Kölcsönbicikli Budapesten

Nem csak egy körre

Sport

Ma már nem számít különlegességnek Budapesten a biciklikölcsönzés. Pesten és Budán is találunk kölcsönzőket, melyek általában szaküzletként és javítóműhelyként is működnek. Átlagosan napi háromezerért juthatunk bringához, nyolc villamosjegy áráért.

"A külföldiek mindig szerették, főként a skandinávok és a hollandok, de most már jönnek magyarok is, és egyre jobban kihasználják" - mondja a Bestbike cégvezetője, Farkas István. A városligeti cég négy éve kezdett kölcsönzéssel foglalkozni. "Az ötlet adott volt, mivel saját magunk is sokat kerékpározunk, és állítjuk, hogy Budapest belvárosában ez a legegyszerűbb közlekedési forma. Régóta idegenforgalommal foglalkozunk, és az egyre növekvő igény a kerékpárbérlés iránt ösztönzőleg hatott a vállalkozásunk beindításához" - olvassuk a honlapjukon.

A turista jó barátja

A Bestbike kínálata változatos, a túrakerékpároktól kezdve a versenybicikliken, országúti kerékpárokon, trekking és cross bringákon át a tandemig széles a paletta. 10-15 ezer forint kauciót, illetve egy olyan, névre szóló okmányt kell letennie a kuncsaftnak, amit a kölcsönzés ideje alatt nélkülözni tud, és már indulhat is. Ám lopás esetén nemcsak a kaució vész el, a bringa teljes árát ki kell fizetni. A Wesselényi utcai Budapestbike többé-kevésbé hasonló rendszer szerint működik, bár tőlük kizárólag narancssárga egyenbicikliket lehet bérelni. Feltételeikben kicsit megengedőbbek, a defektért például nem számolnak fel pótdíjat, sőt a kölcsönző embere a helyszínre siet, ha valami sürgős javítanivaló akad. Kölcsönzőjük március elejétől október végéig van nyitva, az ügyvezető igazgató, Rapaport Gábor szerint télen nem érdemes ezzel foglalkozni. "Mi egész évben nyitva tartunk, a téli időszakban, ha öt fok feletti a hőmérséklet, néhányan bérelnek biciklit, persze ez elenyésző az év többi részéhez képest" - mondja a Bestbike vezetője, bár hozzáteszi, hogy ilyenkor főleg a síelők veszik igénybe szolgáltatásaikat, ugyanis autóra szerelhető tetőbokszokat is lehet tőlük kölcsönözni. A Budapestbike sem csak a kölcsönzésben utazik, ők rendhagyó városi kirándulásokat szerveznek - természetesen biciklivel.

A budapesti szállodákban is előfordul biciklikölcsönzés, de a legtöbb helyen csak a vendégek számára. A szabályt erősítő kivételt az első kerületben található Hotel Charles jelenti, ahonnan bárki elvihet biciklit. Vásárhelyi István, a recepció vezetője elmondta: ha beindul a szezon, a kerékpárkölcsönzés igen népszerű szolgáltatás, más hotelekből is küldenek hozzájuk turistákat. Áraik versenyképesek: reggel 8-tól este 8-ig 1800 forintot fizetünk, 24 órára 2000 forintot, a harmadik naptól pedig naponta 1500 forintot kell letennünk kerékpárunkért cserébe.

Az óbudaiak számára a Berguson kerékpárkölcsönző az ideális megoldás, a harmadik kerületi lakosok ugyanis hétköznap napi 200 forintért vihetnek el bizonyos bicikliket. Viszont a többit - miként a máshonnan érkezők - óránként kétszázért adják bérbe. Úgy tűnik, az üzleti modell bevált, Mester Attila üzletvezető lelkesen nyilatkozott az egyre nagyobb kihasználtságról. Elmondása szerint évről évre többen használják a biciklit a mindennapi közlekedésre, az érdeklődés pedig hatványozottan nőtt a kölcsönző négyéves fennállása alatt, főleg a kerületi lakosok körében. Az óbudai kölcsönző azonban kivételes helyzetben van, ugyanis a kedvezmények miatt a boltot az óbudai önkormányzat támogatja - amint azt sajtóreferensük elmondta - "az önkormányzat tulajdonában álló helyiséggel, rezsiköltséggel, valamint egy fő bérköltségével".

Noha a Berguson működése azt mutatja, hogy a kerékpárkölcsönzés lakossági szolgáltatás is lehet, egyértelmű, hogy az efféle megoldások nem jelenthetnek közlekedési alternatívát a főváros munkába, iskolába igyekvő lakóinak. Ellenben a ma már több, európai nagyvárosban működő biciklikölcsönző hálózat annál inkább. (A rendszer működéséről lásd: Bicikliforradalom Párizsban - Bérkerékmeghajtás, Magyar Narancs, 2007. október 18.) A Párizs mellett ma már jó néhány metropolisban működő rendszer a tömegközlekedés különleges vadhajtása, ugyanis a maga módján ez is valamelyest kötött pályás. A bicikliket nem a kölcsönzőből, hanem utcán elhelyezett terminálokból lehet "kivenni", előre megváltott napi-, illetve hetijeggyel vagy egy előzetes regisztráció után kapott kártyával. Ki gondolná, hogy a tervek szerint jövőre már Budapesten is működni fog e szolgáltatás?

