Sokat ígérnek - Minimum tizenegyes! - a Magyar Narancs irodalmi sikerlistája - magyar irodalom

  • Vári György
  • 2010. június 3.

Könyv

1. Lanczkor Gábor: A mindennapit ma (Kalligram, 2010) - 79 pont 2. Háy János: Egy szerelmes vers története (Palatinus, 2010) - 74 pont 3. Tompa Andrea: A hóhér háza (Kalligram, 2010) - 49 pont 4. Rubin Szilárd: Római egyes (Magvető, 2010) - 46 pont 5. Berniczky Éva: Várkulcsa (Magvető, 2010) - 41 pont 6. Garaczi László: Arc és hátraarc (Magvető, 2010) - 40 pont 7. Schein Gábor: Egy angyal önéletrajzai (Jelenkor, 2009) - 34 pont 8. Szilasi László: Szentek hárfája (Magvető, 2010) - 30 pont 9. Tallér Edina: A húsevő (Kalligram, 2010) - 23 pont 10-11. Nádas Péter: Szirénének (Jelenkor, 2010) - 21 pont Rosmer János: Hátsó ülés (Kalligram, 2010) - 21 pont Szavazóink: Ambrus Judit, Bazsányi Sándor, Bárány Tibor, Báthori Csaba, Bedecs László, Benedek Anna, Bodor Béla, Bojtár Endre, Csáki Márton, Darvasi Ferenc, Faragó Kornélia, Gács Anna, Halmai Tamás, Jánossy Lajos, Jenei László, Kálmán C. György, Kiss Noémi, K.
Kabai Lóránt, Lapis József, László Ferenc, Lóránd Zsófia, Margócsy István, Menyhért Anna, Mikola Gyöngyi, Németh Zoltán, Selyem Zsuzsa, Szilágyi Zsófia, Szegő János, Tarján Tamás, Teslár Ákos, Urfi Péter.

A szavazóknak minden alkalommal 4, a közelmúltban magyarul megjelent szépirodalmi vagy azzal határos műfajú kötetet kell megnevezniük és sorrendbe állítaniuk; az első 15, a második 10, a harmadik 6, a negyedik pedig 3 pontot kap.

A listás könyvek megvásárolhatók a Fókusz Könyváruházban. Cím: 1072 Budapest, Rákóczi út 14. fokusz [dot] budapest [at] lira [dot] hu

A győztes munka zavarba ejtően fiatal, harminc alatti szerző könyve, akinek versesköteteit is komoly és megérdemelt elismerés fogadta, listánkon is, másutt is. A Vissza Londonba című kötetnek bizonyosan az utóbbi évek legkomolyabb lírai teljesítményei közt van a helye. Első epikai munkája a hallgatás kapcsolatait érzékelteti a bűnnel és az erénnyel, a hallgatás és a transzcendencia kapcsolatait, ami már költőként is foglalkoztatta. Néri Szent Fülöpről szóló könyvének annak a szikárságában is emlékezetes, súlyos titkokat előjelző és felmutató nyelvnek a megszólaltatása a legnagyobb teljesítménye, amelyen minderről egyáltalán szólni lehet. Ezt a nyelvet méltatja Dunajcsik Mátyás (Egy szent mindennapjai, Revizoronline) és Urfi Péter is (Vezekeljen kicsit, Magyar Narancs, 2010. április 22.) a könyvről szóló kritikáiban. Szavazóink, úgy tűnik, az elkövetkező évtizedek egyik legkomolyabb szerzőjeként számolnak vele, és e sorok szerzője boldogan zárkózik fel ehhez a konszenzushoz.

Háy János versgyűjteménye Margócsy István szerint kicsit blazírt, kicsit szentimentális, és ez elég sokat elmond a kötet érzelmi tónusainak egyidejű sokféleségéről. Az érzelmi viszonyok bonyolultságát fájdalmas humorral szemlélő, a lírai sűrítettséget a cím ígéretéhez híven reflexióba és narrációba oldó verseskötetben "a mondókáknak és kiszámolóknak játszi könnyedségét... a számonkérés és számvetés komolysága helyettesíti - ám úgy, hogy a játék humoros voltának ígérete soha nem vonatik kétségbe" - véli, újfent, Margócsy (Nagyot- és kicsithallók költészete, Élet és Irodalom, 2010. május 21.).

A színháztörténészként, színikritikusként ismert Tompa Andrea nemrégiben súlyos regénnyel jelentkezett, és első próbálkozása rögtön bronzéremmel nyitott a kora nyári tabellán. A könyv hatalmas, az egymástól elválaszthatatlan emlékeket egyberázó darabjai érzékeltetik azt a nehezen elviselhető sűrűséget, amit Vida Gábor Népszabadság-beli kritikája (Miből él a hóhér, 2010. május 22.) úgy fogalmazott meg, hogy "1914 óta kvázi hadiállapot van Kolozsvárott". A mondatok nehezen engednek be, de ha az olvasó rááll a ritmusukra, elszabadulnia sem lesz könnyű tőlük. Múltunk mind össze van torlódva - ennek a közhellyé koptatott nagy József Attila-mondatnak ad újra eleven értelmet a regény. Józsa Márta indulása után az utóbbi években már másodszorra ad a Ceausüescu-diktatúra emlékezete formátumos, nagyon sokat ígérő kezdő írót a magyar irodalomnak.

