„Öt-hat milliós rendező voltam” - Albert Dupontel színész, filmrendező

Mikrofilm

Nálunk inkább színészként, mintsem rendezőként ismert, ez a körülmény azonban nem tartotta vissza attól, hogy Pierre Lemaître Goncourt-díjas regényéből, a Viszontlátásra odaföntből nagyszabású kosztümös filmet készítsen. A saját szavaiba vágó, lelkesen hadaró rendező-főszereplővel Párizsban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Lemaître regénye az első világháború végnapjaiban kezdődik, és ha valami ekkor kezdődik, az filmen csakis nagy pénzből valósítható meg. Miért pont önben bíztak ennyire a producerek?

Albert Dupontel: Az ötlet az ügynököm fejében fogant meg egyfajta árukapcsolásként, nekem és Pierre Lemaître-nek ugyanis ugyanaz az ügynökünk. Ő nyomta a kezembe a könyvet, lenyomta a szokásos szöveget, hogy micsoda fantasztikus regény, bla-bla-bla, szóval megkaptam a regényt, és ha már így esett, el is olvastam. Magával ragadott a sztori, de rögtön láttam, hogy ebből csak irdatlan sok pénzből lehet filmet csinálni. Ettől persze megijedtem, félre is tettem az ötletet, megrendeztem a következő filmemet, csakhogy a producerem nem tágított, felszólított, hogy vegyem fontolóra még egyszer a dolgot. Addig győzködtek, míg végül beadtam a derekamat. Ahhoz képest, hogy vagy 600 oldalas a regény, elég flottul ment az adaptálás. Egyszerűen kiválogattam belőle a nekem tetsző dolgokat, és némileg elrugaszkodtam a regény nagyon is valóságos világától. Én egy sötét tündérmesét csináltam.

false

 

Fotó: Jérôme Prébois

MN: Az elrugaszkodásaival együtt mennyi pénzből jött ki az egész?

AD: 17 millió euróm volt, míg korábban 5-6 milliós rendező voltam. De ha onnan nézzük, hogy egy hollywoodi sztár kb. ennyit kér egyetlen filmszerepért, akkor nem is olyan hű, de nagy ez az összeg.

MN: Gondolom, a háborús ütközet vitte el a pénz nagy részét.

AD: Csak a háborús jelenetet két hétig forgattuk, de a számítógépes effektek is rengeteg pénzt emésztettek fel, 1,5 millió eurója volt erre a produkciónak. Minden negyedik snitt számítógépes segédlettel készült. Rögtön az elején van egy szép hosszú beállítás, tulajdonképpen benne van minden; a harctér, a főszereplők és még egy kutya is. Ma már nem nagy ügy egy ilyen komplikált jelenetet digitális technikával összehozni, Orson Wellesnek még sokkal nagyobb fejfájást okozott megrendezni A gonosz érintése híres nyitójelenetét. Azért van, ami nem lett könnyebb, például 15 hónapomba telt, mire a végső vágás megszületett. Ez sem volt éppenséggel olcsó mulatság. Persze a legnehezebbek mindig azok a jelenetek, amelyekben nem lehet trükközni. Ilyen Niels Arestrup nagyjelenete a film abszolút érzelmi csúcspontján. Niels akkora színész, hogy két felvétel is elég volt neki, pedig ezen állt vagy bukott az egész film. Ehhez egyetlen trükk sem ér fel.

MN: Azért talált olyan helyszíneket Párizsban, amelyek mindenféle számítógépes bűvészkedés nélkül is beleillettek az első világháború utáni miliőbe?

AD: Ott van például a főszereplő gazdag családjának otthona, erre tökéletesen megfelelt a hajdani repülőgépgyáros, Marcel Das­sault háza a Champs-Élysées-n. De ha kijövünk a házból, szembejön a Champs-Élysées, ami természetesen már nem illett volna a filmbe, szóval itt is trükköznünk kellett, nem tudtuk megspórolni a green screen technikát. És mivel nagy rajongója vagyok a Lumière fivérek korabeli színes fotográfiái­nak, azoknak, amelyek az általuk jó száz éve kikísérletezett autokróm eljárással készültek, a filmnek is ilyen színeket adtam. Ha csodás, százéves színes fotókat akar nézegetni, a boulogne-i Albert Kahn-gyűjtemény tele van ilyenekkel.

