Léna: megerőszakolta a tanára, tönkre is ment az élete

  • Gera Márton
  • 2018. február 17.

Mikrofilm

Bár vannak hibái, de erős film. Jövő héten itthon is megnézhető.

Léna tipikus kamasz. Olyan, aki pénteken elmegy bulizni, ha van rá idő, kiül valahová a folyó partjára, elszív egy cigarettát, és matekóra közben megjegyzi a barátnőjének, hogy milyen jóképű a tanár. Vannak ugyan problémák, ám ezek leginkább olyanok, mint amilyenekkel a legtöbb fiatal küzd. Ebből az alaphelyzetből persze nehezen lehetne mozit csinálni, és a szlovák Tereza Nvotová nem is erről akart beszélni első nagyjátékfilmjében. Hanem valami komolyabbról és fojtogatóbbról.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

Lénát két matekpélda megoldása közben megerőszakolja a tanára. Befogja a száját, kioldja az övét, odarángatja az ágyhoz, és erőszakot tesz a lányon. Innentől változik meg minden. A lány nem akar semmiről sem beszélni, mert talán nem is tud, csak néz maga elé, köp egy hatalmasat, mintha így megszabadulhatna a történtektől, majd egy váratlan pillanatban felvágja az ereit. Ott van ezekben a jelenetekben mindaz, ami még manapság is oly jellemző: az áldozat nem mer szólni, fél, hogy nem hisznek neki, és tényleg, ki hinné el, hogy a köztiszteletben álló tanár úr mocskos erőszaktevő!? Léna inkább nem beszél: csöndben van otthon, de csöndben van a pszichiátrián is, ami egyébként tisztára olyan, mint Száll a kakukk fészkére elmegyógyintézete. Nyomasztó, és persze semmiféle segítséget nem ad, csak még jobban szétcseszi a dolgokat.

Špína (2017) trailer

Autentický a mrazivě otevřený snímek, jenž vzbudil pozornost již při premiéře na MFF v Rotterdamu. Intimní drama o tajemství, které nejde říct ani nejlepší kámošce. Režie: Tereza Nvotová Seznam promítání: http://www.csfd.cz/kino/?period=all&films%5B0%5D=482800&district-filter=0 Stránka filmu: https://www.facebook.com/pg/filmspina/ CSFD: http://www.csfd.cz/film/482800-spina/prehled/

De a Léna aligha lenne érdekes, ha csupán általánosságban akarna beszélni a nemi erőszakról. Tereza Nvotová nyilván tisztában volt ezzel, így pont azok a film legerősebb pillanatai, amelyek arról szólnak, hogy itt egy lány, aki most fedezné fel a szerelmet, a szexualitást, ehhez képest valami isten háta mögötti intézetbe rakják, ahol valaki odaveti neki, hogy biztos azért vagy ilyen fád, mert „kiderült a barátodról, hogy meleg”. A helyzet pedig egyre rosszabb lesz, és közben arról is mesél a film, hogy milyen állapotban van a rendszer, amelynek elvileg az lenne a feladata, hogy segítsen, és elviselhetőbbé, feldolgozhatóvá tegye a felfoghatatlant. Talán mondani sem kell, hogy a lerohadt egészségügyi intézmény látványa, a fojtogató hangulat innen nézve sem tűnik ismeretlennek. Ám mintha túlságosan is erre a témára koncentrálna a rendező, ennek következtében pedig a film közepén Léna sorsa háttérbe szorul, ami mégiscsak zavaró. Főleg annak fényében, hogy amikor megvan rá a lehetősége, Dominika Zeleníková igen meggyőzően játssza a főszerepet, keveset szól, de amikor mégis kitör belőle a fájdalom, akkor az rögtön hat.

Megoldásokkal persze a Léna sem szolgál, elvégre nincsenek általános érvényű megoldások. Néha valaki rájön, hogy esetleg emberien kellene fordulni a másikhoz, és akkor talán elmesélné, hogy mi történt, hogy mitől is szenved. Hogy ez a férfi, aki most megint eljött hozzánk vacsorázni, amúgy megerőszakolt. Néha viszont semmi ilyesmi nem történik. És ez az igazán nyomasztó.

A filmet február 22-én, csütörtökön vetítik az 5. Cseh és Szlovák Filmkarneválon, a Toldi moziban.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk