Kis Sztálinok, nagy Sztálin – a legabszurdabb szoborpályázat

Kultúra

E heti számunkban interjút olvashatnak Pótó János történésszel végletekig abszurd szoborállítási szokásainkról. Noha a jelenlegi kormány is 20. századi megoldásokban gondolkodik, nincs az a turul, ami az 1951-ben állított Sztálin-bronzszobor nyomába érne.

E heti számunkban interjút olvashatnak Pótó János történésszel azokról a végletekig abszurd hazai köztéri szoborállítási szokásokról, amelyeket, úgy tűnik, a 21. századra sem sikerült kinőni. Reggelig sorolhatnánk a szobrok és emlékművek listáját, amiket kizárólag aktuális politikai célok miatt állítottak – vagyonokért, ám egyik sem érhet az 1951-ben felavatott Sztálin-bronzszobor nyomába, amely minden grammjában maga volt a megtestesült téboly. A Magyar Dolgozók Pártja 1949-ben határozott úgy, hogy emléket állít a vezérnek, a lebonyolítást azonban már Budapest vezetésére bízta. A főváros meghívásos pályázatot hirdetett 1949 végén, bár akkor még a szobor helyét sem tudták pontosan. A felkért művészek (24+5 önként jelentkező) harminc, gipszből készült, kisméretű pályaművet adtak be (Szabó István kettőt is), ezeket egy szigorúan zártkörű kiállításon láthatták az arra érdemesek.

A végső szót végül Rákosi mondta ki – egyik se jó –, de a zsűri is hasonló véleményen volt. Egyikük meg is jegyezte, feltehetőleg Ferenczy Béni vagy Vilt Tibor pályaművéről, hogy a művészt azonnal internálni kellene. A szomorú tapasztalatokat követően már csak négy mestertől (Borsos Miklós, Farkas Aladár, Kisfaludi Strobl Zsigmond, Mikus Sándor) kértek „átdolgozott kiadást”, és láss csodát, ezek mindegyike sikert aratott. A győztes végül Mikus Sándor lett, a többiekével kapcsolatban azt javasolták, a későbbiekben készüljenek el egy-egy nagyváros főterére. Nos, ebből nem lett semmi, ám Mikus szobra elkészült, 1951. december  21-én avatták fel az újdonsült Felvonulási téren, a ceremóniát nyolcvanezer ember tekintette meg – vélhetően nem önszántából. A gigantikus méretű szobor nem volt hosszú életű, öt év múlva, 1956-ban ledöntötték – ha valamiért, hát kizárólag ettől az aktustól vált szimbólummá a szobor.

Mielőtt megtekintenék a Pótó János által rendelkezésünkre bocsátott archív fotókat a pályaművekről – a történész bővebben itt, illetve Az emlékeztetés helyei – emlékművek és politika című kötetében (Osiris, 2003) írt bővebben róla –, jegyezzük meg elrettentő példaként, hogy becslések szerint a szobor több mint tízmillió forintba került: ez az akkori átlagfizetés majdnem tizennégyezerszerese volt. Meg sem próbáltuk mai árakra átszámolni, hiszen ha 150 ezer forintot veszünk átlagfizetésnek, és ezt 14 ezerrel beszorozzuk, nincs annyi nulla a számológépen, hogy mutatni tudná a végeredményt.

Figyelmébe ajánljuk