Harry Potter Magyarországon: Varázsparázs

  • Bogár Zsolt
  • 2001. december 13.

Lokál

Az irodalmi kritika, amely kezdetben szintén ott bambult a családi mosolyalbumot nézegetve: "lám, olvas a gyermek", az ördögi példányszám hatására pontosan utánanézett, mit is. Az első recenziók összességében jó meseregénynek ítélték a könyvet. A későbbiek azonban feltárták, hogy az írónő jól ismert és bevált motívumokat használ fel, lop, nincs szó valódi jellemábrázolásról, stílusa helyenként nehézkes, csapongó. A sikerének receptje könnyen elsajátítható.
Az irodalmi kritika, amely kezdetben szintén ott bambult a családi mosolyalbumot nézegetve: "lám, olvas a gyermek", az ördögi példányszám hatására pontosan utánanézett, mit is. Az első recenziók összességében jó meseregénynek ítélték a könyvet. A későbbiek azonban feltárták, hogy az írónő jól ismert és bevált motívumokat használ fel, lop, nincs szó valódi jellemábrázolásról, stílusa helyenként nehézkes, csapongó. A sikerének receptje könnyen elsajátítható.

A sátán műve?

Valódi felháborodást azonban Harry Potter nálunk csak keresztény körökben váltott ki. Az, hogy a könyvsiker milyen kínos helyzetbe sodorta őket, megosztottságukon is látszott. Következetesen a vallási idealizmus prekoncepciójával közelíteni az ügyhöz egyet jelentett a vaskalaposság látszatával, a dogmatikus értelmezés viszont a Harry Potter-köteteket az okkultizmus enciklopédikus összefoglalójává, egyenesen a sátán művévé avatta. Ezt az állásfoglalást (Új Ember, Hetek) viszont éppen az egyházi iskolák tanárai forszírozták legkevésbé. A szegedi piarista gimnáziumban megrendezett Harry Potter-konferencia üzenete az volt, a mesehős nem zárható ki a hitből, hiszen a kultúra része. Sok vallásos szülő azonban így is eltiltja gyerekét Harry Potter olvasásától.

A könyv egyik olvasója, dr. Csányi Vilmos etológus professzor szerint az embert az állatoktól gazdag fantáziavilága különbözteti meg. Csányit felháborítja, amikor sátáninak bélyegzik a könyvet azok, akik maguk is képzeletvilágban élnek. "Akik Harry Potterben hisznek, azok el tudják választani a könyvet a valóságtól." A vitában talán csak a pszichológusok indulnak ki a gyerek szükségleteiből, akik azt vizsgálják, mit hasznosítanak a srácok Harryből, az érintettek viszont - belefeledkezve "potteres" hétköznapjaikba - a polémiát meg se hallják. Lefoglalja őket rajongásuk, aminek nincsenek fizikai korlátai.

Potter,

potterebb, legpotterebb

Több tucat magyar weboldal rágja a témát (lásd Bűbájoldal című keretes írásunkat). Az oldalakat böngészve késhegyig menő vitákba botlunk olyan sorskérdésekről, hogy Harry Potter Hermionéba, Ginnybe vagy Chóba lesz-e szerelmes. A rajongók fáradhatatlanul keresik a fordítás kétségeket ébresztő pontjait és a kötetekben ragadt logikai ellentmondásokat. Országszerte dolgoznak a kviddics minél sikeresebb földiesítésén. A hazai filmpremier előtt lázasan keresgélnek egy-egy letölthető amatőrfelvétel után: tuti tippek, melyek zömében átnevezett filmfile-okat tartalmaznak. Mióta a Warner Bros. közzétette a szereplőkről készült fotókat, a rajongók hiányolják Harrynél a göndör fürtöket, Hermionénál pedig a lapátfogakat.

