Disznószívem meghasad – A színházi kellékesek titokzatos világa

  • Kovács Bálint
  • 2013. május 18.

Színház

Ribizlilé almapéppel és műcsirkecombbal, biztonsági pótpörkölt nokedlivel, na meg Kerényi Imre előző éjjeli álmai - ezek mind fontos részei a színházi előadásoknak. Mégis a kellékesről, aki mindezért felel, a néző szinte semmit nem tud. A trükkjeiről nem is beszélve.

"Mondhatod a rendező vagy a díszlettervező bármelyik ötletére, hogy lehetetlen megvalósítani, de hiába: úgysem fogják elhinni. Egy-egy kisebb kompromisszumról lehet szó, de valahogy mindent meg kell oldani" - ismerteti az aranyszabályt Tóth Vali, a Madách Színház kelléktárának vezetője Mary Poppins különböző méretű táskái, egy kisebb hadseregnek elegendő kard és egy

féltemetőnyi művirág

között. A folyosón egy férfi hever a földön: Az operaház fantomjában zuhan le estéről estére a zsinórpadlásról, nem csoda, hogy törődöttebb, mint élő kollégái.

Noha nevük többnyire nem szerepel a bemutatók címlapján, a kellékesek az olvasópróbától a premierig és utána is minden este részt vesznek az előadások létrejöttében. Még mielőtt a rendező bármit is mondana, alaposan átnézik a szövegkönyvet, és ahol utalás van bármiféle kellékre a pohártól a szivaron át a hegedűtokig, azt megjelölik - ehhez jönnek később a rendező és a díszlettervező, netán a színész további ötletei. Az első próbán már prezentálják is, ami kell, hadd szokja meg a színész idejekorán, mivel fog hadonászni. "Eleinte el sem fér a kellék a kezükben, hiszen még a példányt fogják, de azért az a jó, ha minden rögtön megvan" - magyarázza Tóth Vali.

Az átlagos kellékes munkaideje alapján mindenképpen jó esélyekkel pályázhatna a hónap dolgozója díjra; Lorkó Bea, a Miskolci Nemzeti Színház kelléktárvezetője például napi 15-16 órás munkáról számol be. A reggel tízes próba előtt két órával érkeznek, hogy pontosan rekonstruálhassák, milyen állapotban volt a színpad az előző napi próba végén; közben jegyzetfüzettel figyelnek minden kóbor ötletre, oda-vissza rohangálnak a kelléktár és a színpad között, vagy ha ott hiába keresik, mondjuk, a gigantikus, emberméretű szappanbuborékot létrehozó berendezést - amire a miskolci Chicagóban van szükség -, akkor nekilátnak a kutatásnak a bevált boltokban vagy az interneten. Előadás előtt beállnak kezdéshez, és az adott színház apparátusától függően végeznek el mindenféle munkát: Miskolcon például a zenekari árkot is a kellékes rendezi be. És amikor a színész már a büfében koccint a sörösüveggel, a kellékes még javában pakolja a színpadi törésre is alkalmas cukorüveget vissza a dobozba.

A munka kreatív részéért többnyire a díszlettervező felel, a kellékes inkább végrehajt. Mármint azt, ami az ő feladata: valahogy el kell dönteni, mi kellék, és mi nem az. A nyaklánc, a szemüveg, a napernyő például jelmez, de a sétapálca vagy az esernyő már kellék - legalábbis Miskolcon. A Madáchban például kelléknek számít a valójában nem használt mobiltelefon és az üres gyertyatartó; a valóban csörgő mobil és a meggyújtandó gyertya a világosítók reszortja.

Szabálykönyv nincs, csak szokásjog,

ami persze időről időre változhat, ha úgy diktálja a józan ész. Vagy ha egy-egy kisebb kellék nagyon összenő a színésszel, úgynevezett "személyi kellékké" és így a jelmez részévé válhat. Mivel az országban kellékeseket nem képeznek, mindenki az elődjétől tanul, hogy később maga adhassa át a tudást. "Amikor idekerültem, az első feladatom az volt, hogy ragasszam össze kettesével a gyufákat, hogy könnyebben gyulladjon meg, és biztos ne törjön el. Ez amolyan betanító feladat" - emlékszik vissza Lorkó Bea.

Az ételekért és italokért mindig a kellékes felel. "Régebben volt olyan évad, hogy szinte minden előadásban ettek-ittak, mi meg nem győztünk főzni és mosogatni. Most ez már ritkább - le is fogytunk azóta" - tréfál Tóth Vali. Az semmiképpen sem árt, ha a kellékes kiismeri magát a konyhában, és nem is csak azért, hogy tudja: vörösbornak ribizlilé, fehérbornak almalé, whiskynek és konyaknak tea, pezsgőnek Traubi felel meg a leginkább.

