Képregény

Dave McKean: Black Dog

  • Kránicz Bence
  • 2017. november 5.

Könyv

A Fekete kutya két egyéni hangú angol művész találkozásának története az első világháború dögszagú lövészárkaiban. Egyikük Paul Nash, aki valóban kint volt a fronton, az őt ért traumák hatására korai, preraffaelita finomságú képei helyett hazatérve komor, szürrealista tájképeket kezdett festeni. Vele ellentétben Dave McKean nem harcolt a Nagy Háborúban, csak Nash figuráján keresztül álmodta bele magát Ypres poklába. A világháború centenáriumán alakult brit emlékbizottság kérte fel, hogy dolgozza fel a témát. Ennél többet nem mondtak, de nem is mondhattak neki, McKean stílusának lényege ugyanis éppen a végsőkig vitt kollázstechnika, amely nemcsak az egyes albumok képi világát határozza meg, hanem az alkalmazott művészeti formák sokféleségét is ígéri. A grafikusként, íróként, rendezőként is ismert McKean ma valóságos intézménynek számít Nagy-Britanniában, itthon leginkább a Neil Gaiman-féle Sandman borítórajzai vagy a Tükör­álarc című film révén ismert.

Nemrég megjelent, rögvest Eisner-díjra jelölt képregényében időpillanatokat hasít ki Nash életéből: kávéházi kvaterkázás a villámháborúra számító londoni okosokkal, magányos séta a mélyzöld lápvidéken, frusztrációk a fiúiskolában. Majd elmosódik, szétmállik a finomvonalas rajzokkal, papírkivágásos játékokkal megoldott óvilág, és marad a sötét, sáros, hullabűzös csatatér. A vastagon festett háborús iszonyat úgy terpeszkedik el a nagy alakú dupla oldalakon, mint Nash és a többi szerencsétlen kiskatona elméjén – hazatérve sem lehet másra gondolni, az az íz, az a szag halálig kísért. Gyengébb munkáiban McKean hajlamos tapicskolni a fekete giccsben, és most is közel kerül hozzá, de egy pillanatra sem szédül bele. Nash érzékeny monológjai, jegyzetei ellenpontozzák a látványt, amely túlzás nélkül szemkápráztató, McKean stílusgazdagságának, lehengerlő vizuális műveltségének maradandó dokumentuma.

Dark Horse Books, 2016, 120 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.