Színház

Markó Róbert–Tengely Gábor: A csúnya kacsa

  • Sisso
  • 2016. február 21.

Színház

Gyerekdarabot csinált a HOPPart Társulat, együttműködésben a Vaskakas Bábszínházzal, Tengely Gábor rendezésében. Ez első hallásra olyan, mintha a szintén zenész-színész Pintér Béla csapata vetemedne arra, hogy egy tanmesét lerántson a mai magyar valóságba, a szereplőkben felismerhető rokonokkal, szomszédokkal, de ahelyett, hogy elvenné az új, kiskorú nézők kedvét, még felnőtt kísérőiket is megnevettetné szofisztikált, sokrétű humorával. Megtekintés után pedig már tudni, hogy pontosan ez történik.

Andersen rút kiskacsájának története itt és most játszódik, ezért is lett csúnya inkább, hiszen nincsen abban semmi költőiség, ha valaki másképp néz ki, mint a környezetében élők, és ezért megvetik. Aztán, amikor kiderül, hogy felnőttnek mégis szép a madár, akkor meg azért különbözik, azért akarják elpusztítani. Semmi nem jó ezeknek, annyira szerencsétlenek. A végén sem változtattak, pont elég szomorú az eredeti sztori, hiába röhögünk rajta szüntelenül.

Bábok sincsenek, a színészek az új bábok, tervező se rajzolhatta volna jobban el őket. Egy stilizált Kiss Diána Magdolna, mint pletykálkodás közben maga mögé pottyantó kacsa, egy erősen karikírozott, részeg sasnak látszó Herczeg Tamás, vagy Keresztény Tamás mint népművelő gólya a csontvázakkal teli fészekben. Olyan ez, mint gyerekkoromban a Dr. Bubó, minden benne volt, amit nem mertünk megkérdezni a tanár nénitől. Tulajdonképpen, csak a kórus a végén, meg az a dal, az nem fog hiányozni valahogy.

Jurányi Inkubátorház, január 16.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.