Könyv

Jennie Melamed: Lányok csöndje

Könyv

A szolgálólány meséjének második reneszánsza óta erősen megszaporodtak az olyan antifeminista világokat teremtő disztópiák, amelyekben a „nő helye” riasztó perspektívát mutat. Már ha épp van perspektíva a nők számára, és nem csak a fajfenntartás kizsigerelhető eszközének tekintik őket. Atwood regényéhez hasonlóan a pszichiátriai szakápolóként tevékenykedő, a doktorija során a gyerekkori szexuális bántalmazás antropológiai, biológiai és kulturális aspektusait vizsgáló, vagyis a traumatizált gyerekekre specializálódott szerző alternatív világában (is) a rendszerszintű abúzus kerül fókuszba. Ám a végtelen kiszolgáltatottság, a társadalmat uraló csoportok törvénybe foglalt, vallási alapokkal biztosított erőszak-megnyilvánulásai ellenére a sztori mégsem a tett tanmeséjeként hat, Melamed sokkal inkább az áldozattá váló lányok szabadságtörekvéseit ábrázolja. A szerző a nyomasztó patriarchális társadalom plasztikus bemutatásával, apránként adagolt információkkal teremt feszültséget, hamar bizonyossá válik, hogy a lányok és nők teljes mértékben jogfosztottak, előbb apjuk, majd férjük tulajdonát képezik, és a bullshit duma ellenére, miszerint „társadalmunk az asszonyainkra épül”, csupán addig érdekesek, amíg be nem töltik a számukra kijelölt feladatot. A váltott szemszögből, négy fiatal lány elbeszéléséből kirajzolódó rémmese egy szigeten játszódik, ahol az istenként dicsőített Ősök az Óföldről érkeztek, és bár az általános tudatlanság okán teljesen elfogadott a hazugság és a bűn örökítése, csak akad, aki ellentmond.

Fordította: Diószegi Dorottya. Athenaeum, 2018, 383 oldal, 3699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.