Megesik olyan is - meséli Lorkó Bea -, hogy a színészeknek az előadás alatt kell megfőzniük a komplett pörköltet nokedlistül, aztán egy adott jelenetben meg is enni az egészet. Ám mivel a színésznek megvan az a szokása, hogy a színpadon néha jobban figyel a játékra, mint a főzésre, és netán nem készül el időben az étel, a kellékes ilyenkor a kuliszszák mögött megfőzi a maga pótpörköltjét, és ha a színpadi verzió ehetetlennek bizonyul, észrevétlenül fazekat cserél. Azért az ilyesmi a ritkább eset; a leginkább bevett ételimitátor a reszelt alma: könnyen és gyorsan fogyasztható, nem akad a színész torkán, a nézőtérről nem gyanús a kinézete (pláne, ha megtévesztésként műanyag terülj-terülj asztalkámmal együtt tálalják), és nyelés után könnyű megszólalni. Persze sor kerülhet az ételek "kreatívabb" felhasználására is: a Magyar Színház egyik előadásában például - emlékszik vissza Kovács Erika kelléktárvezető - a sárgaborsó-főzelék a hányás hálátlan szerepét játszotta, ami csak akkor jelentett kisebb problémát, amikor a kellékes rokonai a családi ebédre is pont ezt főzték.

Tavaly január óta okoz fejtörést a színpadi dohányzás kérdése: az ezt betiltó törvény olyannyira szigorú, hogy még azt sem engedélyezi a színházaknak, hogy valódi cigarettáról szóló számlát számoljanak el. Erre megoldást jelenthet az elektromos vagy a gyógynövényes, nikotinmentes és gyötrően büdös cigaretta. "Ezeket a megoldásokat azonban sok színész álságosnak érzi, nyilvánvaló színpadi hazugságnak tartja, így egyre inkább az jellemző, hogy a szereplők inkább nem gyújtanak rá" - számol be Kovács Erika. És akadnak radikálisabb tiltakozók is: Gálvölgyi Jánosról például tudvalevő, hogy semmilyen műcigarettát nem hajlandó a szájába venni - a bulvárlapok információi szerint a törvény bevezetése után nem sokkal akadt olyan kedves néző, aki fel is jelentette a dohányzó művészt. Azóta valódi cigarettával, viszont tűz nélkül oldja meg a problémát.

De ezek bevett trükkök, amelyek ritkán okoznak fejfájást. "Általában nem az olyan grandiózus feladatok jelentik a nagy kihívást, mint hogy varázsoljuk a színpadra a fél állatkertet. Általában minden előadásban van egy-egy apróság, amivel meggyűlik a bajunk" - mondja Tóth Vali. Ilyen például a Magyar Színház vériszamos Kár, hogy kurva című előadásának egy jelenete, amelyben a félőrült főszereplő igen rút módon végez kedvesével, majd egyszer csak megjelenik

a hölgy kardra szúrt szívével

Csakhogy megfelelő méretű, vagyis sertéstől származó és épségben lévő szívet lehetetlen szerezni - árulja el Kovács Erika -, ugyanis a disznóvágáskor hatóságilag kirendelt állatorvos felügyeli, hogy a szívet átvágják (így nem lehet illegálisan értékesíteni a szervdonorpiacon - a disznószív elvileg emberi szívbillentyű pótlására is felhasználható). Így a kellékes dolga előadás előtt - egy orvostól kapott tanács nyomán - pillanatragasztóval összeragasztani a meghasadt szívet, hogy aztán gond nélkül kardélre hányhassák.

Az internet természetesen sok téren leegyszerűsítette a kellékesek dolgát; egy-egy korabeli fotóért, plakátért már nem kell elzarándokolni az MTI-be, ahogy a speciális üzleteket is könnyebb felkeresni. Ugyanakkor nehezebb lett a kellékként használt újságok beszerzése: az antikváriumok egyre kevésbé foglalkoznak régi külföldi újságok eladásával, de még a jelenkori lapok sem állnak mindig rendelkezésre - árulja el Tóth Vali. De meglepetést okozhat egy-egy apróság is: buborékfújót például igen nehéz télen szerezni - panaszkodik Kovács Erika -, és a rendezők sem igen törődnek azzal, hogy az előadás érdekeit szolgáló gyümölcs kapható-e az adott évszakban.