Potter nemcsak az elektronikus konferenciabeszélgetések főszereplője, rajongói klubokba szerveződnek, táborokat és színielőadásokat rendeznek. Minden csak koordinátoraik (tanárok, könyvtárosok, drámapedagógusok) agilitásán múlik. Nyáron a Marczibányi Téri Művelődési Ház is szervezett Harry Potter-tábort, a regényben megismert tantárgyakat drámajátékokon keresztül tanították a diákoknak. "A tábor továbbélése a Varázslóiskola - mondja Professzor Ábé (Körömi Gábor). - Megvan minden lényeges kellék, kapható a Reggeli Próféta, a varázslók újsága, de a bájitalkészítéshez szükséges alapvető hozzávalókat, mint például szárított sárkányepét vagy a kibelezett éjféli halálbogarakat is be lehet szerezni."

Körömi szerint a Varázslóiskola fejleszti a gyerek képzeletét, kreativitását, gátlásokat old, és tartalmasan szórakoztat. A boszorkányper-játékok érvelni tanítanak, megalapozzák a gyerek vitakultúráját. Az ankét végén persze megmarad a kérdés: a képzelet segít-e a valóság megismerésében?

Az UHU Internetes Könyváruház négy hónapig tartó Potter-játéka is ezt feszegette, csak épp fordítva: felhasználható-e a valóság a képzelet megismerésére? A "Harry Péter Magyarországon" fordulóban arra volt kíváncsi a zsűri, találnak-e a versenyzők olyan budapesti varázshelyeket, amelyeket Potter, ha erre járna, szívesen el- vagy átvarázsolna. Ebben a körben nemcsak a képzelőerő, hanem az íráskészség is megmérettetett, kiderült, Potter múzsacsókkal is fertőz. Gondgödrök, vágyvonatok, egymáshoz átjárkáló szobrok és festmények, beszélő oroszlánok, bánattal terhes kupolák, pocsolyamadarak elevenedtek meg a művekben. A kicsiknél az a Kerényi Anna győzött, aki azóta megírta a Harry Potter ötödik kötetét.

A potterizmus lényege egyelőre az, hogy a gyerek olvassa, megéli és meséli a történeteit. Újra és újra. Függetlenül attól, hogy könyvmoly vagy betűfóbiás.

Már csak a film jöhetett közbe...

Bogár Zsolt

Olvasókör

- Más fantasztikus könyveket is olvasol?

- A főboszorkányt is szeretem Roald Dahltól, aki kb. olyan jó író, mint J. K. Rowling.

- Szerinted vannak muglik a valóságban is?

- Igen, azok az emberek, akik nem nagyon szeretnek olvasni, nem szeretik a könyveket és a nagyon jó történeteket.

(Bosnyák Dóra, 9 éves)

- Kik a muglik?

- A muglik végül is mi vagyunk. Azért különülnek el a varázslóktól, mert nincs bennük életkedv vagy merészség és érdeklődés sok minden iránt.

- Hogyan folytatnád a történetet, ha te lennél az írónő?

- Nem tudom, de nem értem, miért csak az a hét kötet lesz, amíg Harry a Roxfortba jár. Engem az is érdekel, mi történik vele, ha már befejezte az iskolát.

(Purczeld Réka, 13 éves)

- Van kedvenc hősöd?

- Idén nagyon rajongtam Hermionéért, de aztán rá kellett jönnöm, sokkal komolyabb, mint én.

- Szoktál gondolkodni a történet folytatásán?

- Nem. De egyszer álmodtam, hogy a Roxfort átváltozik sivataggá. A második kötet olvasásakor a legtöbb fejezetet éjszaka újraálmodtam, elgondolkoztam rajta, így könnyebben tudtam vele lépést tartani.

- A Harry Potter olvasása után sokan érdeklődnek a természetfeletti erők vagy a varázslatok iránt. Mi a véleményed erről?

- Én is kaptam már két varázsdobozt, tartottam is vele bűvészelőadást. Nemrég láttam a boltban Harry Potter-naplót is, meg fogom venni a zsebpénzemből.

