Spéder Zoltán nemzeti nagytőkés és Nádas Péter magyar író találkozása a könyvpiacon

  • narancs.hu
  • 2015. június 29.

Könyv

Nem gondoltuk volna, hogy ez a két név valaha egy címben szerepelhet. Már csak ezért érdemes volt a Libri–Shopline-nak megvennie a Jelenkort!

A nagy múltú könyvkiadó a nagy étvágyú kiadói csoport részeként folytatja – derül ki Csordás Gáborral, a Jelenkor korábbi vezetőjével és Sárközy Bencével, a Libri Kiadó igazgatójával készített interjúból, amely a mai Magyar Nemzetben jelent meg.

Csordás Gábor a jövőben szerkesztőként és tanácsadóként vesz részt a könyvesműhely életében, a Jelenkor Kiadó ügyvezető igazgatói tisztségét mostantól Sárközy Benceigazgatója látja el - írja a Litera.

Lázár János balján Spéder Zoltán tulajdonos látható

Lázár János balján Spéder Zoltán tulajdonos látható

Fotó: MTI

Mindketten lelkesen nyilatkoznak az adásvételről. Sárközy állítja, hogy a Nádas Péter műveit is megjelentető kiadó arculata megmarad. „A Jelenkor és a hozzá hasonló kis cégek teret vesztettek az elmúlt években, így nem volt nehéz versenyezni velük. Az agóniájukat akár végig is nézhetnénk, de sokkal jobb, ha megmentjük őket” – mondta. Csordás pedig úgy összegezett, hogy „a szerzőink továbbra is a Jelenkornál jelennek meg, a változás mindössze annyi, hogy sokkal jobban fogjuk eladni a könyveiket, vagyis jobban járnak”.

Szintén mai hír, hogy Spéder Zoltán cégét az Origo potenciális vevői között emlegetik, olyan notabilitások mellett, mint Habony Árpád és Simicska Lajos.

A nagy összefonódás

A Shopline és a Libri-csoport – szakszóval – összefonódását korábbi cikkünkben tárgyaltuk. A két, egyenként is szerteágazó tevékenységgel rendelkező fél meglehetősen bonyolult ügyletet hozott tető alá. A Shopline a jelenlegi kormánnyal nem kimondottan ellenséges viszonyban álló nagyvállalkozó, Spéder Zoltán érdekeltségébe tartozik. Az online könyvterjesztésben piacvezető, 4,2 milliárdos forgalmú cég az utolsó években szerény veszteséget hozott, s úgy tűnhetett, pozícióit az Amazon is fenyegeti. Hozzá tartozott még a Bookline Könyvek nevű kiadó is. A veszteségesen működő, gyengébb online kompetenciákkal, ám a piacon a legmagasabb árrésekkel dolgozó könyvesbolti hálózattal és prosperáló kiadókkal rendelkező Libri-csoport 2013-ban 9,7 milliárdos forgalmat bonyolított le; a portfólió ismert marketingkiadványokat és internetes portálokat is magában foglalt (Port.hu, Fidelio.hu, Színház.hu, illetve a Fidelio műsorfüzet és a Bóbita magazin). Az összefonódás úgy történt, hogy a Shopline megvásárolta a Balogh Ákos többségi tulajdonában lévő Libri-csoport központi vállalkozását, a könyvkereskedelmet lebonyolító, de a cég kiadóiban is tulajdonrésszel bíró Libri Könyvkereskedelmi Kft. száz százalékát. A Libri fő tulajdonosa pedig megvette a Shopline részvényeinek 67,7 százalékát. Profiltisztításra is sor került, a Libri és a Shopline médiaérdekeltségei a Shopline tulajdonosához, az Indexet és az Inforádiót is birtokló CEMP-csoporthoz kerültek, így a Libri–Shopline kizárólag könyvkiadással és kiskereskedelemmel foglalkozik. A fúzióval mindkét fél nyert, és a piac egyik legerősebb szereplőjévé váltak. (További részletek az LS Csoportról Hamvay Péter összefoglaló cikkében: Jön a mumus.)

Figyelmébe ajánljuk