KÖNYVMELLÉKLET

A kritikai elvekről

Dave Eggers: Atyáitok? Hol vannak ők? És a próféták örökké élnek-é?

  • Sári B. László
  • 2018. május 19.

Könyv

Minden ellenkező híreszteléssel ellentétben a kritikusnak is vannak elvei. Meggyőződéses híve a demokráciának, elkötelezett nemzete mellett. Minden pénteken halat ebédel, szilárdan hiszi, hogy a világ bizonyos dolgai végtelenül egyszerűek, míg mások borzasztóan összetettek, s makacsul tartja magát ahhoz, hogy ő bizony minden esetben tudja a különbséget a kettő között.

Olvas, hallgat, beszélget, néz – ebben a sorrendben. Véleménye van, határozott elképzelései, és kötelessége azokat nem véka alá rejteni. Amikor viccel, azt is komolyan gondolja. Egyszóval: kellemetlen fráter. Vagy fraterina. Aki szakmailag sem tűri, ha az elvei egy részében osztozó szerző vagy az általa létrehozott szöveg megúszásra játszik.

Dave Eggerset az Atyáitok? Hol vannak ők? És a próféták örökké élnek-é? című, a hátsó borítón regénynek titulált szöveg szerzőjét a The Independentet idézve – ismét csak a hátsó borítón – a kiadó így nevezi: „nemzedékének legnagyobb hatású írója”. Ahogyan a műfaji megjelölésben, úgy ebben a pompázatos jelzős szerkezetben is van némi túlzás. Eggers rengeteget dolgozik, méghozzá számtalan területen. Publikál fikciós és nem fikciós prózát, kiadóként és szerkesztőként tevékenykedik, képzőművészeti alkotásokat jegyez, forgatókönyveket és kritikákat ír, jelentős civil aktivistaként is: az írástanításnak, az oktatásfinanszírozásnak és tehetséggondozásnak, valamint emberi jogi esetek dokumentálásának szenteli ideje javát. Tevékeny, elkötelezett értelmiségi, kinek irodalmi munkásságát a kritika a „posztmodern”, sőt a „poszt-posztmodern”, illetve az „új őszinteség” fogalmaival igyekszik megragadni. Törekvéseinek java részével magánemberként és kritikusként is egyetértek – elvben. Ha a szövegeiről kell ítéletet mondanom, már más a helyzet.

Korábban már volt alkalmam – még a szerző forgatókönyve alapján készült filmváltozat moziba kerülése előtt – feldicsérni a didaktikus, igencsak áttetszően pszichologizáló, ténylegesen is az amerikai regény allegorizáló hagyományába illeszkedő sikerszövegét, A Kört. Hasonlóan megbocsátó értékelésre azonban az Atyáitok?…nem számíthat, már csak azért sem, mert még a látszatát is kerüli annak, hogy elbeszélésként szcenírozza önmagát. Párbeszédes formában megírt – a történet és az elbeszélés alakulásába való explicit narrátori közbeavatkozást radikálisan elvető – drámai vagy talán inkább filmdrámai szöveggel van dolgunk, amire a cselekmény és a helyszínek egyszerűsége, a szöveg tagolása utal a leginkább. A barátja halála óta zavartan viselkedő Thomas elrabol hét embert, akiket egy elhagyatott katonai bázis megszámozott épületeiben láncol le, egymástól elszigetelve, hogy aztán nyakatekert, hőzöngve előadott féligazságokat mondjanak fel a szócsőként funkcionáló szereplők. Az űrhajós volt évfolyamtárs, a vietnami veterán kongresszusi képviselő, a pedofil középiskolai matematikatanár, Thomas anyja (!), a kamaszkori barátot leterítő egyik rendőr, a rendőrségi brutalitást fedező kórház betegfelvételise, végül a tengerparti kószálások során meglátott és megszeretett állatorvosnő. Ahogy ebből a hevenyészett tartalmi összefoglalóból is kiderülhetett, aligha akadna magára valamit is adó, komoly irodalmi kiadó, aki egy ilyen szinopszis után érdeklődne a történet iránt, ám ha mégis, nem valószínű, hogy a szöveg elolvasása után mindjárt szerződést kötne az alkotóval, honoráriumot fizetne neki, kiadná, méghozzá az üzleti siker reményében. Ha mégis megtörténne mindez – mint ahogyan az Atyáitok?… eredeti kiadását az Alfred A. Knopf és Eggers saját vállalkozása, a McSweeney’s jegyzi –, akkor magának az irodalmi intézményrendszernek a (diszfunkcionális) működéséről kellene eltöprengenie a kritikusnak.

A fentiek tükrében egyáltalán nem véletlen, hogy az amerikai kritika is egyértelmű értetlenkedéssel fogadta Eggers művét, melyet alig leplezett didaktikussága (a rendőri brutalitás nyílt elítélése, a szexuális visszaélésekkel kapcsolatos árnyaltabb, már-már relativizáló okfejtés) miatt ostoroztak, s az esetlenül megteremtett drámai helyzetben rejlő lehetőségek kiaknázatlansága, a propagandisztikus üzenetek átlátszó csomagolása miatt találtak könnyűnek. A szövegnek ezen sajátosságai a magyar kontextusban még nyilvánvalóbbak, és – ha lehet – még irritálóbbak. Amit csak súlyosbít a suta megoldásoktól, anglicizmusoktól hemzsegő, helyenként teljesen letisztázatlan magyar fordítás, melyen nem csupán a szerkesztői munka, de a fordítói alaposság nyomai sem látszanak. Fércműnek nem jár rendes fordítás, bólint erre csendben a bennem élő fordító, ám az éppen a főhelyet elfoglaló kritikus szigorú pillantására elszégyelli magát. Ismét csak az a kérdés merül fel, mint az eredeti kapcsán: ezt minek kellett kiadni? És ha már, akkor miért így?

Dave Eggers szimpatikus alak: koránál és munkájánál fogva sokat látott és tapasztalt (kortársaival ellentétben nemcsak Amerikából, de) a világból ahhoz, hogy belásson és magáénak valljon olyan elveket, melyeket – nem csak kritikusként – én is fontosnak vallok. Ám ez nem jelenti azt, hogy írónak is jó. Mert ugyan a regénybéli Thomasszal együtt komolyan hiheti azt az egyébként egyáltalán nem könnyen bizonyítható összefüggést, hogy a rendőrök azért lőtték le a barátját, mert „nem tudnak olvasni”, de ennek belátásához és az olvasó meggyőzéséhez több szükségeltetik annál, hogy a szövegben ezt két egymást követő oldalon megismételje.

Megesik, a kritikus azért olvas, hogy másnak már ne kelljen. És utána nem hallgathat.

Fordította M. Nagy Miklós. Európa Könyvkiadó, 2017, 221 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.