MN: Nemcsak az autokróm fotográfiák hangulatára, de a korabeli autómobilok szerepeltetésére is nagy gondot fordítottak.

AD: Az egyik legszebb példányunk egy Grégoire márkájú autó volt, tényleg ilyenekkel furikáztak száz évvel ezelőtt. Az egyik színészünk dédapja építette, ez ott, a forgatáson derült ki, amikor megpillantotta a jelenetbe begördülő korabeli példányt. Bár az is lehet, hogy a nagyapja volt.

MN: Az írónak volt beleszólása abba, hogy ön mit művel a regényével?

AD: Őt összesen kétszer láttam. Először is biztosítottam róla, hogy mit látok a regényében: nagyon modern szereplőket és egy elegáns pamfletet, ami éppúgy áll a mai viszonyokra, mint az első világháborút követő időszakra. Ezt elégedetten nyugtázta. A nagy változtatásokba azért beavattam, úgy tekintettem rá, mint egy döntőbíróra. Mégiscsak az ő könyvéről volt szó. Én nem vagyok író, csak egy filmes, nem akartam, hogy úgy érezze, elárulom a regényét. Igazán csak egyszer ellenkezett, látva, hogy mire készülök. Jelezte, hogy ez így egyáltalán nem lesz jó, ilyen egyszerűen nincs, emberileg képtelenség. Abszolút egyetértettem vele, mondtam is, hogy igen, a legteljesebb mértékben igaza van, ez így egyszerűen hihetetlen, de nekem tetszik, úgyhogy marad. Mert ha valami a számok szintjén nem is stimmel, attól még érzelmi szempontból izgalmas lehet. Ezzel szereltem le.

Viszontlátásra odafönt

Hazai megjelenése alkalmával lelkesen ünnepeltük Pierre Lemaître regényét, kiemelve annak ízeit, szagait, fölényes lendületét, remek írásmódját, szellemes és groteszk mivoltát. Bár recenzensünk 100 fölösleges oldalt is talált a vaskos műben, mindenképpen olvasásra érdemesnek nyilvánította. Íz-szag-lendület dolgában a filmváltozatot sem érheti különösebb panasz, az első világháború mint grandiózus húsdaráló ott van a filmvásznon, ahogy ott van a háború utáni Párizs parfüm- és vizeletszaga is.

false

Külsőségekben osztályon felüli a kiszolgálás, a főpincér mély meghajlással szállítja az ínyencfalatokat. Épp csak a mesélésbe csúszik egy kis hiba, már ha hibának róható fel, hogy nemcsak a sorsáért revansot vevő főhős arctalan (a háborúban ellőtt arcát csodás maszkokkal pótolja), de az összes többi fontos szereplő is, a hű bajtárs-bűntárs éppúgy, mint a főgonoszbajuszt viselő főgonosz, pedig az ő arcukat nem kezdte ki a háború. Szívből üdvözölnénk egy tanulmányt a bajusz és a jellemábrázolás kapcsolatáról, és szívből üdvözöltünk volna egy olyan adaptációt, ahol nem a bajusz teszi az embert, s nem is a fantáziadús maszkok. Az ilyesmi képregényekben szokás, és ennek – a szép francia hagyományokra alapozó képregénynek – inkább elmegy a film, bár nem biztos, hogy ez volt az alkotók szándéka. Azt viszont jól látták, hogy Niels Arestrup olyan csodafegyver, akire hazaárulás lett volna nem ráosztani a bűnbánó atya szerepét. Arestrup akkora színész, hogy az első világháborút is simán eljátszotta volna egymaga, jelentős költséget spórolva ezzel a produkciónak.

 

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.