Ami egy rendezőnek eszébe jut, azt általában azonnal elő kell teremteni, s ezzel nincs is gond, ha van belőle a kelléktárban, ahonnan csak fatális helyhiány miatt szokás selejtezni. Ha különlegesebb holmiról van szó, pár napot igényelhet az utánajárás piacokon, régiségboltokban vagy az interneten, míg a nem létező tárgyakat gyártatni kell. Először sokszor csak egy - méretben és funkcióban hasonló - "prototípust" használnak, és ha beválik, a próbafolyamat utolsó egy-két hetében készül el a végleges termék. Ritka, hogy az egyszer kitalált kelléket mégis sutba kelljen dobni; "a rendezők csak olyasmit kérnek, aminek tényleg van jelentősége" - véli Kovács Erika. Persze rendezője válogatja: beszélik, hogy Kerényi Imre például többször úgy állított be akár a bemutató előtt nem sokkal is egy-egy próbára, hogy előző éjjel megálmodta, minek hogyan kell lennie, és ennek megfelelően rendezte át a színpadot, az álomban nem szereplő kellékeknek sem kegyelmezve.

A kellékek ára többnyire a díszletköltségvetés egyik eleme, de nagyságrendje értelemszerűen nagyon változó. A kisebb színházakban átlagos esetben 20 és 100 ezer forint között mozog a kellékre fordítható összeg (egy díszlet ritkán olcsóbb 3-5 millió forintnál), de a Madách egy-egy produkciójában (például a bűvésztrükkökre is alkalmas, egyedi és extravagáns csodakellékekkel teli Mary Poppins esetében) akár egyetlen kelléknek is rúghat ennyire az ára.

Kellékes végzettségtől függetlenül bárkiből lehet, a Narancs által megkérdezett szakemberekben ilyen téren gyakorlatilag semmi közös nem volt. Nem árt, ha az ember nem csak színészi tehetségének kibontakoztatásáig tervez a takarásban maradni - bár ez sem feltétlenül probléma. A népszerű színésznek, Hujber Ferencnek például a kelléktárban indult a karrierje, a Madách kulisszái mögül vették fel a Színművészeti Egyetemre. "Sosem lehetett becsalogatni a színpadról; mindenkinek tudta a szövegét, mindenkit utánzott. Imádtuk" - emlékszik vissza Tóth Vali. A munkának a legtöbben a változatosságát dicsérik: nincs két egyforma nap, és soha nincs nyolc, íróasztal mögött töltött óra. "Amikor én a pályámat kezdtem, este héttől tízig mindig a színpadot bámultam, nevettem, és a színészeket csodáltam - nosztalgiázik Tóth Vali. - Jó, a váltásoknál, átállásoknál volt egy kis munka, de mindig azt kérdeztem magamtól: és én ezért a hó elején majd még fizetést is kapok?"

A függetlenek

A független társulatok - anyagi okokból - jellemzően nem alkalmaznak sem kellékest, sem súgót, sem ügyelőt; az ő feladataikat többnyire többfunkciós asszisztensek vagy egészen más munkakörért felelős munkatársak látják el. Ez nem jelenti azt, hogy egy-egy független előadásban mindenképpen kevesebb kellék szerepelne; ha ez így van, annak sokszor inkább az az oka, hogy nincs fix játszóhely, vagy hogy a darabot eleve utaztatásra (például tantermi játszásra) szánják - mondja Tóth Péter, a Szputnyik Hajózási Társaság ügyvezetője. A társulatok nehéz helyzetének megkönnyítése és a racionális újrahasznosítás céljából jött létre a Jurányi Inkubátorház innovációja, a mindenki számára elérhető közös jelmez- és kelléktár, ahol a társulatok "levetett" holmijaikat bocsátják a többiek rendelkezésére. De a cserebere egyébként sem ritkaság. "Most például a Kottavetőben használjuk a Krétakör 2002-ben játszott HazámHazámjának állatmaszkjait, amelyeket Nagy Fruzsina készített; az Örkényben futó Merlin, avagy Isten, Haza, Család című előadásba pedig mi adtuk kölcsön a szinte főszereplőként használt 'excalibor'-t" - meséli Tóth Péter, aki a kreatív spórolás jegyében maga is feláldozta a művészet oltárán a gyerekkorában kapott földgömbjét: a földrajztudományi dísztárgy azóta a Kockavető című előadásban hajszolja a népszerűséget. És persze van számtalan más lehetőség is az ésszerű költséghatékonyságra: például a -011- Alkotócsoport Kutyaszorítóban című produkciójában látható kanapék előző ismert tartózkodási helye egy lomtalanítás forgataga volt.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.