Nagyot bukott a kaposvári színészképzés is, jelentkezőinek közel felét elvesztette

  • Huszka Imre
  • 2021. március 28.

Kis-Magyarország

Fennállása óta nem jelentkeztek ilyen kevesen a kaposvári színészképzésre. 

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE) lassan egy éve zajló háborúskodás, főleg a nyomában támadt bizonytalanság miatt a színművészi pályára készülők nagyobb része dönthetett volna a kaposvári képzés mellett, ám a számok azt mutatják, hogy az egyetlen vidéki egyetemi színészszak ugyanúgy negatív rekordot állított be, ahogy a budapesti „nagytestvér”.

Fennállása óta ugyanis még nem jelentkeztek ilyen kevesen a somogyi megyeszékhelyen működő színművész szakra:

a 2019-es 419-cel és a tavalyi 440-nel szemben az idén már csak 261-en jelentkeztek a képzésre, amely 40 százalékos (!) mínuszt jelent.

Az ok vélhetően többrétű, s Vidnyánszky Attiláék erőszakos térfoglalása csupán egy a sok közül. Mint az ugyanis közismert, a kaposvári színészképzést az Orbán-féle kultúrpolitika ügyeletes színházi erős embere már jóval korábban, 2012-13 környékén magáévá tette. Bár a módszerek ott sem voltak kíméletesebbek, annak idején ez kisebb nyilvánosságot kapott, az SZFE-n az elmúlt hónapokban történtek miatt viszont már más megvilágításban láttatják Kaposvárt is. 

Az előbbitől nem függetlenül valószínűleg hatottak a közvéleményre azok a médiatartalmak is, amelyek a SZFE gleichschaltolása kapcsán jelentek meg a kaposvári esetről akár a Magyar Narancsban, akár a Narancs-cikk információit felhasználó – amúgy kiváló – Partizán-videóban. Ezzel nyilván szélesebb körhöz jutott el az a tény, hogy a vidéki színészképzés „fellegvárában” – ahogy helyi politikusok szeretik emlegetni – ugyanaz vár a leendő hallgatókra, mint Budapesten.

Felehetően az integráció sem tett jót a kaposvári színészképzés renoméjának: tavaly nyáron a Kaposvári Egyetemet ugyanis beolvasztották az akkor még Szent István Egyetem néven működő intézménybe, amelyet mintegy fél évvel később át is neveztek Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemnek (MATE). Míg azonban a volt Kaposvári Egyetem négy, viszonylag egyenrangú karral működött – benne művészeti, pedagógus- és gazdasági képzéssel az agrárszakok mellett –, az újdonsült felsőoktatási monstrum már elsődlegesen agrárprofilú intézmény, amelyben talán hosszabb távon mégsem fordítódik kellő figyelem a színművész-képzésre, sőt, talán a megmaradása sem garantált

Valószínűleg a fentiekhez hasonlóan taszító volt a kaposvári Rippl-Rónai József Művészeti Karon a színészképzésben alkalmazott oktatási rendszer is, amelyet „duális képzésnek” kiáltott ki személyesen Vidnyánszky Attila. Lényege, hogy

nem csak az utolsó, ötödik évben teljesítenek a hallgatók színházi gyakorlatot, hanem már az első perctől egy-egy – főleg Vidnyánszky-támogató – színházhoz vannak „kicsapva”.

Tegyük hozzá: míg Vidnyánszky Attila és az intézetvezető Kéri Kitty is számtalan alkalommal, évek óta nyilatkozott a kaposvári színészképzés „duális voltáról”, a MATE egyetemi hivatalos honlapján a színművész szak a mai napig nem szerepel a duális képzések között.

 

A diákok kiszervezése emellett finoman szólva is kaotikusra sikeredett: sem a hallgatók elhelyezésével, sem az elméleti órák megtartásával nem törődött érdemben senki, a diákokat a színházak eleinte főleg ingyen statisztaként foglalkoztatták. A „duális képzés” jelszava így csupán arra volt jó, hogy Vidnyánszky Attila, aki teljes körű reformot ígért Kaposváron mondván, nem kell két egyforma színészegyetem az országban, legalább egy ígéretét betartsa a sok közül.

Több érintett szerint összességében viszont a képzés színvonala leginkább a régi, a színházak mellett működő stúdiókéra emlékeztet, ahol azokat a fiatalokat foglalkoztatták és oktatták, akik nem kerültek be a színművészetire.

Az említett okok mellett ugyanakkor közrejátszhatott a jelentkezők számának csökkenésében a több színházi szakember által megjósolt színésztúltermelés, és a piac erre adott válasza is, erre utal a hvg.hu-nak a színészképzésre jelentkezők számával foglalkozó cikke is.

Nem zárható ki, hogy a jelentkezők számának csökkenése csupán átmeneti jelenség. A kaposvári színészképzés jövőjét tekintve ugyanakkor a Vidnyánszky-féle egész pályás letámadás logikáját és rapid módszereit látva, valamint azt számba véve, hogy gyakorlatilag már mindkét színészképzést maga Vidnyánszky irányítja, az is elképzelhető, hogy előbb-utóbb összevonják a két, magyarországi színészképző intézményt.

Figyelmébe ajánljuk

Kormányinfó: Magyar Péternek új korszaka van

  • narancs.hu

Gulyás Gergely szerint háborúra készül a NATO, hozzánk viszont jön a kínai elnök. Az üzemanyag árait nem fagyasztják be, csak árcsökkentésre vennék rá a kereskedőket. Az nem derült ki, hogyan.

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.