A nemrég elhunyt Rubin Szilárdot halála előtt alig pár évvel fedezte fel hazája, illetve ez a folyamat, a felfedezésé még most is zajlik, az első híradások után mintha most válna lassan közös tudássá jelentősége. Erről a megrendítő egybeesésről, Rubin szomorú életéről és műve rendkívüli fontosságáról beszél Dunajcsik Mátyás a májusi Holmiban megjelent szép nekrológjában (Talán most kezdődik). A céltalan tévelygésről, a magárahagyatottságról és az ehhez kapcsolódó, mániákusságig fokozódó szerelmi szenvedélyről, a testi és lelki kiszolgáltatottságról beszél a Csirkejáték, míg a főmű mellé felzárkózó, szintén nagyszerű Római egyesben, bár közeli rokona az előbbinek, mintha kevésbé volna jelen az egzaltáció, pasztellebb színekkel dolgozik (Dunajcsik Mátyás tollából való kritikáját lásd lapunk március 11-i számában).

Berniczky Éva szülőföldje, Kárpátalja "szociografikus mitológiáját" írja tovább új novelláskötetében, ahogy Nagy Gabriella mondja a Literán az írónővel készített interjújában (Ez az én Kárpátaljám, 2010. május 19.). Ennek a tündéri realizmusnak az újabb darabjaihoz, helyzeteihez, figuráihoz jutunk hozzá, ha hallgatunk az ítészekre, és nem mulasztjuk el megvásárolni munkáját, mely egyként emlékeztet Márquezre, Hrabalra és Bodor Ádámra a Kultúrpart kritikusa, Poós Zoltán szerint (Íme a tizennégy karátos asszony).

Garaczi László kötetéről már irodalmi beszélgetés is folyt, mielőtt megjelent volna, mutatva a magyar irodalmi élet szinte szédítő naprakészségét, és a könyv máris felkerült a listára is, továbbá a művet tárgyaló kritikusok lelkesedése erősen valószínűsíti, hogy ez még csak a kezdet. A Garaczi olvasóinak ismerős Lemúr Miki kalandjait ezúttal a néphadsereg kötelékében követhetjük nyomon, finom utalásokkal a magyar irodalom egyik (vagy talán: a) kultikus klasszikusára, Ottlik Géza Iskola a határonjára. A kőszegi katonai alreálból a késő szocialista honvédelem terepére érkezünk tehát. Akiknek esetleg még nem ismerős Lemúr Miki, azoknak kiváló alkalmat kínál a szöveg arra, hogy megkezdjék a barátkozást.

Schein Gábor regénye már előző listánkon is szerepelt, ő az egyedüli "túlélő". Akkor még nem születtek róla kritikák, azóta Bazsányi Sándor és e sorok írója az ÉS-ben (Fecsegő minden angyal és "A betűk homokszemei", 2010. március 12.), valamint Turi Tímea a vajdasági Híd folyóirat márciusi számában (Vak tükrök) tette le a voksát a szöveg mellett. Aki nem tette be a karácsonyfa alá, és márciusban sem hallgatott ránk, most kiviheti magával a strandra.

Szilasi László, akárcsak Tompa Andrea, olyan irodalmár, aki szépprózára váltott, úgy tűnik, szintén kartársai megelégedésére. Talán mégis igaz a buta közhely, hogy minden kritikus szépíró a lelke mélyén. Szilasi könyve Garaczié után a második könyvheti fecske, s ha leszámítjuk a Kész regény című, Németh Gáborral közösen jegyzett érdekes kísérletet, akkor azt mondhatjuk, a jeles szerző e listán mutatkozik be belletristaként.

Egyik legnagyobb írónk, Nádas Péter "szatírjátékot" adott közre, amiben továbbviszi saját, súlyos problémáinak végiggondolását, az individualitásét, a testi kiszolgáltatottságét és a "hármasságét" - azét a harmadikét, aki mindig az egymásra találó testek közé állt a megelőző nagyregényekben is.

Nádas mellett a lista végén két fiatal Kalligram-szerző, Rosmer János és Tallér Edina szerepel, akiket összeköt az erotika iránti érdeklődésük is. Egyikük verseskötetet, másikuk rövidtörténeteket publikált, és mindketten érdemesek a figyelmünkre. Ebben a felállásban várjuk a könyvhetet.

Figyelmébe ajánljuk