A budapesti luxus netovábbja: a légkondis busz
20028449_1262495_fe5434b1b2578b528092aa98d680a0f0_wm_top_story_lead.jpg

A budapesti luxus netovábbja: a légkondis busz

  • Király Dávid
  • 2018. június 22.

Liberális szemmel – Republikon

Még csak június van, de a fővárosiak már hőgutát kapnak a buszokon. A legtöbb esetben nem a klímaberendezés rossz, hanem a szabályozás.

Budapest az elmúlt években sokat tett azért, hogy közösségi közlekedése – legalább az igények szintjén – megfeleljen a kor elvárásainak: elsősorban a kötöttpályás közlekedés fejlesztésében gondolkodik, új járművek beszerzése esetében minimális elvárás az akadálymentesség és törekszik a környezetbarát technológia alkalmazására. Van azonban egy olyan szolgáltatás, amely a főváros közösségi közlekedésében máig luxusnak vagy inkább úri hóbortnak számít: a klíma.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a járművek klimatizálása korábban is mostohagyereknek számított: a kétezres években Budapest első korszerű Volvo buszait ugyanúgy légkondi nélkül rendelte meg a BKV, mint a nagykörúti Combino villamosokat és csak a botrány hatására szerelték fel őket klímával, de legalább felszerelték őket. A jelenlegi budapesti városvezetés hozzáállását azonban az jellemzi a legjobban, amit Tarlós István a 3-as metró új szerelvényeinek légkondicionálásáról, pontosabban annak hiányáról 2017 márciusában mondott:

„Évekig soha nem jutott eszembe, hogy kéne ide klíma. Ha most klíma is lenne, lehet, megkérdeznék, hogy miért nem kap minden felszálló egy csokor virágot is.”

Oké.

Az orosz metrószerelvények légkondicionálásával kapcsolatban akkor a BKV vezetése is zavarba ejtő kamuzásba kezdett: a klímaberendezések hiányát eleinte azzal indokolták, hogy a „felújított” metrókocsik teteje nem bírná el őket, de amikor az orosz gyártó megkésett a szerelvények szállításával, a főváros- és a BKV-vezetése kilátásba helyezte, hogy a késlekedésből eredő kötbért esetleg klímaberendezésekre költené. Értsd: létezik az az összeg, amiért a metrókocsik teteje elbírja a klímát.

A klimatizálás hiánya azonban elsősorban az autóbuszokat érinti, amelyek a fővárosi közösségi közlekedés utasforgalmának legnagyobb hányadát, körülbelül 40 százalékát biztosítják. Míg tíz éve a BKV és a városvezetés még hivatkozhatott arra, hogy a buszpark jelentős része nem klimatizált, azóta az új és használt járművek beszerzésének, illetve a buszkiszervezéseknek köszönhetően viszonylag kicsi a klímaberendezéssel fel nem szerelt régi autóbuszok aránya Budapesten.

A nyári kánikulában a buszokon tapasztalható hőséget három dolog okozhatja: a buszon nincs klíma, vagy van klíma, de rossz, esetleg van klíma, működik is, csak a járművezető nem kapcsolja be. Az utasok és a buszvezetők közötti napi konfliktusokat az utóbbi helyzet vagy ennek vélelmezése okozza, különösen, hogy ma már szinte minden budapesti tudja, hogy

a klímaberendezés mellőzésével a buszvezető üzemanyagot takarít meg, a megtakarított üzemanyag után pedig a buszvezetőnek pótlék jár.

A szabályozás szerint a klímát akkor kell bekapcsolni, ha a külső hőmérséklet eléri a 24 fokot, amikor azonban odakint 24 fok van, akkor már – ahogyan arra a Közlekedő Tömeg helyesen felhívta a figyelmet – a könnyen felmelegedő buszokban már rég hőgutát lehet kapni. A BKK védi a rendszert, a szakszervezetek pedig a járművezetőket, az utasokat azonban vajmi kevéssé érdekli, hogy hol van a hiba, csak az, hogy 2018-ban Budapest még mindig nem tud úrrá lenni azon, hogy nyáron meleg van.

false

Azért nem tud, mert sem a főváros, sem a BKV vezetése nem veszi komolyan a klimatizálás szükségességét; a légkondicionálást csak lehetőségnek, extra kényelmi szolgáltatásnak tartja, holott ma már a legolcsóbb kisautó legfapadosabb verzióját sem árulják klíma nélkül, egyszerűen azért, mert eladhatatlan. Nem érv az, hogy korábban sem volt klíma, mégis lehetett utazni, a 70-es, 80-as években ugyanis az akkor még tömegközlekedésnek nevezett utazási formának sokkal kevesebb vetélytársa volt.

Ha a közösségi közlekedés versenyképes akar maradni, ki kell szolgálni az utasok alapvető igényeit, és a járművek hűtése ma ugyanannyira alapvető elvárás, mint például a megfelelő utastájékoztatás és az akadálymentesség. Ehhez azonban alapjaiban új szabályozásra van szükség.

A jövőben nem fenntartható, hogy a BKV a járművezetők pótlékait az üzemanyag-megtakarítás alapján (is) számítja, ezzel ugyanis akaratlanul is ellenérdekeltté teszi a buszvezetőket és az utasokat. Mivel a vitás eseteket ebben a rendszerben lehetetlen megnyugtatóan és igazságosan rendezni, az utasok és a BKV-sok közötti konfliktusok a jövőben is garantáltak. A járművezetők munkájának minőségét, teljesítményét tehát más módon kell mérni.

Rég eljárt az idő a BKK szabályozása felett is: mára egyértelművé vált, hogy a helyzet nem kezelhető a nyitható ablakok és a klímaberendezés használata közötti lavírozással. Jó szándékú ugyan a Közlekedő Tömeg javaslata, hogy már 22 fokos külső hőmérsékletnél kötelező legyen bekapcsolni a klímát, de ez csak akkor javít a helyzeten, ha a buszvezető minimálisan sem lesz érdekelt a klímahasználat mellőzésében, az alapvető problémát nem oldja meg.

Olyan szabályozásra van tehát szükség, amely rögzíti, hogy a járműveken télen-nyáron állandó hőmérsékletet kell biztosítani, függetlenül attól, hogy ez fűtéssel vagy hűtéssel oldható meg. Erre a nyitható ablak alkalmatlan, ami egyébként is budapesti fétis; a fővárosi buszpark egyre jelentősebb részét gyártó Mercedes-Benznél például elcsodálkoztak ezen az igényen, a német cég normális esetben már nem szállít járművet nyitható ablakkal, hiszen a klíma télen-nyáron állandó hőmérsékletet biztosít.

Az a busz, amelyiken üzemképtelen a klímaberendezés, nem alkalmas utasszállításra, és akkor sem lesz az, ha kinyitjuk az ablakait.

Az időjárás-előrejelzés szerint a következő napokban hűvös lesz: naivitás, de a BKK-nál és a BKV-nél ezt az időszakot kellene kihasználni, hogy felkészüljenek a következő hónapokra, a nyár várhatóan legmelegebb időszaka ugyanis még előttünk van. Lehetne a 2018-as az első olyan nyár, amikor senki nem kap hőgutát egy budapesti buszon. Virágcsokor nem kell.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.