Nehéz vele szembenézni, de a portugál tragédia elkerülhető lett volna

  • Urfi Péter
  • 2017. június 21.

Külpol

Másfél évtizede pusztítanak iszonyatos erdőtüzek Portugáliában, a hatóságok mégsem reagálnak érdemben – pedig mindenki tudja, mi a megoldás.

Negyvenhét ember halt meg a kocsijában, menekülés közben. A 64 halálos áldozat nagy része tehát azért vesztette életét, mert nem volt hova mennie, nem volt egy menedékhely, ahová elbújhatott volna, nem volt tájékoztatva róla, mit kell tennie.

Ennek sem kellett volna így lennie.

„Mit rontottunk el szombaton? Mindent, ahogy már évtizedek óta” – hangzik a vezető portugál napilap, a Público nagy hatású cikkének címe. A tragédia másnapján megjelent elemző írás első mondatai hasonlóan mellbevágóak: „Valójában semmi újat nem tudunk mondani. Az elmúlt másfél évtizedben mindent kikutattak, elmagyaráztak és megírtak. Bizottságok sorát állították fel. És komoly munkát végeztek. A folytatás hiányzott. Nem olyanokra bíztuk az erdőtüzek kezelését, akik értenek az erdőkhöz. Nem koordináltuk a megelőzést és a kármentést. Nem volt elég pénz. Nem gondolkodtunk hosszú távon. És végül: nem vettük elég komolyan az erdőt.”

Miért pont Portugália?

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tavalyi összesítése szerint több erdőtűz pusztított ebben a relatíve kisméretű országban, mint a hasonló éghajlatú Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban és Görögországban összesen. Mi az oka ennek a megdöbbentő adatnak?

Természetesen az éghajlat is fontos szerepet játszik, hiszen a nyarak melegek, az óceán közelsége miatt pedig a szelek is különösen erősek. Kutatók szerint a klímaváltozás is fontos tényező, mivel az „erdőtűzszezon” két hónapról öt hónapra nyúlt. De ezek nem csak Portugáliára jellemző körülmények.

Ami különleges, hogy a kiterjedt erdőségek nagy része magántulajdonban van, ami megnehezíti a szabályozást és tervezést. Ezek ráadásul jórészt kisbirtokok, amelyek közül sokat elhanyagolnak, ami pedig a tüzek terjedésének szintén kedvező bozótosodással jár. Hasonlóan fontos és káros az eukaliptuszfák elszaporodása, sok helyen egyeduralkodóvá válása: ezek ugyanis rengeteg talajvizet szívnak fel, és kiemelkedően gyúlékonyak. Végig ezek a fák szegélyezték az N-236-os utat, amelyen 47 ember halt meg.

false

 

Fotó: MTI/EPA

A fenti körülményeken nyilvánvalóan lehetett volna már javítani az elmúlt évtizedekben, de ezeknél is dühítőbb a hatóságok szervezetlensége. A probléma kezelésének három pillérét emelik ki a Públicónak nyilatkozó szakértők: megelőzés, megfigyelés és kármentés. Ezekért három különböző hatóság felel, amelyek probléma esetén egymásra mutogatnak – és ami még rosszabb: nem nagyon működnek együtt. Ezeknek az összehangolása, közös szervezetbe integrálása és megfelelő anyagi eszközökkel való ellátása lenne az, ami drasztikusan csökkenthetné az ilyen tragédiák számát és méretét.

De ha már nem sikerül egy komplex, összevont erdőtűzellenes akciócsoportot felállítani, ahogy azt évek óta követeli minden hozzáértő, akkor legalább a veszélyeztetett falvakban kialakíthatnának menedékhelyeket.

Hősies tűzoltóira és a társadalmi szolidaritásra joggal büszkék most a portugálok – de a hozzáértők azért könyörögnek, hogy legalább ez a soha nem látott mértékű pusztítás legyen elég indok arra, hogy a kormány és a hatóságok komolyan vegyék az erdőtűz elleni védekezést.

(Público, BBC)

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?