Tánciskolák

Tülekedés a parketten

  • Orosz Ildikó
  • 2004. március 4.

Riport

Ilyenkor, a báli szezonban különösen jól kamatoztatható a tánciskolákban szerzett tudás, de némi transzformációs készséggel bárhol, bármilyen zenére pöröghetnek a parkett kezdő és haladó ördögei.

"Egyik lábunk hepéjét beleillesztjük a másik hupájába", mondta Guller János a Benczúr utcai Postás Művelődési Házban, tizenöt éve. Csettintésre továbbléptek a tornapapucshuszárok, hogy újabb durcás iskoláslánnyal alkossanak párt. "Ennek még sokat kell fejlődnie, hogy azt mondhassuk rá, gyenge", állapította meg a jó tanár úr, kétségbeesése tetőfokán pedig megfenyegetett, hogy amputáltatja a bajuszát.

Szuper Aranysztár

A daliás időkben a tánc és illemtan az alapműveltség része volt. Azóta sok víz lefolyt a kék Dunán, és napjainkban újra divatba jött a tánciskola. A tanulók többsége a huszonévesek és a harmincasok, különösen a főiskolások, egyetemisták köréből kerül ki. Csinos párocska várakozik az Oktogon Tánc Centrumban az este 7-kor kezdődő "társasra". Nem is hinnénk, hogy a gyógypedagógus lány és mérnök partnere már a tiszteletet parancsoló "Szuper Aranysztár" szinten járja (amúgy húszas éveik végét tapossák), és ezt munka után, heti egyszeri pörgéssel, alig több mint egy év alatt érték el. Richter Andrásra esküsznek, aki nagy türelemmel vezette be őket a keringés és a rumbanégyszög rejtelmeibe. A tanár úr szimpatikus, harmincas fiatalember, sokévnyi versenytánc után vált oktatóvá partnerével együtt. Richter két éve tanít táncot, délelőttönként viszont gimnáziumi angoltanár.

Janik Gábor, az Oktogon tulajdonosa és művészeti vezetője szerint az iskola nyolc évvel ezelőtti alapításakor méltatlan helyzetben volt a hazai táncélet. A kulturált körülményeket biztosító, zuhanyozós, öltözős, tükörtermes, a bokát védő, háromrétegű parkettával ellátott tánciskola hatalmas hiányt pótolt. "Valósággal ránk döntötték az ajtót, egy hét alatt hatszázan iratkoztak be", emlékszik Janik, aki maga is versenytáncolt, jelenleg pedig rokit tanít. Az Oktogon volt az egyik első komplex tánciskola, ahol a társastáncok mellett szinte minden műfaj szerepelt a kínálatban. Jelenleg 38 tanártól 22-féle táncnemet lehet itt elsajátítani, az argentin tangótól a boogie-woogie-n át a hip-hopig, de van balett, néptánc, külön gyermekkurzusok és versenytánc-utánpótlás is.

Trend a lelke

Az örökzöld társastáncok mellett vannak ún. divattáncok, ezek közül ma a salsa a legnépszerűbb, amit mostanában szinte minden második kapualjban gyakorolhatunk. A pesti éjszakában végtelen a latin zenét játszó táncos szórakozóhelyek, klubok száma. Aki pedig egy átlag szombat esti bulin Enrique Iglesias hallatán nem rázza legalább alapfokon latin módra a csípőjét, mehet haza Heti hetest nézni.

A lányok körében továbbra is tombol a hastáncőrület, és újabban divatba jött a feszes, szintén nagyon nőies flamenco. Eredetileg páros tánc, de szólóban is nagyon mutatós, özönlenek is a szinglik meg a botlábú férjekkel megvert asszonyok csuklóforgatni, lábdobogni.

Ami a páros táncokat illeti, az utóbbi néhány évben felszökött a boogie-woogie-láz. A rock and roll őseként emlegetett játékos, improvizatív tánc népszerűsége valószínűleg a magyar bugisok nemzetközi sikereinek is köszönhető. A középiskolások körében a hip-hop és "csajosabb" változata, a funky hódít - ezek a videoklipekben látható táncnak felelnek meg, vágatlanul. A középkorosztályból is mindig akadnak vállalkozó szelleműek, akik úgy érzik, sosem késő elkezdeni a rokit.

