Kilenc szervezet tiltakozik az új szegedi híd tervei miatt

  • narancs.hu
  • 2023. március 19.

Kis-Magyarország

Az állam és az önkormányzat „közös ámokfutásáról” írnak. A szegedi alpolgármester válaszol.

Kilenc civil szervezet tiltakozik a Szegedre tervezett harmadik Tisza-híd tervének eddig nyilvánosságra került változata ellen. A civilek – köztük a Járda a Gyalogosoké, a Magyar Kerékpárosklub, az Energiaklub, a Magyar Közlekedési Klub – legfőképp azt sérelmezik, hogy amikor a több ezer helyi lakos megtudja majd, mi készül, már késő lesz.

 

„Sok évtizednyi halogatás és ígérgetés után az Építési és Beruházási Minisztérium (most már Építési és Közlekedési Minisztérium – a szerk.) megbízásából most végre részletes terveket készítenek a szegedi 3. Tisza-híd megépítéséhez. A szegediek, és főleg az érintett Bécsi körút környékén élő belvárosi és alsóvárosi lakosok még nem is sejtik, hogy mennyire botrányos és fölháborító tervek készülnek a budapesti tervezőirodánál” – fogalmaz a civilek közleménye. – „Nem is tudhatják, mert a szegedieket senki nem kérdezi meg, és nem tájékoztatja a projektről. A koncepció megalkotásánál sem voltak kíváncsiak sem a szegedi civil szervezetek, sem a lakosok véleményére, ennek pedig az lesz a következménye, hogy mikor az érintett, több ezer helyi lakos megtudja a részleteket, már nem lehet semmin sem változtatni.”

 

A civilek így látják, mit terveznek a tervezők: „egy 6-7 sávos belvárosi autópályát a Bécsi körútra, a házak ablaka alá vitt járműforgalommal, túlságosan keskeny bicikliúttal, rengeteg kivágott fával és bokorral, minimálisra csökkenő zöldterülettel. Teljesen figyelmen kívül hagyják Szeged közlekedési koncepcióit, autóba fullasztják Alsóvárost, megszüntetik a buszsávokat, és a zebrák egy részét. A hídra nem terveznek helyi tömegközlekedést, és a vasúti hidat sem tervezik most meg, sőt, a makói vasútvonal városhoz közeli részét megszüntetnék, tönkretéve ezzel a vasúti közlekedés maradékát is. A 70-es évek benzingőzös szemléletét hoznák vissza Szegedre, de hogy ezt leplezzék, greenwashing gyanánt a hidat mindenféle növényekkel futtatnák be – egyébként teljesen értelmetlenül.”

A közleményből kiderül, nem csak a minisztériumot, de az önkormányzatot is hibáztatják a szervezetek: „közös ámokfutásról” írnak, és azt követelik, hogy a tervezés a lakosok és a civil szervezetek bevonásával folytatódjon, illetve úgy alakuljon át a terv, hogy megfeleljen a 21. századi követelményeknek.

A tiltakozást Magyar László szakértő (Energiaklub), Pap Dániel aktivista (Extinction Rebellion Magyarország), Veszprémy Márton aktivista (Friday for Future Magyarország), Kаjоs Bаrnаbás alapító (A Járda a Gyalogosoké), Fodor Gergely elnök (Közlekedő Tömeg Egyesület), Kürti Gábor elnök (Magyar Kerékpárosklub), Pongrácz Gergely elnök (Magyar Közlekedési Klub), Tömör Miklós projektmenedzser (Város és Folyó - VALYO), Árva János alapító (Velo Budapest) írta alá.

Érveiket részletesen itt fejtik ki.

Bemutatták azt is, az eddig megismert információk alapján hogyan nézne ki a hídra vezető Bécsi körút és az azt keresztező Boldogasszony sugárút a híd megépítése és a hozzá kötődő beruházások nyomán.

 
Bécsi körút
 

 

 
Boldogasszony sugárút
 

 A magyarnarancs.hu megkérdezte a tiltakozásról a szegedi önkormányzatot.  Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester azt írja, „a szegedi déli híd a Nagykörút bezárásával a Tisza mindkét partján új fejlesztési területeket tár fel, amik előbb-utóbb beépülnek és ezekhez nyilván szintén fog forgalom kapcsolódni. Tehát 50 éves távlatban nem csak a jelenlegi forgalmat kell, hogy az új híd elvigye, hanem az Újszegeden a vasúttól délre fekvő és a szegedi oldalon a jelenlegi MÁV teherpályaudvar területén várható fejlesztések hatását is. Erre készült forgalmi becslés, ennek alapján tervezték meg a mérnökök a forgalomtechnikát, természetesen figyelembe véve azt is, hogy a Belvárosi hídról a személygépjármű forgalom alapvetően ide fog terelődni.”

Az alpolgármester márpedig úgy ítéli meg, az új híd jó kerékpáros és gyalogos kapcsolatot fog biztosítani a folyó két partja között, és a projektben a troliközlekedés későbbi fejlesztésének a részbeni előkészítése is szerepel. Megterveztetik az új körútszakasz mentén a megállóhelyeket. A Bécsi körúti szakaszon a Főmterv bevont a munkába kertész tervezőt, aki „részletesen vizsgálja a növényállományt és a közlekedési munkarészeknél figyelembe veszik a javaslatait”.

Nagy Sándor emlékeztet, amikor a tervezést előkészítették, a szegedi önkormányzat kérte, olyan megoldás szülessen, ami később lehetővé teszi, hogy vasúti híd is épüljön a most építendő közúti híd mellé.  Az épülő pilléreknek ezt is el kell bírniuk, így választják ki a híd szerkezetét is, és mindezt a novemberi közmeghallgatáson bemutatták.

„Mivel egy olyan városi híd épül, ahonnan remek kilátás nyílik majd a városra is, tehát várhatóan mindenképpen megjelenik itt egy nézelődő forgalom, ezért a tervezés során az északi oldal ennek megfelelően meg kíván felelni ennek a közösségi igénynek is. Olyan, egyedi zöld tér kerül kialakításra, ami egyrészt kellemesebbé teszi a gyalogos közlekedést, másrészt alkalmas arra is, hogy az emberek itt elidőzzenek, a város szépségében gyönyörködve” – írta az alpolgármester. 

A régen megálmodott harmadik szegedi híd politikai előéletéről ebben a cikkben írtunk:

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.