsabai központú kormányhivatalon belül működő élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi főosztály egyik vezetője, Bakos Pál megkeresésünkre visszakérdezett:

honnan tudjuk, hogy a Nébih tájékoztatta őket a sarkadi esetről?

Amikor jeleztük, hogy ezt a Nébih maga közölte, és mindezt az eljárási protokoll alapján tette, akkor a megyei főállatorvos jelezte: belső szabályozás szerint tájékoztatást bármely ügyben csak a kormánymegbízottól kaphatunk. A térségi sajtóban különben aktív, a Fidesz által kinevezett Takács Árpád viszont nem válaszol.

A "feddhetetlen előéletű, erkölcsileg kikezdhetetlen" polgármester

Kilenc évvel ezelőtt az akkori sarkadi alpolgármester, Mokán István élettársa megkérdőjelezhető támogatásokat kapott az önkormányzattól. Az asszony a sarkadi polgármesteri hivatalban dolgozott, és 2007 októberétől 2011 márciusáig több mint 200 ezer forint normatív lakásfenntartási támogatásban részesült, 2010 októberétől pedig egy év időtartamra rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot is megállapított az első házasságából született gyerekére az önkormányzat. Az indoklás szerint a benyújtott igazolások és nyilatkozatok alapján a kérelmező egyedülálló, és a családban a havi egy főre jutó nettó jövedelem nem érte el a 39 ezer 900 forintot – miközben Sarkadon pontosan tudták, jó ideje közös háztartásban él Mokánnal, akinek alpolgármesterként a havi illetménye csaknem bruttó félmillió forint volt.

Az ügyben névtelen feljelentés nyomán indult nyomozás kiderítette, hogy a támogatás és a kedvezmény jogtalan kiutalásában az alpolgármester is közreműködött. Mokánt 2014 őszén mégis megválasztották Sarkadon polgármesternek, noha néhány hónappal előbb megszületett az első fokú elmarasztaló ítélet ellene: a Gyulai Járásbíróság első fokon 2 millió forint pénzbüntetésre ítélte. A másodfokon eljáró Gyulai Törvényszék a büntetési tételt 3 millióra emelte 2015 áprilisában. Élettársát első fokon 1 év felfüggesztett börtönre ítélték; ezt a másodfok 6 hónapra mérsékelte. Súlyosbító körülményként értékelte a bíróság, hogy Mokán a „közmegbízatását felhasználva” követte el a költségvetési csalást – közügyek gyakorlásától azonban nem tiltották el. A sarkadi képviselő-testületnek lett volna még lehetősége, hogy méltatlansági eljárást kezdeményezzen a polgármestere ellen, csakhogy nem akadt senki, aki ilyen indítványt tett volna. Pedig a Népszabadság egykorú beszámolója szerint 2015 márciusában egy képviselői kérdésre adott válaszában Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető akkori miniszter kijelentette: akit költségvetési csalás miatt elítélnek, az méltatlan a tisztségére, s le kell mondania. Mokán ezt nem tette meg.

A Fidesz országos választmánya a 2019-es helyhatósági választásra való felkészülés és jelöltállítás részeként olyan határozatot fogadott el, mely szerint „csak feddhetetlen előéletű, erkölcsi-etikai szempontból kikezdhetetlen, a közösség megbecsült tagjaiként számon tartott jelöltek indíthatók a Fidesz színeiben az őszi önkormányzati választáson”. Mokán 2019-ben a Fidesz színeiben indult, mi több, a Fidesz Békés megyei választmányának alelnökévé is megválasztották. Sőt, 2019 őszén ő volt az egyetlen polgármesterjelölt a 10 ezres lélekszámú Sarkadon.

 (Címlapképünk illusztráció)

Figyelmébe ajánljuk