A divattáncok iránti érdeklődést érezhetően megdobja egy-egy film vagy színházi produkció. Eszenyi Enikő előadása, A combok csókja után sokan kezdtek argentin tangóba, de ugye,emlékezünk a Patrick Swayze nyomában mambózó tömegekre (Dirty Dancing), valamint a Flashdance után hömpölygő dzsesszbaletthullámra? A tánciskolákat járva találkoztunk olyan anyukával, aki azért hozta el négyéves kisfiát gyerekstepre, mert amióta a kicsi meglátta Michael Flatleyt, nem áll meg a pici lába.

A társastánc iránti igény növekedése a szakemberek szerint összefügg a nagy, céges rendezvényekkel. Ma már elvárás, hogy az alkalmazott egyéb projektek mellett a keringőben és a szambában is otthon legyen. De komoly elvárások vannak a középiskolai tanárokkal szemben is: napjaink szalagavatóin szinte minden valamirevaló tantestület eljárja a maga táncát. A humorra fogékonyabbak kicsengetéssel, osztálynaplóval és egyéb dramaturgiai elemekkel tűzdelt koreográfiát is bevállalnak.

Tangó Schwarzival

Az utóbbi években gombamód szaporodnak az "intézmények". Bárki nyithat iskolát és taníthat táncot, aki szerencsés esetben legalább egy lépéssel a tanítványok előtt jár. Naponta tűnnek fel és el újabb helyek, de kevés a tartósan jól működő iskola. Egyre élesebb a verseny. Tavaly szeptembertől az Oktogon jelentős visszaesést könyvelt el a bérletvásárlók körében, újabban a diákok inkább csak egy-egy alkalomra fizetnek be. Janik Gábor szerint az érdeklődés visszaeséséhez hozzájárult az oktatásra kivetett 25 százalékos áfa bevezetése is. Az iskola féltve őrzi a pontos hallgatói létszámra vonatkozó információkat, de annyit elárultak, hogy a bérletesek és alkalmi fizetők száma együttesen több mint ezer.

A táncláz általános hanyatlásának ellentmond az ügyesen menedzselt Classic Tánciskola térhódítása. Az alapító Gaál Orsolya és Kállai Ákos öt éve, mellékállásban kezdett társastáncot tanítani. Vállalkozásuk egyre bővült, hátsó szobák, tornatermek után ma már 150 m2-es belvárosi tükörtermet és egy kisebb helyiséget bérelnek. Fél éve az ő műfaji kínálatuk is csaknem teljes, ha pedig új táncokkal rukkolnak elő, azok hamarosan felbukkannak a versenytársak repertoárján is. Nyolc-kilencszáz beiratkozott hallgatójukat 20 tanár oktatja. Sikerük egyik titka minden bizonnyal, hogy az iskola a nagy számok ellenére sem vált nagyüzemmé. Jellemző példa, hogy egy lány, aki a tanfolyam elvégzése után szakított a párjával, ingyen járhatta ki ugyanazt a kurzust új partnerével.

A tanulni vágyók többnyire párosan jönnek a kurzusokra, őket manapság nem szokás szétválasztani. Önkéntes alapon azért cserélhetnek, ha jobban el akarnak mélyülni a vezetés-követés tudományában. Az élelmesebb szólók - többnyire lányok - webes táncpartnerkereső fórumokon postázzák üzeneteiket: "Szvingtanfolyamhoz keresek egy laza srácot! A tanfolyam már elindult, két alkalom lement, de még behozhatod. 27/165/62."

Manapság az esküvő előtt álló párok magánórákat vesznek. Sokan csak pár keringő- és rokialaplépést akarnak elsajátítani, elkerülendő az anyós/após előtti leégést, mások egész kis műsorral készülnek. "A párok sokszor saját kedvenc számaikat hozzák, arra szeretnének táncolni valamit. Volt, hogy Schwarzenegger- filmzenére tangókoreográfiát készítettünk, vagy Első Emeletre húztunk rá egy csacsacsát", meséli Gaál Orsolya, de előfordul, hogy valakit lebeszélnek egy végképp táncolhatatlan zenéről.

