Színház

Vándorszínészek, függetlenek

Paul Foster: I. Erzsébet

  • Tompa Andrea
  • 2014. január 5.

Színház

Mikor az angol történelem véres színpadára fellépnek ők, I. Erzsébet, a protestáns szűz királynő, Mária, a katolikus skót asszony, kinek feje, mint tudjuk, el szokott gurulni, és végül Medici Katalin francia királyné, mikor mindezeket a szereplőket már teljes pompájukban nézzük a Szkéné kis színpadán, a színészet gyönyöre tölt el, minthogy egyszerűen remek komédiások.

Először is az ő szerénységével és markáns férfiasságával szemünkbe tűnik maga Erzsébet. Öregen a férfiak és nők gyakran hasonlítani kezdenek, minthogy az idő inkább összemossa a nemeket, mint szétválasztja. S így Fodor Tamás, ki Erzsébetet alakítja, az erényes és férfiasan erélyes asszonyt, megdöbbentően hasonlít az idős és mai Erzsébetre. Testének éke a két szép lába csipkeharisnyába bújtatva, fején vörös paróka pompáz kis gyémántokkal, arcát szakáll keretezi, miért is ne, nőknek is lenni szokott. Fodor Tamás korunk csodás clownja, fehér bohóca, azaz derűs és játékos, s micsoda játékereje van! Ezt a színésznemzedéket alig látni már. Könnyű neki ebben a díszben sikert aratni és játszadozni, ám ő vérbeli és kemény politikust alakít, hatalmas energiával. A skót versenytárs nem más, mint a fiatal és ropogós testű Bercsényi Péter, aki két fejjel magasabb, és nőként sokkal hamvasabb és magabiztosabb. Csábító jelenség, már-már tényleg nő, azaz férfinő, igazi androgün, akinek színészi-technikai tudása lefegyverző. Hangja magasan csilingel a vérpadon, amikor előadja a Stabat matert. És végül Katalin a maga női csúnyaságával, kit Kaszás Gergő hoz valami csodálatos szemtelenséggel. Rendkívül mulatságos karakterek, az ember nem tudja levenni róluk a szemét, és szerencsére e kis térben nem is kell, közel vagyunk egymáshoz. És még számosan forognak ki-be mindenféle szerepekbe, Tamási Zoltán keményen és flegmán, Tóth József mint félnótás spanyol, már-már elmeroggyant, aki alig ért valamit a világból, és a kivételes energiájú Nagypál Gábor mint narrátor.

Ismert angol politikai viszályok tehát a 16. századból, egy 20. századi amerikai drámaíró, Paul Foster tollából, melyet igencsak átgyúrtak itt ma este. A királyok versengését egy vándortársulat adja elő, melyet kitiltottak Londonból, és ezért a hatalom emberei meg-megszakítják a darabot, mely Erzsébetről és Stuart Máriáról szól. I. Erzsébet korában alkot Shakespeare is, akitől ez az előadás szöveget is idéz, s kinek korában a nőket az elvárás szerint férfiak játszották. Szikszai Rémusz, a friss és figyelemre méltó rendező a Vádli független társulatával bohózattá dúsította az amerikai komédiát, s igen derekasan át is írta az ezúttal dramaturgként közreműködő Kovács András Ferenc költővel.

A darab így két szálon kínálja, méghozzá nagyon is egyértelműen az áthallásokat, sőt a közvetlen kézfogásokat, mondhatni, vidám kommentár a mai politika színjátékaihoz. A politika mint színház és szereplés, s a színház mint politika ma valamiért kedves téma a magyar színpadokon. A politika mint örök nyilvánosság, kicsit véres maszkabál, aminek mi csendes szemlélői vagyunk. Bár vérontás előtt Erzsébet kicsit hezitál, elvégre ölni: politika. Van sok történelmi huzavona, ami "őrületbe fogja kergetni a történészeket", jegyzik meg itt. Efféle pápista-protestáns versengést láttunk már mai magyar közéletre hasonlítani színházban, nem is ritkán.

Ettől lesz a magas fokú színészi játszadozásnak tétje. Egyrészt a politika örökzöldje, a hatalommozgás játékos mikéntje, másrészt a színház be- és kitiltásának gyakorlata, a nemkívánatos témák és előadásmódok lajstromozása, viszont kívánatos és keresztény tartalmak megrendelése Angliában, ami, ugye, az angoloké. Előfordulhat, hogy valakinek mai magyar párhuzamok ötlenek fel a távoli horizonton. "Vándorszínészek vagyunk, függetlenek", mondja bocsánatkérőn az Erzsébetet alakító színész, Fodor, aki tényleg független volt egész pályáján.

A darab éles, trágár, okos, irtó vicces és főleg mai. Remek kettős, azaz hármas: színész-rendező-költő írta ilyenné, kívánni sem lehetne nagyszerűbb szöveget. (Bárcsak mindig érteném és hallanám a dalokat.)

Azért van némi hullámzás a színpadon. A színházi helyzetbe betörő "politika" farce-figurák, torz és groteszk alakok képét ölti, de sajnos nem elég erősek mint színészek, nem elég viccesek mint a politika bábjai, bár persze értjük az "üzenetet". Bohózatnak talán kissé sok és hosszú, tömörebb lehetne, hiszen nem a történeten van a hangsúly, mégis túl sokat kapunk a történetből. A papság mint egy másik hatalom megjelenítése viszont kiváló. Ugyanakkor az előadás szimbolikus rétege, melyet a színlap pusztán "A nő"-ként definiál (Bodor Johanna alakítja, táncolja), nem mindig működik, és gyakran indokolatlan; a bohózat kevéssé bírja el a sötét, szimbolikus mélységeket. S talán a szünet sem indokolt: ez a farce inkább egy nagy lélegzetvétel volna.

De az előadás legvégén, amikor a külső, politikai beavatkozás, az igazi istencsapása érkezik meg (maga a rendező, Szikszai alakítja nagy erővel), akkor fagy meg az emberben a vér. Hiszen akkor tudjuk: itt a dolgok többé már nem mennek tovább. A társulatnak vége, még elfújják a himnuszt, amit tőlük követelnek. Ez az utolsó szereplésük. És egyre hangosabban fújják a kis gyerekdalt, amin nagyon lehet röhögni, pedig bizony vége, vége a dalnak. Megjött a Télapó, zsákjában a minden jó, már osztja is. Kortárs magyar darab született.

Szkéné, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.