Egy év múlva meglátjátok

"Sok külföldi rendszert tanulmányoztunk, kollégáink többet személyesen is kipróbáltak magánútjaikon, valamint 2012 márciusában tartottunk egy nemzetközi konferenciát is, ahol a világ legnagyobb városaiba ilyen rendszereket gyártók széles körben képviseltették magukat" - kaptuk írásban a választ a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóirodájától, miután személyesen senki sem nyilatkozott, aki a budapesti projektért felelős lenne. A tervek szerint a "párizsi modellt" alkalmazzák, vagyis használat előtt regisztrálni kell, majd vagy a kifejezetten erre a célra készült elektronikus kártyával vagy bankkártyával, egy személyes kód beírásával vihetjük el a kerékpárt. Az első fél óra ingyenes lesz, attól kezdve félóránként számolnak fel - még nem tisztázott - költséget. Annyi biztos, hogy a kártyáról levont összeg nem lesz arányos a megtett úttal és eltelt idővel. Legalábbis egy biciklikölcsönző díjszabásához képest.

A BKK illetékesei váltig hangoztatják, hogy jövő ilyenkor már a kölcsönbicikli lehet a csuklós busz versenytársa, de egyelőre nyomát sem látni a készülődésnek. A BKK sajtósa szerint a tender közbeszerzési eljárását már 2013. február 21-én kiírták, a szerződést még nyáron tető alá hoznák, így a nyertesnek elegendő ideje marad az állomások és kerékpárok legyártására és telepítésére. "A kerékpáros-infrastruktúra fejlesztése ezzel párhuzamosan halad, jelenleg már készülnek a kiviteli tervek, amelyek alapján a kivitelezés nyáron megindul. Jelenleg úgy látjuk, minden feltétel adott ahhoz, hogy 2014 tavaszán sikeresen elinduljon a rendszer" - írta a Narancsnak a BKK ismeretlen munkatársa arra a felvetésre, hogy nemcsak a formatervezett kerékpárokat kell legyártani, de létre kell hozni a "BuBi pontoknak" nevezett gyűjtőállomásokat, és jó néhány helyen át kell alakítani a bicikliút-hálózatot is. Az biztos, hogy ha időben fel is áll a rendszer, a kerékpárok és a terminálok száma messze elmarad a párizsi vagy a londoni rendszerhez képest. Indulásként 75 állomáson közel 1000 bicikli lesz elérhető, ezek beindítása egyszerre történik majd. A pesti oldalon 57, míg a budai részen 17 állomás lesz, egy pedig a Margitsziget déli részénél. Ha beválik, jöhet a folytatás. "Célunk, hogy a jelenlegi 15 km2-es, 75 állomásból és 1000 kerékpárból álló rendszert egy 45 km2-t lefedő, 225 állomásból és 3000 kerékpárból álló hálózattá bővítsük, a pesti oldalon a Hungária körgyűrűig, a budai oldalon "buda déli részéig, illetve Kelenföldig" - tudtuk meg.

A BuBi első ütemének költségkerete nettó 900 millió forint pályázati forrásból és nettó 158 millió forint önerőből áll össze. Az előbbi 85 százalékot az Európai Unió finanszírozza, a fennmaradó, így sem csekély 15 százalékot a BKK-nak kell előteremtenie. Tudomásunk szerint a Fővárosi Önkormányzat állja a cechet.

Nem konkurencia

Csakhogy a rendszert működtetni is kell. Párizsban naponta több mint száz biciklit kell javítani, és a lopások sem rendkívüli esetek, ezért a biztonsági rendszert éppúgy ki kell alakítani, mint magát a hálózatot, és a kerékpárok karbantartásáról is kell gondoskodni. A BKK e tekintetben is nagyon optimista. "Arról mindenkit biztosíthatunk, hogy a kerékpár teljesen egyedi dizájnnal és egyedi alkatrészekkel fog rendelkezni, és még jó néhány dolgot bevetünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a lopásokat, rongálásokat" - írja a sajtóosztály.

Ehhez csak annyit tennénk hozzá, hogy egy olyan országban, ahol valójában minden mozdítható dolgot ellopnak vagy el akarnak lopni, nem biztos, hogy elegendő az egyedi dizájn és felszereltség. Igaz, ez már az üzemeltető gondja lesz, amely biztosan nem a BKK. "A rendszert a szállítója fogja üzemeltetni, ez garancia a magas minőségű rendszerre, hisz így érdekelt lesz a szállító jó minőségben szállítani, különben az üzemeltetésnél látja kárát a rossz minőségű eszközöknek. A technikai üzemeltetés része a rendszer beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárásnak, mely 2013. február 21-én indult meg. Az üzemeltetés bizonyos feladatait (szolgáltatási szint: monitoring és ellenőrzés, ügyfélszolgálat, ügyfél-kapcsolattartás) a BKK közvetlenül látja majd el" - tudtuk meg a sajtóosztálytól.

Hogy minderre lesz-e elég idő, arra majd visszatérünk 2014 tavaszán. Annyi biztos, hogy a kezdeményezés nemcsak örvendetes, de talán az első olyan "tömegközlekedési eljárás", ami valóban elgondolkodtathatja a pestieket, hogy hagyják otthon az autót. De mit szólnak hozzá a biciklikölcsönzők? Konkurenciának tekintik? "Egyáltalán nem tartunk tőle, a hozzánk legközelebb eső pont a Margitszigeten lenne, ráadásul a díjszabásunk alá sem tudnak menni" - mondja Mester Attila az óbudai kölcsönzőből, de a belvárosi üzletekben sem aggódnak. "Kettéválik ez az egész. Lesz a BuBi, és lesz a másik, a személyes hangvételű kölcsönzés, ahol csinálunk egy teát a vendégnek, amíg felkészítjük a kért kerékpárt - mondja Rapaport Gábor a BudapestBike-tól. - Persze rafináltnak kell lennünk, és olyan szolgáltatásokat kell nyújtanunk, amit a BuBi nem tud biztosítani, például túrák szervezését és más, hasonló programot."

Figyelmébe ajánljuk