Nem te vagy béna

A tánciskolák világa szorosan összefonódik a szűkebb értelemben vett táncos szakmával. Az iskolaalapítók és tanárok többnyire maguk is egykori vagy jelenlegi profik, illetve versenytáncosok. Az iskolák körül csoportosuló nagy nevek vonzók lehetnek, ám a jó táncos nem feltétlenül jó pedagógus: "Híres flamencotáncos a tanárunk, de képtelen átadni a tudását. Sokszor ingerült, láthatóan a háta közepére sem kívánja a tanítványokat", állapítja meg az egyik iskola kezdő tanfolyamának 29 éves jogászhallgatója.

A módszertan a tánctanítás esetében különösen fontos, egy rosszul levezetett táncóránál kevés megalázóbb élmény létezik. A nagy versengés nemritkán a minőség rovására megy. Sok bírálat éri például mind a hallgatók, mind a szakma részéről az egyik legnagyobb táncegyesületet, a New Yorkot, amely egy neve elhallgatását kérő szakember szerint "nem tánciskola, hanem kizárólag gazdasági társaság. Gyorsan és pontatlanul tanítanak, és a legrosszabb, hogy ezzel sokak kedvét örökre elveszik a tánctól." Sokatmondó, hogy az egyesület vezetője, Vass Róbert megkeresésünkre a következőt mondta: "Nincs szükségünk rá, hogy írjál rólunk, már fönn vagyunk az interneten."

A kiélezett verseny ellenére a szakmabelieket jó esetben összeköti a tánc szeretete, és nem pragmatikusan, hanem szívvel közelítik meg a táncoktatást. Janik Gábor szerint "ha jó a táncos élet, abból mindenki részesül, ha halódik, az mindenkire kihat. Akkor lennénk a legboldogabbak, ha sok tánciskola lenne, és mindegyik zsúfolásig telne hallgatókkal, és mindenki megtudná, micsoda örömforrás a tánc."

A létra ára

Egy társastánctanfolyam nyolc alkalommal, 2 hónapon át heti 1 órában 4500 Ft körüli összegbe kerül - ezért néhol 90, másutt 60 perc jár -, de vannak helyek, ahol ugyanez elérheti a 7000-7400 forintot is. Az alkalmi óralátogatás ára 900-1000 Ft.

Egy két hónapos kurzus elvégzése után feljebb léphetünk a tánclétrán. A szintek elnevezése változó: lehet például - a nemzetközi gyakorlathoz némiképp igazodva - a kezdő szint után mindjárt haladó, majd a bronz, ezüst és arany szint és további obskúrus minősítések: Aranysztár, Szuper Aranysztár, Gyémánt I., II. Másutt egyszerűen kezdő, középhaladó és haladó szinteket különböztetnek meg.

 

 

Kiből lesz tánctanár?

A legmagasabb hivatalos tanári képesítés ma a Táncművészeti Főiskola táncpedagógusi szakán szerezhető meg, de léteznek más képzések is, például a Testnevelési Egyetemen a kétéves táncsport-edzői szak. Míg a profi és a versenytáncos szakma igen szigorúan szabályozott, addig a mezei tánctanításnak gyakorlatilag semmilyen kritériuma nincs.

A Magyar Táncsport Szakszövetség bejegyzett szervezeteinek száma 140, a tagság feltétele, hogy a szervezetben legyen egy szakmailag kompetens személy. Az egyesületek többsége oktatással is foglalkozik, arról azonban elképzelés sincs, hogy mennyi lehet az önjelölt iskolák száma. A kóklerek elleni védekezésre, a törvényi szabályozásra vannak kezdeményezések. Ugyanakkor könnyen belátható, hogy a jó tánctanárt nem a papír teszi, hanem a szakmai-módszertani felkészültség.

Figyelmébe ajánljuk