Színház

Végérvényesen

AlkalMáté Trupp: Jordán Adél

Kritika

A legtöbben az utolsó pillanatig reménykedtünk, hogy lesz valamiféle folytatás. Talán úgy, hogy az előadás végén megint elkezdik kihúzni a neveket a kalapból, vagy esetleg bejelentik, ahogy korábban ötlet szintjén felmerült, hogy jövőre Máté Gábor kerül sorra.

Ám, hogy ebben aztán végképp ne is reménykedjünk, az őt játszó Dömötör András rituális öngyilkosságot követ el a nyílt színen, az előadás végén pedig mindenki leül a színpad szélére, szembenézve a közönséggel. Összegződnek a korábbi előadások ebben az elnyújtott pillanatban, átélhetővé válik az eddigi kitárulkozások minden kínja és öröme. Meg a búcsú szomorúsága. Az SZFE-t elhagyó Máté Gábor búcsújának szomorúsága is.

Persze már az is óriási teljesítmény, hogy a 2003-ban végzett színészek végig tudták csinálni, amit tizenvalahány éve vállaltak: hogy minden osztálytársuk életéről készítenek egy előadást. Divatot teremtettek, sőt színháztörténetet csináltak: a személyesség és az önirónia mentén jelenetező, az emberi esendőséget ilyen mértékben felvállaló munkamódszerükkel új műfajt hoztak létre. (Hogy csak két példát mondjak: Határátlépések, Call Girl.)

A sorozat utolsó, Jordán Adélt bemutató darabjában talán még az eddigieknél is erősebb a magánéleti szál. Ennek az lehet az egyik oka, hogy Jordán coming-outja miatt (jelenleg egy nővel, Székely Kriszta rendezővel él párkapcsolatban) a néző akarva-akaratlanul is az útkeresés és a megnyugvás dramaturgiai ívét véli felfedezni az előadásban. Ráadásul Jordán családjánál nehéz lenne színészibb dinasztiát találni: Lázár Kati és Jordán Tamás gyermeke számára a színház is (csak) élet. Nem csoda, ha a kettő az előadásban is végérvényesen összefonódik.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk