A világ homloka

Marthaler: Utolsó napok. Egy előeste

  • Csáki Judit
  • 2013. július 6.

Színház

Amikor bő húsz évvel ezelőtt először láttam Cristoph Marthaler-előadást (a Murxot a berlini Volksbühnén), a színpadon tizenegy színész-zenész ült-állt és mozgott kimérten az Anna Viebrock által tervezett, fával borított teremben.

Alaposan rácsodálkoztam arra, hogy valaki ilyen konzisztens eleggyé tudja összegyúrni a zenét és a beszédet. Aztán számos rendezését látva tanultam meg érteni a nyelvét és azt a speciális - első blikkre tán mindig a hatvanas-hetvenes NDK világát idéző - látványt, amely állandó alkotótársának, Anna Viebrocknak a refrénje, és meghatározó módon veszi körül Marthaler rendezéseit.

A svájci muzsikus (mert ekként kezdte: színpadi muzsikusként) 1993 óta rendszeresen járja Európa, kivált a német nyelvterület színházait, és ugyancsak rendszeres meghívottja a két nagy fesztiválnak, a berlini Theatertreffennek és a bécsi Festwochennek. Utóbbi keretében készítette Letzte Tage. Ein Vorabend című előadását - melyet pontosabb talán projektnek nevezni - a bécsi Parlament épületének régi üléstermében. Erről elsőként az jutott eszembe, hogy - az erősen historikus stílust, a hatalmas szobrokat leszámítva - térformájában mennyire hasonlít a budapesti önkormányzat díszes üléstermére, vagyis hogy milyen pompásan ide lehetne hozni ezt az amúgy utaztathatatlannak tűnő produkciót. Aztán alig telt el fél óra, és láttam-hallottam, hogy ez az előadás mostanában biztos nem tehetné be a lábát Magyarországra.

Marthaler előadásai kollázsszerűen épülnek föl; a kollázs különböző darabkái harmonikusan, de mégis ötletszerűen mosódnak át egymásba, és ugyanígy változtatja alig néhány markáns vonással körülhatárolt szerepét a tizenegy színész. A legelején bejön például öt takarítónő: élénkzöld köpenyük üde színfolt, blazírt törölgetésük, néma (olykor orosz, hisz vendégmunkások!) társalkodásuk erős ellenpont a kicsit nyomott atmoszférában. És bejön egy férfi, aki mintegy idegenvezetőként az épületről, az akusztikáról és a várható estéről mond néhány erősen túlgesztikulált mondatot: olyan zsidó származású zeneszerzők lesznek a hősei, akik komoly életművet hátrahagyva koncentrációs táborban vagy - a szerencsésebbek - emigrációban végezték.

És noha az este egyetlen fiktív szövege szerint a koncentrációs táborok felszabadításának kétszázadik évfordulója idején vagyunk, amikor Európa Habsburg Császárság és az UNESCO a világörökség részévé tette az antiszemitizmust, az előadás szövegkollázsa több mint száz év antiszemita, rasszista, idegengyűlölő beszédeiből és cikkeiből idéz, politikusok és skriblerek mondatai keverednek Erwin Schulhoff, Józef Koffler, Viktor Ullmann, Richard Wagner, Felix Mendelssohn-Bartholdy és mások zenéjével. A színészek-énekesek hol képviselők, hol kórus, hol maga a rémült emberiség, amely szemét lehunyva hallgatja a rémületes, minden pillanatban kortársi, aktuálpolitikai fenyegetést. Bejárják-beülik a történelmi ülésterem padsorait, miközben oldalt a hattagú zenekar játszik.

És jelentem: Európa homlokán táncolunk már megint. Mert amikor azt hallottam, hogy "zéró toleranciát hirdetünk az antiszemitizmus ellen", még csak arra gondoltam, hogy a mi miniszterelnökünk jó helyről szedte ezt a mondatot. De amikor a folytatásban közismert beszédek közismert fordulatai bukkantak föl, a turulba született nemzetről meg arról, hogy mindennek meg kell nálunk változnia, az alkotmánytól a médián át az iskoláig, világossá vált, hogy Marthaler a történelmi sötétség megidézéséhez a szomszédos országok jelenéből szedte az anyagot (persze válogatott bőven osztrák és német szélsőjobboldali megszólalóktól is). E kétes dicsőségben Orbán mellett szerepel párttársa, Bayer Zsolt is a cigányokról írott szövegével, de fölbukkan Matolcsy is a gyerekek fenekén lévő piros pöttyel, és hány lehetett még, amire nem figyeltem föl, immár szégyenemben...

Mert a szomszéd idegengyűlölete, rasszizmusa és antiszemitizmusa - melyre nyilván a mellettem, körülöttem ülők voltak érzékenyebbek - mindig távolibb és mindig közömbösebb. De hogy az előadásról szóló összes kritika lesajnálólag emlegeti országunkat és vezetőit, az brutálisan vág a húsba.

Miközben óriás léptekkel trappolunk a katarzis felé. Viktor Ullmannról esik szó, aki az egykori Osztrák-Magyar Monarchiában születvén Bécsben lett zenész, majd a fasizmus előretörésekor meghiúsult menekülési kísérletek után Prágában fogták el, és onnan internálták 1942-ben Theresienstadtba, ahol folytatta muzsikuséletét, zenét szerzett, koncerteket szervezett, zenekritikát és -tanulmányokat írt. 1944-ben volt a híres theresienstadti koncert, amely után röviddel Auschwitzba vitték, ahol két nappal később a gázkamrában végezte.

És erre a koncertre fut föl az este. A színészek bevégezték politikusi "pályafutásukat", pasztell, drapp "civil" öltözékben jönnek vissza a terembe, szépen, egymás után, amíg a zenekar - Uli Fussenegger vezetésével - a theresienstadti koncertet játssza. A végén Mendelssohn Elias-oratóriumát énekli a kórus, közben odafönt, a második emeleti karzaton araszolnak végig libasorban, mígnem eltűnnek az oldalsó ajtó mögött, akárcsak a zenekar itt lent, hangszereikkel együtt. És akkor Bernard Lang II. Epilógusának ősbemutatója még, Primo Levi szavaira: "ami megtörtént, megtörténhet újra, itt és most, mindennap".

Wiener Festwochen, bécsi Parlament, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.