Lemez

Egy új kezdet

The Mars Volta: The Mars Volta

  • - minek -
  • 2022. október 12.

Kritika

Több mint két évtizede annak, hogy Omar Rodríguez-López és Cedric Bixler-Zavala, az At the Drive-In nevű poszthardcore zenekar tagjai a texasi El Pasóban megalakították, és gyors sikerre vitték a rocktörténet egyik legvalószínűtlenebb formációját.

A bevallottan késő hatvanas, illetve hetvenes évekbeli zenei inspirációkból építkező The Mars Volta látszólag tökéletesen anakronisztikus jelenség volt az állandó kísérletezésen, improvizációkon alapuló zenéjével, a káoszból a csúcspontig jutó, nem is kicsit pszichedelikus hangzású szerzeményeivel. A zenéket szerző Rodríguez-López jellegzetes gitárjátéka a pedál- és effektkészlet sűrű használatával éppúgy névjegye lett a zenekarnak, mint Bixler-Zavala misztikus-enigmatikus szövegei és énekhangja, s az időről időre cserélődő zenésztársakkal is hosszú időn át életben tartottak egy állandó magas színvonalon alkotó, koncepcióját tekintve változatos zenei cirkuszt, amelyre mind többen voltak kíváncsiak.

A zenekart alapításától kezdve egyfajta kreatív téboly hajtotta, néha a törzstagok is tartottak attól (és ennek időnként sajtónyilatkozataikban is hangot adtak), hogy ez a teremtő feszültség egyszerűen szétveti a bandát. Mégis meglepőnek tűnt, hogy tíz évvel ezelőtt ez tényleg bekövetkezett, mivel a kritikusok által rendre méltatott albumok sorát rögzítették, ráadásul az egyik legjobb és leglátványosabb koncertzenekarról volt szó. Esetükben nyugodtan beszélhetünk kultstátuszról, a rajon­gói­kon túl a zenészszakma megbecsülését is kivívták – egy időre afféle szerény kültagként Flea, a Red Hot Chili Peppers basszusgitárosa is tagja lett a formációnak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk