Budapest Parádé: Hajts, kocsis! Hajts!

Lokál

A rendezvény immár negyedik alkalommal próbálta cáfolni azt a tévhitet, mely szerint az efféle nyilvános, ingyenes összejövetelek jórészt a garázda, bűnöző, lumpen elemek szórakoztatását szolgálják - részleges sikerrel.

A rendezvény immár negyedik alkalommal próbálta cáfolni azt a tévhitet, mely szerint az efféle nyilvános, ingyenes összejövetelek jórészt a garázda, bűnöző, lumpen elemek szórakoztatását szolgálják - részleges sikerrel.Művelt polgár a felkészülést rögvest a hivatalos programfüzet tüzetes áttanulmányozásával indítja - mely tevékenység már önmagában sem minden tanulság nélkül való. Először is rögvest kiderül, hogy a 44 kamionnak csak a felét teszik ki az egészen durva és közönséges reklámhordozók, a többieknél az üzenet némileg szublimáltabb, bár - a körülményekből fakadóan - nyilván elkerülhetetlen. A sör-, telefon-, tampon-, energiaital-, újság- és diszkóreklámok szövegi része sem elhanyagolható: az egyik kamion programja például Niki Bellucci pornósztár topless dj fellépését ígéri, míg egy másik (mint később kiderül, csalárd módon) 50 bombázót ígér, kiknek a fele félmeztelen - a dolgok eme paranormál szintjén persze nem érvényesülnek a szorzás szokásos szabályai, azaz a fentiekből egyáltalán nem következik, hogy a lányok negyede teljesen meztelen volna, sőt.

A csoportos öntevékeny felkészülés már dél körül elkezdődik: a partizók otthon melegítenek, az alkalmi frissítő-, sör- és perecárusok pedig a mellékutcákban leparkolt kombikat és kisbuszokat ürítik, arcukra írva a Polányi Károlytól származó standard definíció: a kereskedelem a szükséges javak beszerzése - viszonylag békés eszközökkel. Azután kora délután előlépnek a küzdő felek a megfelelő színű sarokból, s a szállító jármű-partizó-zugárus hármasság onnantól kezdve egy ütemre rezdül, kifulladásig. A zene terén ez alkalommal sem kell csalódnunk: a kortárs elektronikus tánczene szétágazó csapásai közül a fellépő lemezlovasok rendre a lakossági trance/kamionos techno páros valamelyikét választják: a puttyogós hardhouse-t csak nagy néha szakítja meg a három-négy igényesebb zenét szolgáltató mozgó dj-pult - ezzel szemben akadnak, akik a rendezvény vállaltan eklektikus jellegéből is fakadóan élő rockzenével kísérleteznek, egy teheratón pedig Depeche Mode-ra bugizik a törzsközönség.

A legnagyobb sikert érezhetően az említett művésznő aratja, aki ugyan közelébe sem jut a dj-pultnak, ezzel szemben a maga natúr valóságában mutatja meg bájait az ötvenfokos aszfaltra ájuló rajongóknak - nem feledkezve meg az amatőr és hivatásos fotósokról sem, akik szerencsés esetben belezoomolhatnak a barlang sűrű, sötét mélyébe, ahol bent nyilván csendben durmol egy kicsi mackó.

A placcon közben hamisítatlan búcsúhangulat: tétova bámészkodók, köztük dominánsan az ingyencirkusztól feldobott slumlakók, rajtuk kívül a sajátos magyar partikultúra szokásos bennszülöttei, ezúttal sűrű, láncoktól ékes sorokban, falanxba tömörülve. A tömeg mindezek ellenére inkább ritkásan tölti be a rendelkezésére álló Andrássy utat: a kamionok tisztes távolból követik egymást, sok az üresjárat, amit a türelmetlen publikum helybenjárással és a gaz kereskedők tesztelésével töltene ki: ők, meglehet, nagyot szakítanak a végén, de azért nem minden pillanatban oly irigylésre méltó a helyzetük - például akkor sem lennénk a helyükben, amikor éppen egy százhúsz kilós, tagbaszakadt kopaszt (lám, az élet rendre a primitív sztereotípiák kezére dolgozik) kell meggyőznie arról, hogy a húszfokos vízből kiemelt sör a t. vásárló markában is tovább fog hűlni. Amikor azután megérkezik egy-egy céljármű, a közönség könnyen fanatizálható része rögvest transzba esik a mantraszerűen ismételgetett reklámmondókák, színes tangabugyik és primitív, ámde agresszíven küldött szögelős zenék szinergikus elegyétől. Ha a kamiongazdáknak jó kedvük van, röpül az ajándék a nép közé - tekintve, hogy ingyen van, mindegy is, hogy ehető tampon vagy szódavízben feloldott gumicukor kerül-e a család asztalára. Miután szinte senki sem él a kamion mint az önkifejezést szolgáló nyilvánvaló felület úgynevezett előnyeivel (ezt a szigorú gazdasági kényszer nyilván nem is teszi lehetővé - tesszük hozzá némileg megértően, s magunkban végigsimítjuk a belőlünk lakmározó hiénák kicsiny buksiját), annál nagyobb az öröm a gyér számú kivétel láttán. A TÁP Színház mozgó gyászmenetet varázsolt az Andrássy út közepére: a feketébe öltözött színészek fájdalmas arccal, megtört tekintettel pillantgatnak egymásra, azután maguk elé bámulnak, ügyet sem vetve a döbbent vagy éppen remekül szórakozó külvilágra. A ravatali hangulatot remekül egészíti ki a felfüggesztett koporsófedél és a rendező/színész/dj Vajdai Vilmos által szolgáltatott kegyetlenül szórakoztató, tört ütemű partizene. A produkció által kiváltott hatás széles skálán szóródik a dühvel elegy teljes értetlenségtől a viharos tetszésig - mindenesetre jó példát nyújt arra, mi is történne, ha a magyar rögvalóságtól egy picit elszakadva, nem pont a legprimitívebb önreklámról szólna ez a nap.

A hangulat hamar tetőfokára hág, amit meggyőzően bizonyít, hogy az Andrássy úti hivalkodó palotasor mind jobban beleveszik az energiaitalok rágógumiszaga, továbba a sör- és mosószerbűz alkotta különleges odőrbe, a teherautókról áradó pufogást pedig szerencsésen kontrapunktozzák az úttesten felrobbanó pezsgősüvegek. A rendezvény szörnyű tanulsága, hogy ismét elterjedt az istenverte síphasználat: kicsi és nagy egyaránt önfeledten fújja, jelezvén, hogy vannak oly pontok, ahol sajnálatos módon találkozik, sőt összeér a polgári körök és a lakodalmas technorajongók rossz ízlése. A hellyel-közzel látványos vonulás is egyszer véget ér: a kamionok sorra beállnak a számukra kijelölt poroszos rendbe, s szörnyű kakofóniában tovább zenélnek, amit valószínűleg csak a botfülűek és a decibeladdiktok élveznek, nekik úgyis mindegy, hogy mi és mennyi szól egyszerre, aritmikusan, csak üssön, amekkorát lehet. Azután eljön a záró tűzijáték, jelezvén, hogy népünk sosem tanul hibáiból, majd a lakosság széles tömegei özönleni kezdnek a város különböző pontjai felé, hogy intenzív jelenlétükkel is nyomatékosítsák: ez ama elátkozott nap, amikor már a puszta szórakozás is teljesen reménytelen.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.