(Zsedényi Dorottya, 10 éves)

Bűbájoldal

Theia-Fleur (K. Szilvia) 15 éves gimnazista, egy Harry Potter-weboldal névadója, író-szerkesztője, aki site-ján megteremtette a Roxfort varázslóiskola virtuális mását. A tagok folyamatosan új feladatokat kapnak, a fórumokon pedig bármit megbeszélhetnek, a szereplőktől kezdve a könyvben fellelhető logikai hibákon át a moziig. Theia-Fleur Potter-szótárt, netes kviddicsmeccseket és a kötetekhez kapcsolódó mitológiai érdekességeket is kínál.

Magyar Narancs: Noha személyes honlapod van, az oldal mégsem rólad szól, szerényen eltűnsz az álneved mögött. Annyi azért sejthető, hogy határozott egyéniséged lehet, mert olykor jól leteremted a fórumokon garázdálkodókat.

Theia: Rendes nevet nem szívesen írok, mert interneten név alapján elég sok mindent meg lehetne tudni. Születési időt pedig azért nem, mert párszor már lekezeltek amiatt, hogy csak 15 vagyok. Szerintem, mondjuk, semmi köze a korhoz, ki milyen oldalt csinál. A Theia-Fleur régi dolog. Még a bátyám (22) mutatta meg nekem HTML-ben, hogyan kell címet csinálni. ´ írta az oldalamon a bal felső sarokba, hogy Theia Harry Potter-oldala. Gyakorlásnak mutatta csak meg, aztán ott ragadt a név. A Theiát még az ősidőkből hoztam, amikor elkezdtem internetezni. Egy könyvben találtam, ami a görög mitológiáról szólt.

MN: Akkor a bátyád segített.

T: Igen, de ő ki nem állja HP-t. Elolvasta, de a negyedik kötetnél közölte, hogy az írónő már kilóra ír könyvet. Egyfolytában húzódozott, hogy sok munka van vele, meg ha nem értek hozzá, miért akarom elkészíteni. Időbe telt, míg beletanultam, és összecsapni sem szerettem volna, hogy nyolc gombból csak kettő működjön. Viszont eredetileg sokkal szebb lett volna, de a bátyám azt mondta, csak egyszer mutatja meg, hogyan kell működtetnem. Így inkább egyszerűbb dizájnt választottam, ezt önállóan is tudom fejleszteni. Heti három-négy órát biztosan elvisz, de akkor még olcsón megúszom.

MN: Gondolom, nem csak HP-t olvasol.

T: Nem, Gárdonyit és Ady-verseket is.

MN: Miért nem csináltál Ady-weboldalt?

T: Jó kérdés...

MN: Melyik a kedvenc gombod?

T: A mozioldal, mert azzal tényleg sok munka volt, és a Roxfort.

MN: Nem unod még?

T: Amikor már a hatvanadik fórumot nyitják, és alig írnak bele, akkor igen. Ha meg letörlöm, szidnak, hogy miért.

MN: Egy idő után illő lenne a klubtagoknak az életben is megismerkedni egymással.

T: Két hete volt első élő találkozónk, huszonketten voltunk. Két egyetemista is eljött. Emellett sokan külön levelezgetnek, és nemcsak Harry Potterről.

MN: Tied a legjobb magyar HP-s gyerekoldal?

T: Nemrég volt egy szavazás arról, hogy a The Magical World of Harry Potter vagy az én oldalam-e a legjobb. Csomóan írták nálam a fórumba, hogy szavazzanak az enyémre. De szerintem ezt nem egy szavazás fogja eldönteni. ´k azzal érvelnek, hogy méretben, látogatottságban az övék a legnagyobb, ott van a legtöbb kép. Én arra törekszem, hogy az oldalamon ne mint vezető legyek jelen, hanem mint barát. ´k viszont hangsúlyozzák, ki a főnök, miközben a többi kisebb HP-oldalt külön rovatban útszéli módon kritizálják. Tartalmilag lenne mit frissíteni az enyémen, de legalább felteszem bárki bannerét, aki elküldi.

Figyelmébe ajánljuk