Színház

Kas, ami nincs

Csiky Gergely: Buborékok

  • Csáki Judit
  • 2012. június 30.

Színház

Ez a Solmay család nagyon tudja, hogy illenék élni: nagy házat vinni, cselédet tartani, a lányoknak-fiúknak jó partit keresni, bált rendezni, vidéki-távoli-dzsentri rokont látszólag vállalni, valójában szégyellni, összeköttetéseket ápolni; kicsit lóversenyezni, kártyázni, élőképben "utazni", társaságot megválogatni.

Erről a parvenü világról írta Buborékok című vígjátékát Csiky Gergely a 19. század végén, nyilván nem sejtvén, hogy a parvenüség örök érték, legalábbis drámaírók számára.

A kiugrott pap - akit a kiugrásban a katolikus egyház is alaposan megsegített - Párizsban tanulmányozta a később szalonvígjátéknak nevezett színházi műfajt: franciás rugóra járnak mind a figurák, mind a fordulatok. Család, sok elágazással erre-arra, konfliktusok a pénz és az erkölcs világából, frappáns bonmot-k a házasságról és szerelemről, végül pedig happy ending, amely fanyarul visszaidézi azért a lightos társadalomkritikát.

A kecskeméti színház előadásához attól támad igazi közünk, hogy Mohácsi István és Mohácsi János célirányosan kezelésbe vette Csiky szövegét; célon ezúttal mind a komédiát, mind a társadalomkritikát értem. Solmayék világa a mát idézi; nem, nincs színezett ablakú Audi dzsip, és iPhone-t sem szorongatnak kezükben a szereplők - az aktualitás nem a felszínen honol. Hanem például abban, hogy e látszatokra épülő világban nincsenek valóságos kapcsolatok; a férj hazaérkezését észre sem veszi a társasági összejövetelre készülő család, csak ki-ki odavág egy-egy, elementáris szükségletre, adósságkifizetésre, házassági bejelentésre, új toalettre és ékszerre irányuló igényt. Legföljebb a cselédlány - akihez intim viszony fűzi a család összes férfi tagját - blazírt reakciója árulkodik valódi érzelemről: érdektelenségről.

És persze fenn az ernyő, nincsen kas: pénz nincsen a látszat mögött, csak óriási adósság, ami ennek a rétegnek - legyen bankhitel vagy privát kölcsön, esetleg pénzmozgatási manőverek - nagyon is otthonos. És ritkán fordul életmódváltást kikényszerítő "tragédiába", mert valami mindig bejön, hogy megmentse a helyzetet, ha más nem, egy kőr bubi a megfelelő pillanatban.

A feleség, Szidónia a valódi családfő; férjével, akit puszta státusszimbólumnak tekint, örökös párbajt vív, szópárbajt, melyben erős fegyver a gyors replika és a maró gúny - Sára Bernadette parádés tempóérzékkel társít hozzá megfelelő, élénk mimikát, minden megnyilvánulása maga a sűrű semmibevétel. Hogy lennének itt kettejük viszonyában némi mély tektonikus rengések, arra majd csak a Mohácsiék által intonált legutolsó jelenet enged következtetni: ketten maradnak, mintegy büntetésül egymásnak.

Márton András Solmayja rezignált bele nem törődéssel menekül mind a családon belüli üldöztetés, mind az elkerülhetetlenül közeledő vallomás, az "igazság pillanata" elől; rendületlenül ismételgeti szólamait, melyekre senki nem figyel, és lankadatlanul próbálkozik ellene feszülni gyermekeinél a szülői minta ismétlődésének. Erőfeszítéseit sehol nem koronázza siker - innen a rezignáció.

A gyerekek - csupa Mohácsi-tanítvány amúgy - e kapcsolattalan látszatvilág zavaros termékei. Szerafin férjes asszonyként követné anyja példáját - és Rábay (Csémy Balázs), a vízügyi hivatalnok férj hosszú távon alkalmasnak is tűnik a látszatban való tobzódásra, csak rövid távon őriz még valamit egyrészt a hivatalnoki vakhitből, másrészt a felesége iránti szerelemből. Téby Zita többrétegű alakítása megy a legmélyebbre ebben a kesernyés komédiában: produktum és áldozat, a parvenü sémakövetése és ennek kudarca billegteti figuráját azon a ponton, ahonnan - talán - lehet még visszaút. Gizella és Aranka, a két hajadon lány ugyancsak két szélső alternatíva; a jó parti és a szerelmi választás hívei egyként lelkesülnek az új ruhák és a szex iránt. Krajcsi Nikolett e. h. és Decsi Edit e. h. a reflektált karikírozásban ügyesek. Akárcsak a két fiút, a jó partit hajhászó politikustanoncot és a zsigeri csábító léha életművészt könnyedén és szellemesen alakító Keresztény Tamás e. h. és Porogi Ádám e. h.

A társasági krém simára kevert állagát a távoli rokon, a paraszti és dzsentri világ követe, a pankotai (Csiky Gergely szülőhelye) Morosán zavarja meg, aki semmilyen szempontból nem illik ide, csak éppen ő az egyetlen, akinek pénze van, s a pénzt arra fordítaná, hogy ő is a krémbe tartozzon. Sirkó László játékának harsánysága voltaképp nem üt el a figurától, legföljebb a magabiztosságnak az a finom árnyalata hiányzik belőle, amely akár a többiek fölébe is helyezhetné: a látszat és valóság közti tévedhetetlen eligazodás. Fiát, a kissé bugyutának látszó Tamást a szétpukkanó buborékok, befuccsolt látszatok világában az egyetlen, ámbátor keskeny vágányú igaz embernek játssza Orth Péter. Pedig nem ő az egyetlen, hisz ott van még a cselédlány Betti is, aki Trokán Nóra alakításában a szenvtelen, önmagát is semmibe vevő alja népség, amelynek sem ambíciója, sem szándéka nincsen valamivé lenni, de ebben legalább valódi. Ez az ő hozzájárulása a buborékok világában élő parvenük fenntartásához - eltűri őket, addig, ameddig.

Mohácsi János rendezése láttán Csiky Gergely alighanem elégedett lenne: furtonfurt szállnak és pukkannak a buborékok. Nos, bennünket - miközben pompásan szórakoztunk, felhőtlenül kacarásztunk az ismerős parvenük láttán - éppen ez nyugtalanít kissé: még mindig, már megint.

Kecskeméti Katona József Színház, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.